Banner Portal
Cordoba Reform and higher education
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

Keywords

Cordoba Reform
Student demonstration
University extension
Higher education reform
Higher education pedagogy.

How to Cite

GOMEZ, Simone da Rosa Messina; CORTE, Marilene Gabriel Dalla; ROSSO, Gabriela Paim. Cordoba Reform and higher education: institucionalization of extension university in Brazil. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 5, p. e019020, 2019. DOI: 10.20396/riesup.v5i0.8653655. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8653655. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

The Reform of Cordoba (1918) established a landmark for university reforms in Latin America. The Extension University is among principles that guided this student manifestation, understood as a social commitment of the Cordoba university. The objective of this paper is to analyze repercussions of the Cordoba Reform in relation to the university extension in the Brazilian context. The methodological approach is based on bibliographic research, documentary analysis and content analysis. As a result, the influence of the Cordoba Reform on university reforms and student movements in Latin America indicates how the current extensionist policies and practices are constructed. Although Brazil has elaborated some extension policies, there has been little financial support and appreciation of extension in university pedagogy. As consequence, there is a lack of engagement of the University community. Thus, the expectation is that the National Education Plan can contribute to strengthen the indissociable relation among extension, research and teaching in Brazilian Universities through goal of inclusion of extension in undergraduate courses curriculum.

https://doi.org/10.20396/riesup.v5i0.8653655
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

References

AZEVEDO, Mário Luiz Nunes de; BRAGGIO, Ana Karine; CATANI, Afrânio Mendes. A Reforma Universitária de Córdoba de 1918 e sua influência no Brasil: um foco no movimento estudantil antes do golpe de 1964. Revista Latinoamericana de Educación Comparada, ano 9, n. 13, p. 37-51. Junio 2018 - Octubre 2018. ISSN 18533744. Disponível em: http://www.saece.com.ar/relec/revistas/13/art4.pdf. Acesso em: 19 set. 2018.

BARROS, Enrique et. al. La juventude argentina de Córdoba a los hombres libres de Sud América: Manifiesto de La Federación Universitaria de Córdoba. La comisión directiva de la Federación Universitaria de Córdoba. Museo Casa de La Reforma Universitária. Córdoba. Disponível em: http://www.reformadel18.unc.edu.ar/manifiesto.htm. Acesso em 02 out. 2018.

BEMVENUTI, Vera Lúcia. Da Intenção ao Gesto: a Extensão Universitária como Prática Acadêmica na Perspectiva da Construção do Conhecimento Novo. Dissertação de Mestrado. Porto Alegre. UFRGS. 2002. Disponível em: http://www.reitoria.uri.br/~vivencias/Numero%20002/artigos/area_comunicacao/area_comunicacao_01.htm. Acesso em: 15 set. 2018.

BRASIL. Constituição (1988). Capítulo III, seção 1, artigo 207. Senado Federal, Brasília, DF, 1988. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/518231/CF88_Livro_EC91_2016.pdf. Acesso em: 19 set. 2018.

BRASIL. Lei nº 13.005 de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2014/lei-13005-25-junho-2014-778970-publicacaooriginal-144468-pl.html. Acesso em: 19 set. 2018.

BRASIL. Lei nº 5.540 de 28 de novembro de 1968. Fixa normas de organização e funcionamento do ensino superior e sua articulação com a escola média, e dá outras providências. Disponível em: www.jusbrasil.com.br/legislacao. Acesso em: 19 set. 2018.

BRASIL. Lei n° 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Institui as Diretrizes da Educação Nacional. Brasília: Senado Federal, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 18 set. 2018.

CALDERÓN, Adolfo Ignacio; SANTOS, Sonia Regina Mendes dos; SARMENTO, Dirléia Fanfa (org). Extensão universitária: uma questão em aberto. São Paulo: Ed Xamã, 2011. 151 p. ISBN 978-85-7587-066-2. Disponível em: https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/16236/1/Extract%20llivro_extensao%20universitaria_105-123.pdf. Acesso em: 20 set. 2018.

