Abstract
Thisarticle is constructed througha glance of the Art masters programs in Brazil and Argentina, proposing a comparative study between educacionaland social policies. It is investigated how the maser programs in the two countries were developed, the educational public policies, focusing on the subject of gender and sexuality, which are constantly persecuted in speeches based on autoritarian and conservative policies, that expanded in the last few years. The autoritarims which we face today put into check the academic freedom, harming to the access to the social citizenship.
References
ALTHUSSER, Louis. Aparelhos ideológicos de estado. São Paulo: Graal, 1987.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF, Senado, 1998.
BRASIL, LDB. Lei 9394/96 – Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em < www.planalto.gov.br >. Acesso em: 30 de jan. 2018
BRASIL. PROJETO DE LEI N.o 867, DE 2015 (Do Sr. Izalci) Inclui, entre as diretrizes e bases da educação nacional, o "Programa Escola sem Partido". Diário do Congresso Nacional, Brasília, Seção I, 4 fev. 2015.
CANCLINI, Néstor García. Latino-americanos à procura de um lugar neste século. São Paulo: Iluminuras, 2008.
CONGRESSO EM FOCO. “Quem não tem dinheiro não faz faculdade”, diz deputado a manifestante, 2016. Disponível em: http://congressoemfoco.uol.com.br/noticias/quem-nao-tem-dinheiro-nao-faz-faculdade-diz-deputado-a-manifestante/ Acceso em: 30 jul. 2017.
ECO, Umberto. Discurso al recibir el título Doctor Honoris Causa en la Universidad de Turin, Itália. Disponível em: https://www.terra.com.br/noticias/educacao/redes-sociais-deram-voz-a-legiao-de-imbecis-dizumbertoeco,6fc187c948a383255d784b70cab16129m6t0RCRD.html. Acceso em: 15 ago. 2017.
DERRIDA, Jacques. De la Gramatologie. Paris: Les Éditions de Minuit, 1967.
FOUCAULT, Michel. A escrita de si. In.: FOUCAULT, Michel. O que é um autor? Lisboa: Passagen, 1992.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra: 1999.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. São Paulo: Guerra e Paz, 2016.
PELÚCIO, Larissa. Subalterno quem, cara pálida? Apontamentos sobre pós-colonialismos, feminismos e estudos queer. Contemporânea – Revista de Sociologia. São Carlos, v. 2 n. 2, p. 395-418, jul./dez. 2012.
PELLANDA, Nize Maria Campos. Ideologia, educação e represso no Brasil. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1986.
PIOVESAN, Eduardo. Aprovada em 1º turno PEC que autoriza universidade pública a cobrar por curso lato sensu. Agência Câmara Notícias. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/camaranoticias/noticias/EDUCACAO-E-CULTURA/503848-APROVADA-EM-1-TURNO-PEC-QUE-AUTORIZA-UNIVERSIDADE-PUBLICA-A-COBRAR-POR-CURSO-LATO-SENSU.htm.l Acesso em: 17 jul. 2017.
RAMALHO, Renan. STF permite que universidade pública cobre mensalidade em cursos de especialização. G1. Disponível em: http://g1.globo.com/politica/noticia/stf-permite-a-universidade-publica-cobrar-mensalidade-em-cursos-de-especializacao.ghtml. Acesso em: 17 jul. 2017.
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2018 Jacks Ricardo Selistre