Banner Portal
Strategies used in the process of teaching and learning
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH

Supplementary Files

comprovante de envio do projeto (Português (Brasil))

Keywords

Teachers
Students
Learning strategies

How to Cite

MELO, Fábio Thomaz. Strategies used in the process of teaching and learning: planning of students and teachers pf physical education. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 4, n. 2, p. 438–455, 2018. DOI: 10.20396/riesup.v4i2.8651371. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8651371. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Thisstudy aims to investigate teaching and learning strategies which are more meaningful from the conceptions of students and teachers of P.E. The research was carried out by a group of 7 (seven) professors and 180 (one hundred and eight) undergraduate students from the Physical Education program. For the analytic treatment a statistic analysis was made and the data was processed and developed through Microsoft Office Excel®2016 software. The most significant strategies for undergraduate and faculty are the diversified classes (theory and practice), and the teaching strategies which are mostly used by professors of the institution for students are the theoretical classes, and for professors, practical classes.

https://doi.org/10.20396/riesup.v4i2.8651371
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH

References

ADELINO, Francisca Janete Silva. As Estratégias Pedagógicas Utilizadas no Processo de Ensino-Aprendizagem: Concepções dos Alunos de Secretariado Executivo da UFPB. Revista de Gestão e Secretariado – GeSec, São Paulo, v. 3, n. 1, p. 05-29, jan/jun. 2012.

ANASTASIOU, Léa das Graças Camargo; ALVES, Leonir Pasate. Estratégias de ensinagem. In: ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos; ALVES, Leonir Pessate. (Orgs.). Processos de Ensinagem na Universidade. Pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. 3. ed. Joinville: Univille, p. 67-100, 2004.

BASSO, Itacy Salgado. Significado e Sentido do Trabalho Docente. Caderno Cedes. Campinas, SP, v. 19, n. 44, p. 2-7, abr. 1998.

BRASIL, Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 001. 2013. Brasília, 2013. Disponível em: < http://www.utfpr.edu.br/comites/cep-o-comite-de-etica-em-pesquisa-envolvendo-seres-humanos/CNSNormaOperacional001conepfinalizada3009.pdf>. Acesso em: 18 mai. 2017.

COSTA, Simone Alves.; PFEUTI, Maria Las Mercedes.; NOVA, Silvia Perreira Castro Casa. As Estratégias de Ensino-Aprendizagem Utilizadas pelos Docentes e o Envolvimento dos Alunos: Uma Proposta Didática. In: XXXVII encontro da ANPAD, 11., Rio de Janeiro, 2013. Anais...Rio de Janeiro: ANPAD, p. 1-14, 2013. Apud GODOY, Arilda. Schmidt. Didática para o ensino superior. São Paulo: Iglu, 1988.

GIL, Antônio Carlos. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. 4ª Ed. São Paulo - SP: Atlas, p. 44, 2002.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Estatísticas dos professores no Brasil. Brasilia, 2003. Disponível em: http://www.sbfisica.org.br/arquivos/estatisticas_professores_INEP_2003.pdf. Acesso em: 17 mar. 2016.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Filosofia da educação. São Paulo: Cortez, 1994.

MAZZIONI, Sady. As Estratégias Utilizadas no Processo de Ensino-Aprendizagem: Concepções de Alunos e Professores de Ciências Contábeis. Revista Eletrônica de Administração e Turismo – ReAT, Chapecó- UNOCHAPECÓ, v. 2, n. 1, p. 93-109, jan/jun, 2013.

MELO, Fábio Thomaz.; MELO, Leila Thomaz. Estratégias de Ensino Utilizadas na Educação Física Escolar para Prevenção da Obesidade em Adolescentes Escolares. Revista Ciências & Ideias, v. 7, n. 3, p. 298-323, dez. 2016.

OLISKOVISC, Katiucia.; PIVA, Carla Dal. As Estratégias Didáticas do Ensino Superior. Quando é o Momento Certo para se usar as Estratégias Didática no Ensino Superior. Revista Educação, Campo Grande, v. 15, n. 19, p. 111-127, 2012.

PETRUCCI, Valéria Bezerra Cavalvanti.; BATISTON, Renato Reis. Estratégias de ensino e avaliação de aprendizagem em contabilidade. In: PELEIAS, Ivam Ricardo. (Org.) Didática do ensino da contabilidade. São Paulo: Saraiva, 2006.

XIMENES, Sérgio. Minidicionário da língua Portuguesa, São Paulo: Ediouro, p. 1-980,

jan. 2000.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2018 Fábio Thomaz Melo

Downloads

Download data is not yet available.