Banner Portal
Higher education and agency the singular constitution of higher education teacher nowadays
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Constitution of the teacher. Agency. Higher education.

How to Cite

PENSIN, Daniela Pederiva. Higher education and agency the singular constitution of higher education teacher nowadays. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 4, n. 1, p. 74–94, 2018. DOI: 10.22348/riesup.v4i1.8650674. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8650674. Acesso em: 19 may. 2024.

Abstract

The aim of this paper is the constitution of the higher education teacher considering the current complexity. This problem is inspired in the studies of Foucault, through the discourse as a theoretical and methodological concept. Through this discourse we tried to recognize the constitution of the higher education teacher linked to the teaching constitution; assent the historical and context constitution of this teacher; take it in its singular invention of a specific subject; show what it is considered truth about this teacher through institutional discourses. Institutional Pedagogical Projects were considered in nine universities in the state of Rio Grande do Sul and we looked for recurrent discourses – ways of circulating authorized truth that constitute the teacher. It was organized in two sections: the first is about the constitution of the teacher in a historical perspective that allows to see the teacher in an atmosphere of the education in his/her own time in a non-static and non-linear constitution. The second one is about the comprehension that the teacher, nowadays, is in singular teaching practices that is operated by intermediation. The analytical movement that supports this text leads to the comprehension that the teacher is made of, nowadays, as a subject that runs by intermediation and, thus, mobilizes the idea of making of the subject someone who is able to produce effects, at least, in three dimensions: (1) a market dimension, (2) a knowledge and technology dimension, (3) a human dimension.

https://doi.org/10.22348/riesup.v4i1.8650674
PDF (Português (Brasil))

References

BALL, Stephen J. Performatividades e fabricações na economia educacional: rumo a uma sociedade performativa. Educação & Realidade, Porto Alegre, v.35, n.2 , p.37-55, maio/ago., 2010.

BAZZO, Vera Lúcia. Constituição da profissionalidade docente na educação superior: desafios e possibilidades. 2007. 265 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2007.

BECHI, Diego. Mercantilização do ensino superior: os desafios da universidade diante do atual cenário educacional. Acta Scientiarum. Education, Maringá, v.33, n.1, 139-147, 2011. Disponível em: < http://dx.doi.org/10.4025/actascieduc.v33i1.11580> . Acesso em: 16 nov. 2016.

BIESTA, Gert. Para além da aprendizagem. Educação democrática para um futuro humano. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

BRASIL, Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei N. 9394, 20 de dezembro de 1996. Disponível em: < http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/ldb.pdf >. Acesso em: 11 maio 2014.

CASTANHO, Maria Eugênio. Sobre professores marcantes. In: CASTANHO, Sérgio; CASTANHO, Maria Eugênio (Org.). Temas e textos em metodologia do ensino superior. São Paulo: Campinas, p.153-163, 2001.

COMENIUS, Iohannis Amos. Didactica magna. Tradução de Joaquim Ferreira Gomes. [Lisboa]: Fundação Calouste Gulbenkian, 2001. (Versão para eBook). Disponível em: < http://www.ebooksbrasil.org/eLibris/didaticamagna.html >. Acesso em:

CUNHA, Maria Isabel. O professor universitário na transição de paradigmas. 2. ed. Araraquara: Junqueira & Martins Editores, 2005.

CUNHA, Maria Isabel. O bom professor e sua prática. 24. ed. Campinas: Papirus, 2011.

ESCÓSSIA, Liliana. A invenção técnica: transindividualidade e agenciamento coletivo. Informática na educação: teoria e prática, Porto Alegre, v.13, n.2, p.16-25, jul./dez. 2010. Disponível em: < http://seer.ufrgs.br/InEducTeoriaPratica/article/download/12491/13434>. Acesso em: 23 nov.2016.

FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Novo dicionário século XXI: o dicionário da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Nova Fronteira. 1999.

FOUCAULT, Michel. Sexo, poder e indivíduo: entrevistas selecionadas. 2. ed: Edições Nefelibata. Desterro, 2005. p. 59 – 94.

FUGANTI, Luiz. Agenciamento. Escola nômade. Disponível em: < http://escolanomade.org/2016/02/24/agenciamento/ >. Acesso em: 25 nov.2016.

