Banner Portal
Academic performance in diferential and integral calculus
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

Supplementary Files

Termo de originalidade (Português (Brasil))

Keywords

Differential and integral calculus
Calculus
Academics achievement

How to Cite

ROSA, Chaiane de Medeiros; ALVARENGA, Karly Barbosa; SANTOS, Fabiano Fortunato Teixeira dos. Academic performance in diferential and integral calculus: a case study . Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 5, p. e019023, 2019. DOI: 10.20396/riesup.v5i0.8653091. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8653091. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

This work is part of an investigation that aims to know the history of the set of disciplines that study the contents of Differential and Integral Calculus taught at the Federal University of Goiás. This article analyzes the academic performance of students in the discipline Calculus 1A of this institution, from the first half of 2010 to the second half of 2016, which corresponds to 14 academic semesters, checking aspects such as: students enrolled, approval and disapproval and final averages. A case study based on qualitative-quantitative research is therefore carried out. To do so, it relies on administrative, pedagogical and academic data obtained in the Integrated System of Management of Academic Activities of the university. The quantitative data collected are analyzed mainly in the light of descriptive statistics. In addition, the qualitative analysis is developed with the support of a bibliographic study, based on authors who discuss topics such as: teaching and learning of mathematics, learning difficulties in Calculus and reprobation in higher education. The study also shows that the number of students per classroom does not cause greater disapproval. In light of the above, there is a need to problematize the teaching and learning processes, as well as thinking about proposing educational actions that may alter this framework, leading students to an effective learning of the contents of these disciplines.

https://doi.org/10.20396/riesup.v5i0.8653091
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

References

ALVARENGA, Karly Barbosa; DORR, Raquel Carneiro; VIEIRA, Vanda Domingos. O ensino e a aprendizagem de cálculo diferencial e integral: características e interseções no Centro-Oeste brasileiro. Revista Brasileira de Ensino Superior, v. 4, n. 2, pp. 46-57, 2016.

BARUFI, Maria Cristina Bonomi. A construção/negociação de significados no curso universitário inicial de Cálculo Diferencial e Integral. Tese de Doutorado. Faculdade de Educação. Universidade de São Paulo, 1999.

BUSSAB, Wilton de O.; MORETTIN, Pedro A. Estatística básica. 6 ed. São Paulo: Saraiva, 2010.

CORREIO BRASILIENSE. Professor desenvolve método que melhora desempenho dos alunos em Cálculo 1. 2015. Disponível em: http://www.correiobraziliense.com.br/app/noticia/eu-estudante/ensino_ensinosuperior/2015/12/10/ensino_ensinosuperior_interna,510086/professor-desenvolve-metodo-que-melhora-desempenho-dos-alunos-em-calcu.shtml. Acesso em: 25 ago. 2017.

CRUZ, Fatima Maria Leite; MONTEIRO, Carlos Eduardo Ferreira. Processos formativos de avaliação da aprendizagem matemática segundo licenciandos e professores formadores. Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática, v. 6, n. 02, p. 85-109, 2013.

CURY, Helena Noronha. Análise de erros: o que podemos aprender com as respostas dos alunos. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

DONEL, Marlene Lucia Holz. Dificuldades de aprendizagem em Cálculo e a relação com o raciocínio lógico formal: uma análise no ensino superior. Dissertação de mestrado. Faculdade de Filosofia e Ciências. Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, 2015.

FRAGOSO, Wagner da Cunha. O medo da Matemática. Educação, v. 26, n. 02, p. 95-109, 2001.

GARZELLA, Fabiana Aurora Colombo. A disciplina Cálculo 1: análise das relações entre as práticas pedagógicas do professor e seus impactos nos alunos. Tese de doutorado. Faculdade de Educação. Universidade Estadual de Campinas, 2013.

GIDDENS, Anthony. Sociologia. 6 ed. Porto Alegre: Artmed, 2012.

GODOY, Arilda Schmidt. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 35, n. 2, p. 57-63, 1995.

GOODE, Willian J.; HATT, Paul K. Métodos em pesquisa social. 3 ed. São Paulo: Cia Editora Nacional, 1969.

INEP. Indicadores Educacionais em Foco. Como o tamanho das turmas varia ao redor do mundo? 2012. Disponível em: http://download.inep.gov.br/acoes_internacionais/estatisticas_educacionais/indicadores_educacionais_foco/indicadores_educacionais_foco_n_9.pdf. Acesso em: 20 maio 2017.

FRAGOSO, Wagner da Cunha. História da Matemática: uma disciplina do curso de Licenciatura em Matemática da Universidade Federal de Juiz de Fora. Dissertação de mestrado. Universidade Federal de Juiz de Fora, 2011.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 1991.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 1 ed. São Paulo: Cortez, 2013.

MINAYO, Maria Cecília de Souza; SANCHES, Odécio. Quantitativo-qualitativo: oposição ou complementaridade. Rio de Janeiro: Fiocruz, 1993.

OLIVEIRA, Maria Cristina Araújo de; RAAD, Marcos Ribeiro. A existência de uma cultura escolar de reprovação no ensino de Cálculo. Boletim GEPEM, n. 61, pp. 125-137, 2012.

PAVANELLO, Regina Maria; NOGUEIRA, Célia Maria Ignatus. Avaliação em Matemática: algumas considerações. Estudos em Avaliação Educacional, v. 17, n. 33, p. 29-41, jan./abr. 2006.

RASMUSSEN, Chris; MARRONGELLE, Karen.; BORBA, Marcelo. Research on calculus: what do we know and where do we need to go? ZDM Mathematics Education, v. 46, pp. 507–515, 2014.

REZENDE, Wanderley Moura. O ensino de cálculo: dificuldades de natureza epistemológica. Tese de Doutorado. Faculdade de Educação. Universidade de São Paulo, 2003.

SILVA, Benedito Antonio. Diferentes dimensões do ensino e aprendizagem do Cálculo. Educ. Matem. Pesquisa, São Paulo, v. 13, n. 3, pp. 393-413, 2011.

TALL, David. Students’ Difficulties in Calculus. In: INTERNATIONAL CONGRESS ON MATHEMATICAL EDUCATION - ICME, Plenary presentation in Working Group 3. Québec. Anais... August 1992. Disponível em: http://homepages.warwick.ac.uk/dot1993k-calculus-wg3-icme.pdf. Acesso em: 24 jan. 2013.

Revista Internacional de Educação Superior utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.