Banner Portal
The curriculum of a history teaching course and the representations of ethnical-racial identities
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH

Keywords

Curriculum
Ethnical-racial identities
History course

How to Cite

SILVA, José Bonifácio Alves da; BACKES, José Licínio. The curriculum of a history teaching course and the representations of ethnical-racial identities: tensions, continuations and ambivalences. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 4, n. 2, p. 347–365, 2018. DOI: 10.20396/riesup.v4i2.8651322. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8651322. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This paper in which the white hegemony and eurocentrism are problematizedanalyzes the representations of black, indigenous and white people in the curriculum of a History Teaching course. The curriculum is always related to representations of ethnical-racial identities and, asethnical-racial studies have shown, it has consistently contributed to reproduce hegemonic representations, thus reinforcing the racial hierarchies constructed along the colonial period. The pedagogical project of the course was examined, the classes wereobserved from an ethnographical perspective, and a semi-structured interview was applied to students. It has been concluded that the black and indigenous differences should be made more visible, and the place of whiteness should be consistently questionedin order to problematize the stereotyped understandings spread in the History Teaching course.

https://doi.org/10.20396/riesup.v4i2.8651322
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH

References

ALBUQUERQUE, Wlamyra; FRAGA FILHO, Walter. Os dilemas de dois autores frente a Uma história do negro no Brasil. Revista História Hoje, v. 1, nº 2, p. 45-60, 2012.

BHABHA, Homi K. O local da cultura. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1998.

BRASIL. Lei nº 11.645, de 10 março de 2008. Brasília, DF, março de 2008. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11645.htm>. Acesso em: 17 dez. 2017.

CLIFFORD, James. A experiência etnográfica: antropologia e literatura no século XX. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ, 2008.

GOMES, Nilma Lino. Educação, identidade negra e formação de professores/as: um olhar sobre o corpo negro e o cabelo crespo. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 29, nº. 1, p. 167-182, jan./jun. 2003.

GOMES, Nilma Lino; MIRANDA, Shirlei Aparecida de. Gênero, raça e educação: indagações advindas de um olhar sobre uma academia de modelos. Poiésis, Unisul, v. 8, n. 13, p. 81-103, jan./jun. 2014.

GRÜN, Mauro; COSTA, Marisa Vorraber. A aventura de retomar a conversação – hermenêutica e pesquisa social. In: COSTA, Marisa Vorraber (Org.). Caminhos investigativos: novos olhares na pesquisa em educação. Porto Alegre: Mediação, p. 85-104, 1996.

HALL, Stuart. A centralidade da cultura: notas sobre as revoluções culturais do nosso tempo. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 22, n. 2, p. 15-46, jul./dez. 1997.

HALL, Stuart. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003.

HALL, Stuart. Quem precisa da identidade? In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, p. 103-133, 2000.

HALL, Stuart. Sin garantías: trayetorias y problemáticas en estudios culturales. Popayán/Lima/Bogotá: Instituto de Estudios Sociales e Culturales Pensar/Instituto de Estudios Peruanos/Universidad Andina Símon Bolivar, 2010.

PASSOS, Ana Helena Ithamar. Um estudo sobre a branquitude no contexto de reconfiguração das relações raciais no Brasil, 2003-2013. Tese (Doutorado em Serviço Social). Rio de Janeiro: PUC-Rio, 2013.

QUIJANO, Anibal. Colonialidade, poder, globalização e democracia. Revista Novos Rumos, v. 17, n. 37, p. 4-25, maio./ago. 2002.

SANTOS, Luís Henrique Sacchi dos. “Um preto mais clarinho...” ou dos discursos que se dobram nos corpos produzindo o que somos. Educação & Realidade, nº 22, p. 81-115, jul./dez., 1997.

SCHUCMAN, Lia Vainer. Entre o “encardido”, o “branco” e o “branquíssimo”: raça, hierarquia e poder na construção da branquitude paulistana. Tese (Doutorado em Psicologia). São Paulo: USP, 2012.

SILVA, Giovani José da. Categorias de entendimento do passado entre os Kadiwéu: narrativas, memória e ensino de história indígena. Revista História Hoje, v. 1, nº 2, p. 59-79, 2012.

SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves e. Aprender, ensinar e relações étnico-raciais no Brasil. Educação. Porto Alegre, ano XXX, n. 3 (63), p. 489-506, set./dez. 2007.

SILVA, Tomaz Tadeu da. A produção social da identidade e da diferença. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, p. 73-102, 2000.

SILVEIRA, Rosa Maria Hessel. A entrevista na pesquisa em educação – uma arena de significados. In: COSTA, Marisa Vorraber (Org.). Caminhos investigativos II: outros modos de pensar e fazer pesquisa em educação. Rio de Janeiro: DP&A, p. 119-141, 2002.

SOVIK, Liv. Aqui ninguém é branco. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2009.

STEYN, Melissa. Novos matizes da “branquidade”: a identidade branca numa África do Sul multicultural e democrática. In: WARE, Vron (Org.). Branquidade: identidade branca e multiculturalismo. Rio de Janeiro: Garamond, p. 115-137, 2004.

WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, p. 7-72, 2000.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2018 José Bonifácio Alves da Silva, José Licínio Backes

Downloads

Download data is not yet available.