Banner Portal
Strategies for motivating embryology learning
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

Supplementary Files

Riesup_Formulario_termo_originalidade (Português (Brasil))

Keywords

Higher education
Embryology
Nursing
Active learning

How to Cite

MARCUZZO, Simone; CAMPOS, Paola Melo; SCHNEIDER, Júlia; RÉGIS, Claudenilson da Costa. Strategies for motivating embryology learning: an experience report in the nursing course of the Federal University of Rio Grande do Sul. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 5, p. e019011, 2019. DOI: 10.20396/riesup.v5i0.8653470. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8653470. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

The behavior of the student in Higher Education in relation to their learning process is a question often discussed. The beginning of the curricula in the health area are theoretical and in the biological area, which can lead in demotivation to the learning in the freshmen. The present report aims to present the experience of the use of active methodologies in the Nursing course in order to make the learning of Embryology more meaningful. This action research hadas objectives: relate basic theoretical contents with the disciplinary practices and involve the attention of the student with the content developed in the classroom. The approach of the theory with the professional practice was obtained by means ofthe participation of monitors in the seminars presented by the students. The monitors contributed with reports of practical experiences, verifying the importance of the theory. Videos, diagrams, mock-ups, practical classes and study guides were the strategies used to deal with the content, contrasting the traditional model of expository class. An extra class space in social network was created, which allowed the sharing of supplementary material to the classes. We evaluate this action research through by means of the application of an instrument with closed questions, associated with students' reports. We found that the participation of the classroom monitors assisted the contextualization of the importance of Embryology for Nursing professionals. Through the comments of the students, it was observed that the introduction of varied didactic strategies provided greater participation and motivation.

https://doi.org/10.20396/riesup.v5i0.8653470
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

References

AUSUBEL, D. P. Algunos aspectos psicológicos de la estrutuctura del conocimiento. Buenos Aires: El Ateneo, 1973.

CÁRNIO, Evelin Capellari. As ciências básicas e a enfermagem. (Editorial). Rev. Latino-Am. Enfermagem, São Paulo, v.19, n.5, p. 1061-1062, set./out. 2011. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/4414. Acesso em: 19 abri 2018.

CARRARO, Telma Elisa et al. Socialização como processo dinâmico de aprendizagem na enfermagem: uma proposta na metodologia ativa. Invest. educ. enferm, Medellín, v. 29, n. 2, p. 248-254, jul. 2011. Disponível em: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-53072011000200010&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 25 Nov. 2018.

FERNANDES, Juliana. ABREU, Thaynara Alves. DANTAS Anne Joyce Lima. SILVA, Angélica Maria de Sousa. Influência da Monitoria Acadêmica no Processo de Ensino e Aprendizagem. Clínica & Cultura, v.2, n.1, jul./dez. 2016. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/clinicaecultura/article/download/5650/6220. Acesso em: 26 nov. 2018.

FINI, Maria Inês. Inovações no ensino superior. Metodologias inovadoras de aprendizagem e suas relações com o mundo do trabalho: desafios para a transformação de uma cultura. Administração: Ensino e Pesquisa, [S.l.], v. 19, n. 1, p. 176-183, jan. 2018. ISSN 2358-0917. Disponível em: https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/982. Acesso em: 25 nov. 2018.

FRAGELLI, Taís Branquinho Oliveira. Gamificação como um processo de mudança no estilo de ensino aprendizagem no ensino superior: um relato de experiência. Rev. Inter. Educ. Sup., Campinas (SP), v.4 n.1, 2017, 2017. Disponível em https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8650843/16979. Acesso em: 04 de jun. 2018.

JESUS, Saul Neves de. Estratégias para motivar os alunos. Educação, Porto Alegre, v. 31, n. 1, p. 21-29, jan./abr. 2008. Disponível em: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/download/2753/2101. Acesso em 12 de mar. 2018.

MALNIC, Gerhard. SAMPAIO, Magda Carneiro. O ensino das ciências básicas. Estud. Av., São Paulo, v.8,n.22, set./dez. 1994. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-40141994000300081. Acesso em: 21 fev 2018.

MATOSO, Leonardo Magela. Lopes. A importância da monitoria na formação acadêmica do monitor: um relato de experiência. Rev Catussaba. v. 3. n. 2 (2014). Disponível em: https://repositorio.unp.br/index.php/catussaba/article/view/567. Acesso em: 17 jan 2018.

MITRE, Sandra Minardi et al. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem na formação profissional em saúde: debates atuais. Ciência & Saúde Coletiva, São Paulo, v. 13, suppl. 2, p. 2133-2144, 2008. Disponível em: http://www.scielosp.org/scielo.php?pid=S141381232008000900018&script=sci_abstract&tlng=es. Acesso em: 25 out 2017.

MOORE, Keith L. et al. Embriologia clínica. 10. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2016. ISBN 9788535285031

RAMOS, Susana Isabel Vicente. Motivação acadêmica dos alunos do ensino superior. Psicologia.pt Motivação acadêmica dos alunos do ensino superior. Disponível em: http://www.psicologia.pt/artigos/textos/A0677.pdf. Acesso em: 28 nov 2017.

ROGERS, Carl. Liberdade de aprender. 2.ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1986.

ROSÁRIO, Pedro. Comprometer-se com o estudar na universidade: "Cartas do Gervásio ao seu umbigo". Coimbra: Edições Almedina, S.A, 2006.

SILVA, Jaqueline Carvalho e et al. Pesquisa-ação: concepções e aplicabilidade nos estudos em enfermagem. Rev. bras. enferm., Brasília, v. 64, n. 3, p. 592-595, jun. 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-71672011000300026&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 25 nov. 2018.

SOBRAL, Dejano Tavares. Motivação do aprendiz de medicina: uso da escala de motivação acadêmica. Psic.: Teor. e Pesq., Brasília, v. 19, n. 1, jan./abr. 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ptp/v19n1/a05v19n1 Acesso em: 12 mar 2018.

SOBRAL, Fernanda Ribeiro; CAMPOS, Claudinei José Gomes. Utilização de metodologia ativa no ensino e assistência de enfermagem na produção nacional: revisão integrativa. Rev. esc. enferm. USP, São Paulo, v.46, n. 1, p. 208-218, fev. 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342012000100028&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 25. nov. 2018.

THIOLLENT M. Metodologia da pesquisa-ação. 16a ed. São Paulo: Cortez; 2008.

XAVIER, L. N.; OLIVEIRA G. L.; GOMES A. A.; MACHADO, M. F. A. S.; ELOIA, S. M. C. Analisando as metodologias ativas na formação dos profissionais de saúde: uma revisão integrativa. SANARE: Revista de Políticas Públicas, v.13, n.1, p.76-83, 2014. Disponível em: https://sanare.emnuvens.com.br/sanare/article/view/436/291. Acesso em: 25. nov.2018.

Revista Internacional de Educação Superior utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.