DALBEN, Ângela Imaculada; VIANNA, Paula Cambraia de Mendonça. Gestão e avaliação da Extensão Universitária: a construção de indicadores de qualidade. Revista Interagir: pensando a Extensão, Rio de Janeiro, n. 13, p. 31-39, jan./dez. 2008. Disponível em: http://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/interagir/article/view/1669. Acesso em: 21 jan. 2018.

DALMOLIN, Antônio Marcos Teixeira. Unipampa Campus Alegrete: Extensão Universitária e articulação universidade-comunidade. 2014. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/7112/DALMOLIN%2c%20ANTONIO%20MARCOS%20TEIXEIRA.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 20 ago. 2018.

DOMINGUES, Eron da Silva Domingues. Extensão universitária na UFSM: Propostas para um instrumento de avaliação. 2016. Dissertação (Mestrado em Administração) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2016. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/9628/DOMINGUES%2c%20ERON%20DA%20SILVA.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 20 ago. 2018.

FERRARO, Alceu Ravanello; KREIDLO, Daniel. Analfabetismo no Brasil: configuração e gênese das desigualdades regionais. Revista Educação & Realidade. UFRGS: FACED. v. 29, n. 2, 2004. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/25401/14733. Acesso em: 20 de set. 2018.

FÓRUM NACIONAL DE PRÓ-REITORES DE EXTENSÃO DAS UNIVERSIDADES PÚBLICAS BRASILEIRAS (FORPROEX). I Encontro Nacional FORPROEX 1987. Brasília: UnB, 1987. p. 11-18. Disponível em: https://www.ufmg.br/proex/renex/images/documentos/1987-I-Encontro-Nacional-do-FORPROEX.pdf. Acesso em: 05 out. 2018.

FÓRUM DE PRÓ-REITORES DE EXTENSÃO DAS UNIVERSIDADES PÚBLICAS BRASILEIRAS (FORPROEX). Política Nacional de Extensão Universitária. Manaus: UFMG, 2012. 41 p. Disponível em: https://www.ufmg.br/proex/renex/images/documentos/2012-07-13-Politica-Nacional-de-Extensao.pdf. Acesso em: 05 out. 2018.

GADOTTI, Moacir. Extensão universitária: para quê?. Instituto Paulo Freire, São Paulo, 15 fev. 2017. Disponível em: http://www.paulofreire.org/noticias/557-extensao-universitaria-para-que. Acesso em: 02 set. 2018.

GERMANO, José Willington. As quarenta horas de Angicos. Educação e Sociedade. v.18 n.59, Campinas, SP: Scielo ago. 1997. p. 389-393. Print version: ISSN 01017330, On- line version: ISSN 16784626. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73301997000200009. Acesso em: 20 set. 2018.

GOMEZ, Simone da Rosa Messina. Gestão universitária e qualidade na educação superior: Institucionalização de cursos de línguas estrangeiras na UFSM. 2018. Dissertação. (Mestrado em Políticas Públicas e Gestão Educacional). Santa Maria, 2018.

GURGEL, Roberto Mauro. Extensão Universitária: comunicação ou domesticação. São Paulo: Cortez, Autores Associados: Universidade Federal do Ceará, 1986.

IMPERATORE, Simone Loureiro Brum; PEDDE, Valdir. “Curricularização” da Extensão Universitária no Brasil: questões estruturais e conjunturais de uma política pública. In: XIII CONGRESO LATINOAMERICANO DE EXTENSIÓN UNIVERSITARIA. 2015, Havana. Anais. 10 p. Disponível em: http://curricularizacaodaextensao.ifsc.edu.br/files/2016/06/1_Artigo_Curricularizaca_da_Extensao_Universitaria_no_Brasil.pdf. Acesso em: 1 de out. 2018.

