Banner Portal
Conceptual challenges and evasion trends in higher education
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

Keywords

Higher education
Community educational institution
School evasion
School Mobility

How to Cite

LIMA, Franciele Santos de; ZAGO, Nadir. Conceptual challenges and evasion trends in higher education : the reality of a community univerty. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 4, n. 2, p. 366–386, 2018. DOI: 10.20396/riesup.v4i2.8651587. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8651587. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

The number of enrollments in brazilian higher education has doubled in the last decade, however, statistics show that less than half of the students can complete the course in the regular term. Among the main causes for the low number of graduates is student dropout, a topic that has challenged many researchers. Aiming to understand how the phenomenon of evasion is configured in community institutions, a scenario not explored in research on avoidance in higher education, we conducted an exploratory research, supported, mainly in quantitativedata, about the entrance and exit of students, from 2005 to 2014 at a community university in the western region of Santa Catarina. Among the results obtained we highlight that: 1) there is no consensus about the concept of avoidance, in many cases this is associated with other situations such as student mobility. 2) In the institution surveyed, in 10 years, the number of exits (36,250) was higher than that of registered entries (25,506). 3) In general, the institution operates with 5 forms of exit or modalities of evasion: cancellation, cancellation, abandonment and internal and external transfers, in most of them, we verified that there was a decrease in the number of cases in the analyzed period, on average -56 %, except cancellations that showed an increase of 73%. Finally, we find that studying evasion in higher education allows us to understand its complexity and comprehensiveness in the different scenarios in which it is presented.

https://doi.org/10.20396/riesup.v4i2.8651587
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

References

BAGGI, Cristiane Aparecida dos Santos; LOPES, Doraci Alves. Evasão e avaliação institucional no ensino superior: uma discussão bibliográfica. Avaliação, Campinas, v. 16, n. 2, p. 355-374, jul. 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1414-40772011000200007& script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 31 jan. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Microdados Censo da Educação Superior [2016]. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/guest/microdados. Acesso em: 9 dez. 2016a.

BRASIL. Ministério da Educação. Cadastro e-MEC de instituições e cursos de educação superior. [2016]. Disponível em: http://emec.mec.gov.br. Acesso em: 9 dez. 2016b.

BRASIL. Lei n. 12.881, de 12 de novembro de 2013. Dispõe sobre a definição, qualificação, prerrogativas e finalidades das Instituições Comunitárias de Educação Superior - ICES, disciplina o Termo de Parceria e dá outras providências. Brasília: Casa Civil, 2013. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2013/lei/l12881.htm. Acesso em: 31 jan. 2018.

BRASIL. Comissão Especial de Estudos sobre a Evasão nas Universidades Públicas Brasileiras. Diplomação, retenção e evasão nos cursos de graduação em instituições de ensino superior públicas. Brasília: ANDIFES; ABRUEM; SESu; MEC, 1996. 35 p. Disponível em: http://www.andifes.org.br/diplomacao-retencao-e-evasao-nos-cursos-de-graduacao-em-instituicoes-de-ensino-superior-publicas. Acesso em: 1 mar. 2016.

FRITSCH, Rosangela. A problemática da evasão em cursos de graduação em uma universidade privada. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPEd, 37ª edição, 2015, Florianópolis. Anais... Florianópolis: UFSC, 2015. Disponível em: http://www.anped.org.br/sites/default/files/trabalho-gt11-3986.pdf. Acesso em: 31 jan. 2018.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. São Paulo: Atlas, 1999.

GILIOLI, Renato de Souza Porto. Evasão em instituições federais de ensino superior no Brasil: expansão da rede, SISU e desafios. Brasília: Câmara dos Deputados, 2016. (Estudo Técnico). Disponível em: http://nupe.blumenau.ufsc.br/files/2017/05/evasao_institui%C3% A7%C3%B5es.pdf. Acesso em: 31 jan. 2018.

MARTINS DE SÁ, Virginio Isidro. As “novas oportunidades” e a “democratização segregativa”. A página da Educação, ano 16, n. 171, out. 2007. Disponível em: http://www.apagina.pt/?aba=7&cat=171&doc=12593&mid=2. Acesso em: 31 jan. 2018.

OBSERVATÓRIO DO PNE. Metas do PNE, 12 – Educação Superior. Disponível em: <http://www.observatoriodopne.org.br/metas-pne/12-ensino-superior> Acesso em: 20 mar. 2018.

RISTOFF, Dilvo. Vinte e um anos de educação superior: expansão e democratização. Rio de Janeiro: Flacso/Brasil, jan./jun. 2013. (Cadernos do GEA, n. 3). Disponível em: http://flacso.redelivre.org.br/files/2015/03/Caderno_GEA_N3.pdf. Acesso em: 31 jan. 2018.

SANTOS, Priscila Kohls. Abandono na Educação Superior: um estudo do tipo Estado do Conhecimento. Educação Por Escrito, Porto Alegre, v. 5, n. 2, p. 240-255, jul./dez. 2014. Disponível em: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/porescrito/article/view/ 17896/12405. Acesso em: 31 jan. 2018.

SCHIMITT, Rafael Eduardo. A evasão na educação superior: uma compreensão ecológica do fenômeno como estratégia para a gestão da permanência estudantil. In: ANPEd SUL - REUNIÃO CIENTÍFICA DA ANPEd, 10ª edição, 2014, Florianópolis. Anais... Florianópolis: UDESC, out. 2014. p. 1-21. Disponível em: http://xanpedsul.faed.udesc.br/arq_pdf/690-0.pdf. Acesso em: 1 mar. 2016.

SILVA E SILVA, Loreine Hermida da. Evasão: uma situação instada e difícil de atacar. In: ENCONTRO NACIONAL DE PRÓ-REITORES DE GRADUAÇÃO. Oficina... Itá: FORGRAD Sul, 2012. Disponível em: http://slideplayer.com.br/slide/7298693. Acesso em: 20 nov. 2016.

SILVA FILHO, Roberto Leal Lobo; LOBO, Maria Beatriz de Carvalho Melo. Como a mudança na metodologia do INEP altera o cálculo da evasão. Mogi das Cruzes: Instituto Lobo, abr. 2012. Disponível em: http://institutolobo.org.br/imagens/pdf/artigos/art_079.pdf. Acesso em: 31 jan. 2018.

UNIPAMPA – Universidade Federal do Pampa. A evasão na UNIPAMPA: diagnosticando processos, acompanhando trajetórias e itinerários de formação. Relatório final: projeto de pesquisa. Bagé: UNIPAMPA, 2011. 126 p. Disponível em: http://porteiras.r.unipampa.edu.br/portais/cap/files/2010/07/Relat%C3%B3rio_final_evas%C3%A3o-na-UNIPAMPA_out2011 1.pdf. Acesso em: 31 jan. 2018.

UNOCHAPECÓ – Universidade Comunitária da Região de Chapecó. Manual de normas e procedimentos acadêmicos dos cursos de graduação da Unochapecó. Aprovado pela Resolução nº56 / CONSUN/ 2017. Disponível em: https://www.unochapeco.edu.br/publicacoes. Acesso em: 20 mar. 2018

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2018 Franciele Santos de Lima, Nadir Zago

Downloads

Download data is not yet available.