Banner Portal
Teaching evaluation
ESPANHOL (Português (Brasil))
ENGLISH

Keywords

Teaching evaluation
Institutional evaluation
Higher education
University governance

How to Cite

CALDERON, Adolfo-Ignacio; ROSADO, Carmen Barrera; FRANÇA, Carlos Marshal; WANDERCIL, Marco. Teaching evaluation: conceptions, uses and types since mexican and brazilian universities experiences. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 4, n. 2, p. 248–277, 2018. DOI: 10.20396/riesup.v4i2.8651330. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8651330. Acesso em: 16 jul. 2024.

Abstract

This article discusses, in the field of comparative education, teaching evaluation processes and instruments adopted in Mexican and Brazilian universities, with the objective of identifying and analyzing concepts, uses and types of prevailing teaching evaluation in the field of university governance. A public university, the Mexican Universidad Autónoma de Yucatán (UADY), and a Brazilian private not-for-profit university, the Pontifical Catholic University of Campinas (PUC-Campinas) were studied. In methodological terms, it is a comparative, descriptive, analytic-interpretative study that aims at achieving the established objectives based on three categories of analytical reference: (1) beginnings and objectives of teaching evaluation, (2) management and use of teaching evaluation (3) teaching evaluation procedures and instruments. About analysis on PUC-Campinas, secondary data were essentially sed through the analysis of documents produced by technicians from that university. As for UADY data, in addition to the documentary analysis, a questionnaire was applied to 15 people in charge of operating the teaching evaluation programs in the university's colleges. The results reveal the existence of conceptions and typologies based on different theoretical evaluation matrices, the sum (high stake) and the formative (low stake), that broaden the understanding about the practice of teaching evaluation and its possibilities, emphasizing some tendencies about the results use, both for institutional (internal) management and for addressing national (external) evaluation systems

https://doi.org/10.20396/riesup.v4i2.8651330
ESPANHOL (Português (Brasil))
ENGLISH

References

BARRERA ROSADO, Carmen. Diagnóstico de la evaluación docente de una universidad pública, Revista iberoamericana de evaluación educativa. v. 7, n. 2, p. 97-104, 2014. Disponível em: http://www.rinace.net/riee/numeros/vol7-num2e/art7.pdf. Acesso em: 28 dez. 2017.

BROOKE, Nigel. Sobre a equidade e outros impactos dos incentivos monetários para professores. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 24, n. 55, p. 34-62, abr./ago. 2013. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/article/view/2719. Acesso em: 28 dez. 2017.

CALDERÓN, Adolfo. Ignacio. y BORGES, Regilson. M. La evaluación educacional en el Brasil: de la transferencia cultural a la evaluación emancipadora, Educación (Lima), v. 22, p. 77-95. 2013. Disponível em: http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/5292. Acesso em: 28 dez. 2017.

CALDERON, Adolfo Ignacio; FERREIRA, Antonio. O ensino superior privado: um estudo comparado Brasil-Portugal. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação v. 28, n.3, p. 563-584, set/dez. 2012. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/rbpae/article/view/39819. Acesso em: 28 dez. 2017.

CALDERÓN, Adolfo Ignacio; BARRERA ROSADO, Carmen.; FRANCA, Carlos. M. Evaluación docente en la educación superior: un dialogo comparativo México-Brasil. In: SERRANO, Edna Luna y RUEDA BELTRÁN, Mario (Org.). Experiencias de evaluación de la docencia en iberoamerica. 1ed. Mexicali: Universidad Autónoma de Baja California., 2017, v. 1, 603 p.

DIAS SOBRINHO, José. Educação superior, globalização e democratização: qual universidade? Revista Brasileira de Educação, n. 28, Rio de Janeiro, Jan./Apr. 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782005000100014. Acesso em: 28 dez. 2017.

