Banner Portal
An analysis of the formative emphasis of professional master degrees directed to mathematics teachers
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

Keywords

Professional master programs
Teachers education
Qualitative research

How to Cite

LOSANO, Ana Leticia; FIORENTINI, Dario. An analysis of the formative emphasis of professional master degrees directed to mathematics teachers. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 4, n. 2, p. 278–307, 2018. DOI: 10.20396/riesup.v4i2.8651414. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8651414. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Nowadays, professional masters programs constitute an important and varied formative possibility inside Higher Education for in-service teachers. Since its origins, Professional Masters programs have been at the center of several debates. A particularly important point concerning those debates is the discussion about the ways of organizing the curriculum (its structure and dynamics as well as the relations between teachingand research) that better articulate the program with the practice of teaching in the school. In order to contribute to these debates, this articleaims at describing and analyzing the ways in whichthe teacher is conceived and the formative emphasisof four professional masters programs directed to mathematics teachersin the São Paulo state. Using a qualitative methodology, we present a documentary analysis of diverse official documents producedand made availablebythefourprograms.The results show that, although they are directed to mathematics teachers, the four programs conceive the teacher differently and establish different levels of articulation between the formative activities organized by the program and the teaching practice in the school.

https://doi.org/10.20396/riesup.v4i2.8651414
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

References

ANDRÉ, Marli; PRINCEPE, Lisandra. O lugar da pesquisa no mestrado profissional em Educação. Educar em Revista, Curitiba, n. 63, p. 103-117, jan./mar. 2017.

BALL, Deborah Loewenberg; THAMES, Mark Hoover; PHELPS, Geoffrey. Content knowledge for teaching: what makes it special? Journal of Teacher Education, Washington, v. 59, n. 5, p. 389-407, 2008.

BEDNARZ, Nadine; FIORENTINI, Dario; HUANG, Rongjin. International approaches to professional development of mathematics teachers. Ottawa: University of Ottawa Press, 2011.

BRASIL. Ministério da Educação. PORTARIA NORMATIVA No 17, de 28 de dezembro de 2009. Dispõe sobre o mestrado profissional no âmbito da Fundação Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES. Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Brasília, 2009.

CAMPOS, Marília Andrade Torales; GUÉRIOS, Ettiène. Mestrado profissional em Educação: reflexões acerca de uma experiência de formação à luz da autonomia e da profissionalidade docente. Educar em Revista, n. 63, p. 35-51, jan./mar. 2017.

CARNEIRO, Vera Clotilde Garcia. Contribuições para a formação do professor de matemática pesquisador nos mestrados profissionalizantes na área de ensino. Bolema, Rio Claro, v. 21, n. 29, p. 199- 222, 2008.

CARRILO, Jose et al. Determining specialized knowledge for mathematics teaching. In: UBUZ, B.; HASER, C.; MAROTTI, M. A. (Ed.). Proceedings of the Eighth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME 8, February 6 - 10, 2013). Ankara, Turkey: Middle East Technical University and ERME, 2013. p. 2.985-2.994.

CARVALHO, Dione Luchessi; FIORENTINI, Dario. Refletir e investigar a própria prática de ensinaraprender matemática na escola. In: CARVALHO, D. L.; CRUZ LONGO, C. A.; FIORENTINI, D. (Ed.). Análises narrativas de aulas de matemática. São Carlos: Pedro & João Editores, 2013. p. 11-23.

COCHRAN-SMITH, Marilyn; LYTLE, Susan. Relations of knowledge and practice: teacher learning in communities. Review of Research in Education, Washington, v. 24, p. 249-305, 1999.

CRECCI, Vanessa Moreira. Desenvolvimento profissional de educadores matemáticos participantes de uma comunidade fronteiriça entre escola e universidade. 2016. 325 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2016.

FIORENTINI, Dario. Learning and professional development of the mathematics teacher in research communities. Sisyphus - Journal of Education, Lisboa, v. 1, n. 3, p. 152-181, 2013.

FIORENTINI, Dario; CARVALHO, Dione Lucchesi de. O GdS como lócus de experiências de formação e aprendizagem docente. In: FIORENTINI, D.; PEREIRA FERNANDES, F. L.; CARVALHO, D. L. (Ed.). Narrativas de práticas e de aprendizagem docente em matemática. São Carlos: Pedro & João Editores, 2015. p. 15–37.

