Banner Portal
The Córdoba Reform of 1918
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

Supplementary Files

Gráfico 1 – Distribuição temporal dos artigos (Português (Brasil))
Quadro 1 - Categorização temática dos artigos sobre a Reforma de Córdoba (Português (Brasil))
Tabela 1 – Distribuição dos artigos por periódicos de acordo com os países (Português (Brasil))
Tabela 2 – Distribuição dos estudos por países e regiões focalizados (Português (Brasil))
Documento de originalidade (Português (Brasil))

Keywords

Codorba Reform
State of knowledge
Scientific production
Bibliometric analysis
Content analysis.

How to Cite

HAYASHI, Marcelo Innocentini; HAYASHI, Maria Cristina Piumbato Innocentini. The Córdoba Reform of 1918: state of knowledge based on scientific articles (1978-2018). Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 5, p. e019033, 2019. DOI: 10.20396/riesup.v5i0.8653658. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8653658. Acesso em: 27 jul. 2024.

Abstract

In the context of the centenary of the Córdoba Reform, this study investigated how the scientific production on the university reform is configured and presents a balance of the researches that analyzed from the meaning of this movement happened in Argentina in 1918, until its and impacts and projection in the context of universities in Latin America and the Caribbean. The exploratory and descriptive study analized scientific articles (n=90) available in databases of open access published in scientific journals (n=47) from different countries (n=13) in the period between 1978 and 2018. The methodology combined the bibliometric and content analysis and the methodological procedures were developed in the following steps: data collection and recording in a spreadsheet; reading the full texts of articles; establishment of categories of analysis; description, synthesis and analysis of the data. The articles were categorized into two groups: those that addressed the historical social and political context of the Reformation, the principles of the Liminar Manifesto and their impact on Argentine universities (n=51), and those that focused on the legacy of reformist thinking as a moment of rupture and continuity in the history of Latin American universities (n=39). Next, thematic subcategories were established and the most frequent ones were university autonomy and extension, intellectuals, students and student movement. Few studies have questioned issues such as gender, political theology in the reformist movement and opposition to University Reform.

https://doi.org/10.20396/riesup.v5i0.8653658
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

References

ACOSTA SILVA, Adrián. 100 años despúes: autonomia y poder universitária em América Latina. Revista Latinoamericana de Educación Comparada, Buenos Aires, v.9, n.13, p. 77-92, jun.-oct. 2018.

AMBROSINI, Cristina; BERALDI, Gastón. La reforma universitária de 1918 y la movilización estudantil desde la perspectiva actual: uma revisión crítica del ideario positivista. Oxímora: Revista Internacional de Ética y Política. Barcelona, v.6, p. 65-82, 2015.

ARES, Fabio. Reforma: uma tipografia institucional a la medida de la Universidad de Córdoba. Ulrico: Revista Digital de História y Cultura de la Ciudad de Buenos Aires, Buenos Aires, v.5, n.7, p.31-34, ago. 2018.

BIAGINI, Hugo Eduardo. La reforma universitária: antecedentes e consecuentes. Buenos Aires: Leviatan, 2000.

BIAGINI, Hugo Eduardo. El movimiento reformista en una revista estudantil de largo aliento. Revista Latinoamericana de Educación Comparada, Buenos Aires, v. 20, n.30, p. 37-51, ene.-jun.2018.

BUCHBINDER, Pablo. La Reforma Universitária em vísperas de su centenário: notas sobre su historiografia. Boletín del Instituto de Historia Argentina y Americana “Dr. Emilio Ravignani”, Buenos Aires, v. 49, p. 176-196, seg. sem. 2018a.

BUCHBINDER, Pablo. História de las universidades argentinas. Buenos Aires, Sudamericana, 2005.

BUSTELO, Natalia. La reforma universitaria como Kulturkampf: la lectura gramsciana de Juan Carlos Portantiero. Sociohistórica, Buenos Aires, v.31, p.1-20, 2013.

BUSTELO, Natalia. Los libros e investigaciones sobre la Reforma Universitaria. Corpus: Archivos Virtuales de la Alteridad Americana, Mendoza, v. 8, n.1, 2018.

BUSTELO, Natalia; RUBIO, Lucas Dominguez. Radicalizar a reforma universitária: a fração revolucionária do movimento estudantil argentino: 1918-1922. Anuario Colombiano de Historia Social y de la Cultura, Bogotá, v. 44., n.2, p. 31-62, jul.-dic. 2017.

CANCINO TRONCOSO, Hugo. El Movimiento de reforma universitaria en Córdoba, Argentina 1918: para uma relectura crítica de su discurso ideológico. Sociedad y Discurso, Aalborg-Dinamarca, v. 6, p. 1-40, 2004.

CIRIA, Alberto; SANGUINETTI, Horácio. (Org.) Los reformistas. Buenos Aires: J. Álvarez, 1968.

CIRIA, Alberto; SANGUINETTI, Horácio. (Org.) La reforma universitária (1918-1983). Buenos Aires: Centro de Estudiantes de Derecho, 1983.

CONSEJO LATINOAMERICANO DE CIENCIAS SOCIALES (CLACSO). 100 años de la Reforma Universitaria 1918-1928: textos fundamentales. 2018. Disponível em: https://www.clacso.org.ar/reformadel18/. Acesso em 3 out. 2018.

CUNEO, Dardo. (Org.) La reforma universitaria (1918-1930). Caracas: Biblioteca Ayacucho, 1978.