DIAS SOBRINHO, José. Avaliação: Políticas educacionais e reforma da educação superior. São Paulo: Cortez 2003. 200 p. ISBN-10: 8524909625

DIAS SOBRINHO, José e BALZAN, Newton Cesar (Org.). Avaliação Institucional: teoria e experiências. São Paulo: 5ª ed., CORTEZ, 2011. 184 p. ISBN 8524905964

BARRIGA, Angel Diaz. A avaliação no marco das políticas para a educação superior: desafios e perspectivas, Avaliação (Campinas), v. 7, n. 2, p. 09-27. 2002. Disponível em: http://periodicos.uniso.br/ojs/index.php/avaliacao/issue/view/79. Acesso em: 28 dez. 2017.

DURHAM, Eunice R. y SAMPAIO, Helena. “O setor privado de ensino superior na América Latina”, Cadernos de Pesquisa, n. 110, p. 7-37. 2000. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/n110/n110a01.pdf. Acesso em: 28 dez. 2017.

FELICIELLO, Domenico. et al. As experiências de auto-avaliação da PUC-Campinas, 1980-2001, Cadernos de Avaliação, n. 1, p. 17-59. 2005. Disponível em: https://www.puc-campinas.edu.br/wp-content/uploads/2016/04/proavi-cadernos-de-avaliacao-cpa-nta-n-01.pdf. Acesso em: 28 dez. 2017.

FERNANDES, Domingos. Acerca da articulação de perspectivas e da construção teórica em avaliação educacional. In: ESTEBAN, Maria Tereza; AFONSO, Almerindo Janela (Org.). Olhares e interfaces: reflexões críticas sobre a avaliação. São Paulo: Cortez, 2010. 176 p. ISBN: 9788524916236.

FERNANDEZ LAMARRA, Norberto y MARQUINA, Mónica. La Profesión Académica en América Latina: Tendencias actuales a partir de un estudio comparado. Espacios en blanco. Serie indagaciones, Tandil, v. 23, n.1, p. 99-117. 2013. Disponível em: http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1515-94852013000100006&lng=es&nrm=iso. Acesso em: 28 dez. 2017.

FERREIRA, António G. O sentido da Educação Comparada: uma compreensão sobre a construção de uma identidade, Educação, Porto Alegre, v. 31, n. 2, p. 124-138. 2008. Disponível em: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2764/2111. Acesso em: 28 dez. 2017.

FREITAS, Sirley L.; COSTA, Michele G. N. da; MIRANDA, Flavine A. de. Avaliação Educacional: formas de uso na prática pedagógica. Meta: Avaliação - Rio de Janeiro, v. 6, n. 16, p. 85-98, jan./abr. 2014. Disponível em: http://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/217. Acesso em: 28 dez. 2017.

GATTI, Bernadete A. Avaliação Institucional e Acompanhamentos de Instituições de Ensino Superior. Série Acadêmica (PUC-Campinas [Publicação Interna]), no. 13, 1999. 20 p.

LEMOS FILHO, Arnaldo. et al. Avaliação do ensino: quando alunos e professores se avaliam, Cadernos de Avaliação, v. 10, n. 37, p.51. 2012. Disponível em: https://www.puc-campinas.edu.br/wp-content/uploads/2016/04/proavi-cadernos-de-avaliacao-cpa-nta-n-10.pdf. Acesso em: 28 dez. 2017.

LEMOS FILHO, Arnaldo; et al. SINAES – Dimensão política de graduação: Avaliação do Ensino na PUC-Campinas: Análise da série histórica (2007-2010), Cadernos de Avaliação, n. 9, p. 21-45. 2011. Disponível em: https://www.puc-campinas.edu.br/wp-content/uploads/2016/04/proavi-cadernos-de-avaliacao-cpa-nta-n-11.pdf. Acesso em: 28 dez. 2017.