FIORENTINI, Dario; OLIVEIRA, Ana Teresa de Carvalho Correa. O lugar das matemáticas na licenciatura em matemática: que matemáticas e que práticas formativas? Bolema, Rio Claro, v. 27, n. 47, p. 917-938, 2013.

FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. São Paulo: Artmed, 2007.

JAWORSKI, Barbara. Theory and practice in mathematics teaching development: critical inquiry as a mode of learning in teaching. Journal of Mathematics Teacher Education, New York, v. 9, p. 187-211, 2006.

JAWORSKI, Barbara. Building and sustaining inquiry communities in mathematics teaching development. In: KRAINER, K.; WOODS, T. (Ed.). Participants in mathematics teacher education. Rotterdam: Sense Publishers, 2008. p. 309-330.

KIERAN, Carolyn; KRAINER, Konrad; SHAUGHNESSY, Michael. Linking research to practice: teachers as key stakeholders in mathematics education research. In: CLEMENTS, M. A. et al. (Ed.). Third international handbook of mathematics education. New York: Springer, 2013. p. 361-391.

KRIPKA, Rosana; SCHELLER, Morgana; BONOTTO, Danusa Lara. Pesquisa documental: considerações sobre conceitos e caraterísticas na pesquisa qualitativa. In: Atas CIAIQ2015, v. 2. Disponível em: http://proceedings.ciaiq.org/index.php/ciaiq2015/issue/view/4. Acesso em: 12 jan. 2018.

LAVE, Jean. The practice of learning. In: CHAIKLIN, S.; LAVE, J. (Ed.). Understanding practice: perspectives on activity and context. New York: Cambridge University Press, 1996. p. 3-32.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: E.P.U., 1986.

MATOS, Joao Filipe; POWELL, Arthur; SZTAJN, Paola. Mathematics teachers’ professional development: processes of learning in and from practice. In: EVEN, R.; BALL, D. L. (Ed.). The professional education and development of teachers of mathematics. New York: Springer, 2009. p. 167-183.

MP 1. Regulamento interno do MP 1, 2008.

MP 3. Regimento interno do MP 3 - Polo A, 2014.

MP 3. Catálogo de disciplinas do MP 3, 2016.

MP 4. Regimento interno do MP 4, 2014.

MOREIRA, Plínio Cavalcanti; CURY, Helena Noronha; VIANNA, Carlos Roberto. Por que análise real na licenciatura? Zetetiké, Campinas, v.13, n.23, p.11-24, 2005.

NERES, Celi Corrêa; NOGUEIRA, Eliane Greice Davanço; BRITO, Vilma Miranda. Mestrado profissional em educação e sua interseção com a qualificação docente na educação básica. RBPG, v. 11, n. 25, p. 885-909, set. 2014.

PIRES, Celia Maria Carolino; INGLIORI, Sonia Barbosa Camargo. Mestrado profissional e o desenvolvimento profissional do professor de matemática. Ciência & Educação, v. 19, n. 4, p. 1045-1068, 2013.

ROCKWELL, Elsie. La experiencia etnográfica. Buenos Aires: Paidós, 2009.

SACRISTÁN, Juan Gimeno. O currículo: uma reflexão sobre a prática. São Paulo: Artmed, 1998.

SHULMAN, Lee. Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, v. 15, n. 2, p. 4-14, 1986.

SHULMAN, Lee. Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Harvard Educational Review, v. 57, n. 1, p. 1-21, 1987.

SOUSA, Maria do Carmo. Quando professores que ensinam matemática elaboram produtos educacionais, coletivamente, no âmbito do mestrado profissional. Bolema, Rio Claro, v. 27, n. 47, p. 875-899, dez. 2013.

WHITE, Allan Leslie et al. Teachers learning from teachers. In: CLEMENTS, M. A. et al. (Ed.). Third international handbook of mathematics education. New York: Springer, 2013. p. 393-430.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2018 Ana Leticia Losano, Dario Fiorentini

Downloads

Download data is not yet available.