LIMA FILHO, Humberto Correia. Análise da adequação das Instituições de Ensino Superior localizadas na região metropolitana de Fortaleza ao plano nacional de Extensão Universitária. 2014. Dissertação (Mestrado em Políticas Públicas e Gestão da Educação Superior) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2014. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/10494. Acesso em: 15 set. 2018.

MANIFESTO DE CÓRDOBA: UM GRITO QUE RESISTE ENTRE NÓS. Jornal da Universidade: UFRGS, Porto Alegre, 6 jan. 2018. Disponível em: https://www.ufrgs.br/jornal/2018/06/01/manifesto-de-cordoba-um-grito-que-resiste-entre-nos/. Acesso em: 12 set. 2018.

PAIVA, Vanilda. Educação Popular e educação de adultos. 5. ed. São Paulo: Loyola, 1987.

POENER, Arthur José. Saiba a história do movimento estudantil. Metanoia: movimento estudantil em evidência, 2013. Disponível em: http://www.unicap.br/webjornalismo/metanoia/?p=74. Acesso em: 19 de set. 2018.

RODRIGUES, Valéria Maria. O programa de Extensão Universitária PROEXT no contexto das políticas educacionais no período de 2003 a 2012: uma análise a partir da experiência da Universidade Federal de Uberlândia. 2014. Dissertação (mestrado em educação. Faculdade de Educação, Universidade Federal de Uberlândia, 2014. Disponível em: https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/13999/1/ProgramaExtensaoUniversitariaProex.pdf. Acesso em: 15 out. 2018.

OLIVEIRA, Dalila Andrade; AZEVEDO, Mário Luiz Neves. A atualidade dos ensinamentos da Reforma de Córdoba (1918). In: SADER, Emir; GENTILI, Pablo; ABOITES, Hugo. (orgs.) La reforma universitaria: desafíos y perspectivas noventa años después. Buenos Aires: CLACSO, 2008, 300 p. ISBN 9789871543052 Disponível em: http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/gt/20101109062939/sader.pdf. Acesso em: 20 set. 2018.

UNIÓN DE UNIVERSIDADES DE AMÉRICA LATINA (UDUAL). Primeiro Congresso De Extensão Universitária Latino-Americana, Guatemala, 1949. Disponível em: http://132.247.171.154:8080/handle/Rep-UDUAL/695. Acesso em: 12 set. 2018.

UNIÓN DE UNIVERSIDADES DE AMÉRICA LATINA (UDUAL). I Conferencia Latinoamericana de Difusión Cultural y Extensión Universitaria. UDUAL/UNAM. Chile, 1949. Disponível em: http://campus-oei.org/guiauniv/red010.htm. Acesso em: 12 set. 2018.

UNIÓN DE UNIVERSIDADES DE AMÉRICA LATINA (UDUAL). II Conferencia Latinoamericana de Difusión Cultural y Extensión Universitaria. UDUAL/UNAM. México, 1972. Disponível em: https://www.academia.edu/32883869/La_II_Conferencia_Latinoamericana_de_Difusi%C3%B3n_Cultural_y_Extensi%C3%B3n_Universitaria_1972_Un_debate_vigente. Acesso em: 12 set. 2018.

SOUSA, Ana Luiza Lima. A história da Extensão Universitária. Campinas, SP: Editora Alínea, 2010, 2ª ed. 140 p. ISBN: 9788575164280.

SOUZA, Lenilda Alves Pereira. Extensão Universitária: Institucionalidade e compromisso social. 2013. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas). Pontifícia Universidade Católica de Goiás, Goiânia, 2013. Disponível em: http://bdtd.ibict.br/vufind/Record/PUC_GO_f59fd9ae62864fccce5ba37f5f418b3b. Acesso em: 20 set. 2018.

TEIXEIRA, Carine. A Gestão dos processos da Extensão Universitária em uma IES Pública. 2014. Dissertação (Mestrado em Engenharia da Produção). Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/handle/1/8317. Acesso: 15 set. 2018.

Revista Internacional de Educação Superior utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.