LEMOS FILHO, Arnaldo. et al. Avaliação docente: um importante componente do processo de auto-avaliação institucional”, Cadernos de Avaliação, n. 6, p. 21-53. 2009. Disponível em: https://www.puc-campinas.edu.br/wp-content/uploads/2016/04/proavi-cadernos-de-avaliacao-cpa-nta-n-06.pdf. Acesso em: 28 dez. 2017.

PÁDUA, Elisabete M. M.. de y ALBERTO, Jorge L. M.. Programa de Auto-avaliação Institucional da PUC-Campinas: Avaliação do ensino de graduação: experiência 2006-2007, Cadernos de Avaliação, n. 4, p. 19-75. 2007. Disponível em: https://www.puc-campinas.edu.br/wp-content/uploads/2016/04/proavi-cadernos-de-avaliacao-cpa-nta-n-04.pdf. Acesso em: 28 dez. 2017.

PUC-CAMPINAS. Avaliação do Ensino. In: Programa de Autoavaliação Institucional da PUC-Campinas (PROAVI) aprovado na 384ª reunião do Conselho Universitário de 23-3-2005. Disponível em: https://www.puc-campinas.edu.br/institucional/avaliacao-institucional/avaliacao-do-ensino/#1460052443662-8e4a19d6-ce78. Acesso em: 2 dez. 2017.

RUEDA BELTRÁN, Mário. La Evaluación del Desempeño Docente en las Universidades Públicas en México, Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, v. 1 (3e), p. 8-17. 2008. Disponível em: http://rinace.net/riee/numeros/vol1-num3_e/art1.pdf. Acesso em: 2 dez. 2017.

SANDERS, James R. The Joint Committee on Standards for Educational Evaluation. The program evaluation standards: how to assess evaluations of educational programs. 2. ed. Thousand Oaks, CA: Sage, 1994. 222 p. ISBN: 0803957327, 9780803957329.

SCHWARTZMAN, Simon. El futuro de la educación en América Latina y el Caribe. Santiago de Chile: Unesco. 2001. 109 p.

SECCHI, Leonardo. Políticas Públicas: Conceitos, Esquemas de Análise, Casos Práticos. São Paulo: Cengage Learning, 2011. 133 p. ISBN-10: 852211353X

SGUISSARDI, Valdemar. Universidade pública estatal: Entre o público e o privado/mercantil, Educação e Sociedade, v. 26, n. 90, p. 191-222. 2005. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/es/v26n90/a09v2690.pdf>. Acesso em: 2 dez. 2017.

SILVA, Mônica Aparecida da Rocha. Políticas públicas para la educación superior: la implementación de la evaluación en Brasil y México, Perfiles educativos, v. 30, n. 122, p. 7-37. 2008. Disponível em: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982008000400002. Acesso em: 2 dez. 2017.

SIME-POMA, Luis. La excelencia en los doctorados en educación: Brasil, México y Argentina, Educación y Educadores, v. 16, n. 3, 2013. p. 433-451. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=83429830003. Acesso em: 2 dez. 2017.

STUFFLEBEAM, Daniel; SKINKFIELD, Anthony J. Evaluación sistemática. Guía teórica y práctica. Madrid: Paidós, 1987. 384 p. ISBN: ISBN: 9788475094458

UNESCO. Conferencia Mundial sobre la Educación Superior 2009: la nueva dinámica de la educación superior y la investigación para el cambio social y el desarrollo. Paris: Unesco. 2009. Disponível em: http://www.Unesco.org/education/WCHE2009/comunicado_es.pdf. Acesso em: 10 de enero de 2014.

WORTHEN, Blaine R., SANDERS, James R. y FITZPATRICK, Jody. L. Avaliação de programas: concepções e práticas. São Paulo: Editora Gente. 2004, 730 p. ISBN: 853140827X, 9788531408274.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2018 Adolfo-Ignacio Calderon, Carmen Barrera Rosado, Carlos Marshal França, Marco Wandercil

Downloads

Download data is not yet available.