Banner Portal
Conceptions of professor about innovative pedagogical practices
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH

Keywords

Higher education
Methods didactic pedagogics
Pedagogical practice

How to Cite

ARAÚJO, Raul; BELIAN, Rosalie. Conceptions of professor about innovative pedagogical practices. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 4, n. 2, p. 387–400, 2018. DOI: 10.20396/riesup.v4i2.8651698. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8651698. Acesso em: 1 jul. 2024.

Abstract

This paper presents the results of a research that aimed to understand the teachers views about innovative pedagogical practices in a Higher Education Institution. Its research question was ‘What do Teachers understand by Innovative Pedagogical Practices in Higher Education?’ We have used a descriptive study, with a qualitative approach, with 206 teachers of the Federal University of Pernambuco. Data was analysed with the Collective Subject Analysis Discourse technique. We have observed that in this institution there is a path to pedagogical innovation in higher education that needs to be strengthened and discussed by all that participate in the teaching-learning processes, so that there can be continuity and permanent innovation.

https://doi.org/10.20396/riesup.v4i2.8651698
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH

References

ALMEIDA, Márcio José et al. Implantação das Diretrizes Curriculares Nacionais na graduação em medicina no Paraná. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 31, n. 2, p. 156-165, 2007.

BEHRENS, Marilda Aparecida. O paradigma emergente e a prática pedagógica. Petrópolis: Vozes, 2005.

CANGUILHEM, Georges. O normal e o patológico. 7. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2011.

CRESWELL, John. W. Investigação qualitativa e projeto de pesquisa. 3. ed. Porto Alegre: Penso, 2014.

CUNHA, Maria Isabel da. Inovações pedagógicas: o desafio da reconfiguração de saberes na docência universitária. Universidade de São Paulo: Pró-Reitoria de Graduação, 2008.

DELORS, Jacques et al. Educação: um tesouro a descobrir. São Paulo: Cortez; Brasília: UNESCO, 1998.

DIAS SOBRINHO, José. Dilemas da educação superior no mundo globalizado: sociedade do conhecimento ou economia do conhecimento? São Paulo: Casa do psicólogo, 2005.

FLECK, Ludwik. Gênese e desenvolvimento de um fato científico. Belo Horizonte: Fabrefactum, 2010.

FOUCAULT, Michel. O nascimento da clínica. 6. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. 28. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 49. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.

FREINET, Célestin. Pedagogia do bom senso. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

GADOTTI, Moacir. Concepção dialética da educação: um estudo introdutório. 9. ed. São Paulo: Cortez, 1995.

KENSKI, Vani. Moreira. Educação e tecnologia: o novo ritmo da informação. Campinas: Papirus, 2012.

LEFÈVRE, Fernando; LEFÈVRE, Ana Maria Cavalcanti. O discurso do sujeito coletivo: um novo enfoque em pesquisa qualitativa (desdobramentos). 2. ed. Caxias do Sul: Educs, 2005.

LEITE, Carlinda; ZABALZA, Miguel. Ensino superior: inovação e qualidade na docência. Porto: Centro de Investigação e Intervenção Educativas, 2012.

LÉVY, Pierre. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2010.

MASETTO, Marcos Tarciso. Docência na universidade. 11. ed. Campinas: Papirus, 2012.

MORAES, Maria Cândida. O paradigma educacional emergente. 16. ed. Campinas: Papirus, 2012.

MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos T.; BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 21. ed. Campinas: Papirus, 2013.

MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 20. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2012.

MORIN, Edgar. A religação dos saberes: o desafio do século XXI. 11. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2013.

SALES, Shirlei Rezende; LEAL, Rafaela Esteves Godinho. Práticas pedagógicas inovadoras na formação docente: ciborguização do currículo do curso de pedagogia. Revista Internacional de Ensino Superior, v. 4, n. 1, p. 6-24, jan./abr. 2018.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Um discurso sobre as ciências. 16. ed. Porto: Edições Afrontamento, 2010.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A crítica da razão indolente: contra o desperdício da experiência. 8. ed. São Paulo: Cortez, v.1, 2011.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2018 Raul Araújo, Rosalie Belian

Downloads

Download data is not yet available.