FUNDAÇÃO UNIVERSIDADE FEDERAL DE CIÊNCIAS DA SAÚDE DE PORTO ALEGRE. Projeto Político-Pedagógico Institucional. Porto Alegre: Reitoria, 2008. 44 p.

HERBART, Johann Friedrich. Pedagogia geral. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2003.

HOUAISS, Antonio. Dicionário Houaiss da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva. 2009.

KANT, Immanuel. Sobre a Pedagogia. Piracicaba: Ed. Unimep, 1996. 114p.

MAIA, Antonio Cavalcanti. O agenciamento Foucault/Deleuze. Lugar Comum, n.23-24, p.167-184, jun. 2010. Disponível em: < http://uninomade.net/wp-content/files_mf/110810121135O%20Agenciamento%20Foucaul-Deleuze%20-%20Alexandre%20do%20Nascimento%20.pdf >. Acesso em: 25 nov. 2016.

MASETTO, Marcos T (Org.). Docência na universidade. Campinas: Papirus, 1998.

MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten. A pedagogia, a democracia, a escola. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

NOBREGA, Terezinha Petrucia. Agenciamentos do corpo na sociedade contemporânea: uma abordagem do conhecimento da Educação Física. Motrivivência, Florianópolis, v.2, n.16, p.1-11, mar. 2001. Disponível em: < https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/4967/5134 >. Acesso em: 25 nov. 2016.

NOGUERA-RAMIREZ, Carlos Ernesto. Pedagogia e governamentalidade: ou da modernidade como uma sociedade educativa. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

OLIVEIRA, Sandra de. Tornar-se professor/a: matriz de experiência e processos de subjetivação na iniciação à docência. 2015. 253f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2015.

OLIVEIRA, Terezinha. Origem e memória das universidades medievais a preservação de uma instituição educacional. Varia História, Belo Horizonte, v.23, n.37, p.113-129, jun.2007. Disponível em: < http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010487752007000100007&lng=pt&nrm=iso >. Acesso em: 23 jul. 2015.

PENSIN, Daniela Pederiva. Agenciamento e docência na educação superior. 2017. 204f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2017.

PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO GRANDE DO SUL. Projeto Pedagógico Institucional. Porto Alegre, Reitoria, 2011. 24p.

ROSSATO, Ricardo. Professor. In: MOROSINI, Marilia Costa (Org.). Enciclopédia de Pedagogia Universitária: Glossário. Porto Alegre: INEP/RIES, 2006. 610p. v. 2

SARAIVA, Karla; VEIGA-NETO, Alfredo. Modernidade líquida, capitalismo cognitivo e educação contemporânea. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 34, n.2, 187-201, 2009. Disponível em: < http://www.seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/8300 >. Acesso em: 03 maio 2016.

SENNETT, R. A cultura do novo capitalismo. Rio de Janeiro: Record, 2006. Resenha de: SILVA, Roberto Rafael Dias da; FABRIS, Elí Teresinha Henn. Sennett, R. A cultura do novo capitalismo. Educar, Curitiba, n. 37, p. 317-322, maio/ago. 2010.

SILVA, Marcelo S. da. Alice vai à Universidade! docentes e docência universitária: trajetórias, saberes e intuições na formação da profissionalidade. 2009. 164f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2009.

SILVA, Roberto Rafael Dias da. A constituição da docência no ensino médio no Brasil contemporâneo: uma analítica de governo. 2011. 215f. Tese (Doutorado em Educação) — Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2011.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2003.

UNIVERSIDADE DE CRUZ ALTA. Plano de Desenvolvimento Institucional. Cruz Alta, Reitoria, 2010. 126 p.

UNIVERSIDADE DE PASSO FUNDO. Projeto Pedagógico Institucional. Passo Fundo, Reitoria, 2006. 41p.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA. Projeto Político-Pedagógico. Santa Maria, Reitoria, 2000. 39 p.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO PAMPA. Plano de Desenvolvimento Institucional. Bagé, Reitoria, 2014. 111 p.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE. Projeto Pedagógico Institucional. Rio Grande, Reitoria, 2011. 12 p.

UNIVERSIDADE FEEVALE. Projeto Pedagógico Institucional. Novo Hamburgo, Reitoria, 2012. 265p.

UNIVERSIDADE LUTERANA DO BRASIL. Projeto Pedagógico Institucional. São Paulo, Reitoria, 2013. 127p.

Revista Internacional de Educação Superior utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.