Banner Portal
An institution of higher education in teacher training: a metaphor built within
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Metaphor. Educational organizations. Teacher training.

How to Cite

DUARTE, Pedro; DIOGO, Fernando. An institution of higher education in teacher training: a metaphor built within. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 4, n. 1, p. 197–220, 2018. DOI: 10.22348/riesup.v4i1.8650897. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8650897. Acesso em: 2 jul. 2024.

Abstract

The present work aims, through the analysis of 32 surveys, to verify the possibility of constructing an explanatory metaphor, based on the perspective of the respondents. It is intended, rather than giving an external view of the Institution of Higher Education Teacher Training under analysis, to perceive the perspective of the different elements that compose it. Thus, in the initial phase, it was decided to briefly explore the different perspectives and possible visions of the school and educational organizations. In order to develop this process,
traditional models / metaphors of organizational analysis were used. At a later stage, the data from the surveys were explored to verify that significant trends could serve as a basis for (re) constructing a metaphor that explains the functioning of the Institution of Higher Education for Teacher Education studied. The analysis, taking into account the number of sample elements and the data collection instrument used, was essentially based on a quantitative perspective. In the final phase, and in the face of two previous aspects, it is proposed a
metaphor that is able to explain, based on the perspective of the respondents, a way in which a higher education institution of Teacher Training structures, organizes and functions: School as Tree House.

https://doi.org/10.22348/riesup.v4i1.8650897
PDF (Português (Brasil))

References

ALPERSTEDT, G. D.; MARTIGNAGO, G.; FIATES, G. G. S. O processo de adaptação estratégica em uma Instituição de Ensino Superior sob a ótica da teoria institucional. Revista de Ciências da Administração, v. 8, n. 15, p. 114-137, 2006. Disponivel em: < http://dx.doi.org/10.5007/1675>.

BASSEY, M. Case study research. In: SWANN, J.; PRATT, J. Educational research in practice: making sense of methodology. London: Continuum, 2003. p. 111-123.

BASTOS, A. V. B. et al. Teoria implícita de organização e padrões de inovação nos processos de gestão. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 20, n. 1, p. 157-166, 2007.

BERTALANFFY, L. V. General system theory: foundations, development, applications. New York: George Braziller, 1969. Disponivel em: < http://monoskop.org/images/7/77/Von_Bertalanffy_Ludwig_General_System_Theory_1968.pdf>.

BRANDT, N. C. Constructing school organization through metaphor: making sense of school reform. Florida State University. Florida. 2004.

BUSH, T. Theories of educational management, p. 1-25, 2006. Disponível em: < http://cnx.org/content/m13867/1.1/>.

COSTA, J. A. Imagens organizacionais da escola. Porto: Edições ASA, 1996.

CRAIG, C. J. The epistemic role of novel metaphors in teachers’ knowledge constructions of school reform. Teachers and Teaching, v. 11, n. 2, p. 195-208, 2005.

CUNHA, M. P. E. Organizações: da pluralidade das concepções a uma meta-metáfora plurista. Organizações e Trabalho, v. 13, p. 55-73, 1995.

DUARTE, P. A construção de comunidades educativas e pedagógicas: Para uma formação e prática pedagógica articulada. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 2, n. 3, p. 405-429, 2016.

FERREIRA, S. M. D. C. A Estruturação díptica da gramática de regras do agrupamento de escolas como organização. Universidade do Minho. Braga. 2004.

FROTA, A. P. D. R. A. Gestão escolar e culturas docentes: o público e o privada em análise. Universidade de Aveiro. Aveiro. 2011.

HODGKINSON, G. P.; HEALEY, M. P. Cognition in organizations. Annual Review of Psychology, v. 59, p. 387-417, 2008.

JENSEN, D. F. N. Metaphors as a bridge to understanding educational and social contexts. International Journal of Qualitative Methods, v. 5, n. 1, p. 1-17, 2006. Disponivel em: < https://www.ualberta.ca/~iiqm/backissues/5_1/PDF/JENSEN.PDF>.

LIMA, L. C. A “escola” como categoria na pesquisa em educação. Educação Unisinos, v. 12, n. 2, p. 82-88, 2008a.

LIMA, L. C. Prefácio. In: LIMA, L. C. A escola como organização educativa: uma abordagem sociológica. São Paulo: Cortez Editora, 2008b. p. 7-14.

MCGREGOR, D. The human side of enterprise. The Management Review, v. 46, n. 2, p. 22-28, 1957.

MEYER, J. W.; SCOTT, W. R.; DEAL, T. E. Institutional and technical sources of organizational structure explaining the structure of educational organizations. Institute for Research on Educational Finance and Governance, p. 5-35, 1980.

MORGAN, G. Imagens da organização: edição executiva. Tradução de Geni G. Goldschmidt. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

MOUTINHO, J. A. S. O impacto dos cursos de educação e formação: estudo de caso. Universidade de Coimbra. Coimbra. 2012.

NICOLINI, D. Comparing methods for mapping organizational cognition. Organization Studies, v. 20, n. 5, p. 833-860, 1999.

NÓVOA, A. Para uma análise das instituições escolares. As organizações escolares em análise, v. 3, p. 3-14, 1992. Disponivel em: < http://www.escolabarao.com.br/pdf/texto2/files/publication.pdf>.

SCHNEIDER, S. C.; ANGELMAR, R. Cognition in organizational analysis: who's minding the store? Organization Studies, v. 14, n. 3, p. 347-374, 1993.

SCHWANINGER, M. A Cybernetic model to enhance organizational intelligence. Systems Analysis Modelling Simulation, v. 43, n. 1, p. 53-65, 2003.

SOREANU, R. Metaphor in the social sciences: creative methodologies and some elements for an epistemological reconstruction. Studia Universitatis Babes-Bolyai-Sociologia, n. 1, p. 239-256, 2010. Disponivel em: < http://socasis.ubbcluj.ro/metodologie/wp-content/upload/articole/Soreanu%20(2010).pdf>.

TAN, M.; HEE, T. F.; PIAW, C. Y. A Qualitative analysis of the leadership style of a Vice-Chancellor in a private university in Malaysia. SAGE Open, p. 1-11, 2015.

TORRES, L. L. Cultural organizacional escolar: apogeu investigativo no quadro de emergência das políticas neoliberais. Educação Social, v. 28, n. 98, p. 151-179, 2007.

TRIGO, J. R.; COSTA, J. A. Liderança nas organizações educativas: a direcção por valores. Ensaio: avaliação e políticas públicas em educação, Rio de Janeiro, v. 16, n. 61, p. 561-582, 2008.

Revista Internacional de Educação Superior utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.