DIRETORY OF OPEN ACCESS JOURNAL (DOAJ). Disponível em: https://doaj.org/. Acesso em 3 out.2018.

ECHEZURI, Adriana; VÁZQUEZ, Rodrigo; LUVERÁ, Silvana. Imágenes recobradas: memória visual de la Reforma de Córdoba. Ulrico: Revista Digital de História y Cultura de la Ciudad de Buenos Aires, Buenos Aires, v.5, n.7, p.24-28, ago. 2018.

FAGERBERG, Jan; FOSAAS, Morten; SAPPRASERT, Koson. Innovation: exploring the knowledge base. Research Policy, Amsterdam, v.41, n.7, p. 1132-1153, 2012.

FUENTES, Sebastian-Gerardo. De la universidad al club: prestígio, élites y el asociacionismo juvenil como reacción a la Reforma de 1918. Diálogos Pedagógicos, Córdoba, v.11, n.21, p. 11-24, abr. 2013.

FUENTES, Sebastian-Gerardo. Un club para "nosotros" en la Reforma del 18. Sentidos de la universidad y la nación em jóvenes universitarios no reformistas. Revista Iberoamericana de Educación Superior, México, v.7, n.18, p.60-81, 2016.

HALPERIN DONGHI, Tulio. La Universidad de Buenos Aires. Buenos Aires: Eudeba, 1962.

JANIS, I. I. O problema da validação da análise de conteúdo. In: LASSWELL, H.; KAPLAN, A. A linguagem da política. Brasília: Ed.UnB, 1982.

LOPES, Alice Casimiro; COSTA, Hugo Heleno Camilo. A produção bibliográfica na área de educação. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 17, n.51, p. 717-730, set.-dez. 2012.

LÓPEZ, Alí. Ausencia de la reforma de córdoba en las universidades venezuelanas: 1918-1935, Educere: Revista Venezolana de Educación, Mérida-Venezuela, v.12, n.41, p. 337-350, mayo-jun. 2008.

MILANESIO, Natalia. Gender and generation: the university reform movement in Argentina, 1918. Journal of Social History, Oxford, v.39, n.2, p.505-529,601, Winter 2005.

MOYANO, Javier. Los estudiantes reformistas cordobeses en 1918. Clivajes, aliados y antagonistas. Integración y Conocimiento, Córdoba, v.6, n.1, p. 53-65, 2017.

PITTELLI, Cecilia; HERMO, Javier Pablo. La reforma universitária de Córdoba (Argentina) de 1918: su influencia em el origem de um renovado pensamiento emancipatório em la América Latina. História de la Educación, Salamanca, v.29, p. 135-156, 2010.

PORTA, Luís; AGUIRRE, Jonathan. Archipélagos narrativos de uma epifanía centenária: la reforma universitária desde las voces de los academicos. Revista Latinoamericana de Educación Comparada, Buenos Aires, v. 9, n.13, p. 118-132, jun.-oct. 2018.

PORTANTIERO, Juan Carlos. (Org.) Estudiantes y política en América Latina (1918-1938): el proceso de la Reforma Universitaria. México: Siglo XXI, 1978.

PRIETO, Sol. Memorias sobre la Reforma de 1918 y politización estudiantil en Córdoba en los debates de la ley de educación. Integración y Conocimiento, Córdoba v. 7, n.1, p. 212-239, 2018.

RED DE REVISTAS CIENTÍFICAS DE AMÉRICA LATINA Y EL CARIBE, ESPAÑA E PORTUGAL (REDALYC). Disponível em: http://www.redalyc.org/home.oa. Acesso em 3 out. 2018.

SADER, Emir; ABOITES, Hugo; GENTILI, Pablo. La reforma de Córdoba: desafios y perspectivas noventa años después. Buenos Aires: CLACSO, 2008.

SCIENTIFIC ELETRONIC LIBRARY ONLINE (SCIELO.ORG). Disponível em: http://www.scielo.org/php/index.php?lang=pt. Acesso em 3 out. 2018.

SCHIEBINGER, L. Has feminism changed science? Cambridge, Harvard University Press, 1999.

SOARES, Glaucio Ary Dillon; SOUZA, Cíntia Pinheiro Ribeiro de; MOURA, Tatiana Whately de. Colaboração na produção científica na Ciência Política e na Sociologia brasileiras. Sociedade e Estado, v. 25, n. 3, p. 525-538, set.-dez. 2010.

TCACH, César. La reforma de Córdoba: calidoscópio de ideas y laboratório de experiencias en America Latina y Caribe. SocietàMutuamentoPolítica: Rivista Italiana di Sociologia, Firenze-Itália, v. 9, n.17, p. 191-208, 2018a.

TCACH, César. De la monotonia de los claustros a la polifonía de las ideas: introducción a la Gaceta Universitária. Estudios: Revista del Centro de Estudios Avanzado, Córdoba, v. 40, p. 155-175, jul.-dic. 2018b.

TORANZO CALDERÓN, Graciela Noemí. Las mujeres que impulsionaran la Reforma Universitária. Ulrico: Revista Digital de História y Cultura de la Ciudad de Buenos Aires, Buenos Aires, v.5, n.7, p.20-23, ago. 2018.

VÁZQUEZ, Guillermo. Por una teología política de 1918. Corpus: Archivos Virtuales de la Alteridad Americana, Mendoza, v.8, n.1, p. 1-5, 2018.

Revista Internacional de Educação Superior utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.