Banner Portal
The various faces of internationalization
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

Supplementary Files

Sem título (Português (Brasil))
Declaração de originalidade (Português (Brasil))

Keywords

Internationalization
Community college
Myths
Truths.

How to Cite

TREVISOL, Marcio Giusti; FÁVERO, Altair Alberto. The various faces of internationalization: comparative analysis between two Community institutions from the south of Brazil. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 5, p. e019026, 2019. DOI: 10.20396/riesup.v5i0.8653894. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8653894. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The article reflects the internationalization of higher education as a major concern of universities and certain policies of international organizations (OECD, World Bank, Unesco) and national agencies (Capes, CNPq). In addition to presupposing interculturality, the integration of research and knowledge, solidarity among peoples, is also characterized as a space for debates and clashes between actors in the field itself and in the intercession of the social fields involved. In these areas of dispute there are speeches that reveal the different faces of internationalization. The objective is to analyze the sense of internationalization contained in the documents of two community universities in Southern Brazil. The research is characterized as bibliographical, documentary, analytical and comparative cut. The research universe is two community universities in the South of Brazil that are analyzed and compared from their documents, above all, the Institutional Development Plan (IDP) and the Institutional Internationalization Plan. In both universities, it is evident the understanding that internationalization is the way to consolidate research, teaching and extension with a view to competitiveness, productivism and the logic of global employability. However, both institutional policies of internationalization are recent and obey legal norms not being clear the objectives and interests of internationalization to strengthen the mission of these universities. It is important to highlight that only one university already has the Institutional Internationalization Plan.

https://doi.org/10.20396/riesup.v5i0.8653894
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, Maria de Lourdes Pinto de; FÁVERO, Altair Alberto; TONIETO, Carina. A expansão da educação superior no Brasil sob a influência da declaração de Bolonha. In: CATANI, Afrânio Mendes (Org.). O espaço Europeu de educação superior (EEES) para além da Europa: apontamentos e discussões sobre o chamado processo de Bolonha e suas influências. Curitiba: CRV, 2015.

ALMEIDA, Maria de Lourdes Pinto de. Universidade Contemporânea: políticas do processo de Bolonha. Campinas: Mercado de Letras, 2009.

ANTUNES, Fátima. A nova ordem educacional: espaço europeu de educação e a aprendizagem ao longo da vida. Coimbra: Almedina, 2008.

AZEVEDO, Mário Luiz Neves de; CATANI, Afrânio Mendes. O espaço europeu de educação superior (EEES) para além da Europa: apontamentos e discussão sobre o chamado processo de Bolonha e suas influências. In: ALMEIDA, Maria de Lourdes Pinto de; FÁVERO, Altair Alberto; CATANI, Afrânio Mendes (Org.). O espaço Europeu de educação superior (EEES) para além da Europa: apontamentos e discussões sobre o chamado processo de Bolonha e suas influências. Curitiba: CRV, 2015.

BRASIL. Plano Nacional de Educação (2014-2014). Brasília, DF: Câmera dos Deputados, 2014.

BRASIL. Plano Nacional de pós-graduação – PNTG 2011-2020 (v. I e II). Coordenação de Pessoal de Nível Superior. Brasília, DF: Capes, 2010.

CAPES. A internacionalização na Universidade Brasileira: resultados do questionário aplicado pela Capes, publicado em outubro de 2017. Disponível em: http://www.capes.gov.br. Acesso em: 20 out. 2018.

CASTELLS, Manuel. A era da informação: economia, sociedade e cultura. 6. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1999. v. 1.

CENCI, Ângelo Vitório; MARCON, Telmo. Sociedades complexas e desafios educativos: individualização, socialização e democracia. In: MÜHL, Eldon Henrique; DALBOSCO, Cláudio Almir; CENCI, Ângelo Vitório (Org.). Questões atuais de educação: sociedade complexa, pensamento pós-metafísico, democracia e formação humana. Ijuí: Ed. Unijui, 2016.

CHILDRESS, Lisa K. Internationalization Plans form higher education institutions. Journal of Studies in international education, 2009. Disponível em: http://jsi.sagepub.com/content/13/3/289. Acesso em: 24 mar. 2016.

DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaios sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2016.

DECLARAÇÃO DE BOLONHA. 1999. Disponível em http://www.ispa.pt/NR/rdonlyres/7AECBFAD-6B1A-4153-B61E-5BA122E02D42/0/Declara%EF%BF%BD%C3%A3odeBolonha1.pdf. Acesso em: 20 out. 2018.

FRIGOTTO, Gaudêncio. Educação e a crise do capitalismo real. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

GACEL-ÁVILA, Jocelyne; RODRIGUEZ-RODRIGUES, Scilia. Internacionalización de la educación superior en América Latina y el Caribe: un balance. México: Unesco-Iesalc, 2018.

GIDDENS, Anthony. Modernidade e identidade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2002.

KNIGHT, Jane; DE WIT, Hans. Internationalization remodeled: definition, approaches end rationales. Journal of Studies in Education, Washington, v. 8, n. 1, p. 05-31, jan./mar. 2004.

OCDE. Organização para a cooperação e desenvolvimento econômico. 2008. Disponível em: http://www.ocde.org. Acesso em: 19 out. 2018

PORTUGAL. Ministério da Ciência, Tecnologia e Ensino Superior. Processo de Bolonha. 2009. Disponível em: http://www.dges.mctes.pt/DGES/pt/Estudantes/Processo+de+Bolonha/Processo+de+Bolonha/. Acesso em: 10 jun. 2009.

RISTOFF, Dilvo. Os desafios da educação superior na Ibero-América: inovação, inclusão e qualidade. Avaliação, Sorocaba, v. 18, n. 3, p. 519-545, nov. 2013.

SANTOS, Fernando Seabra; FILHO, Naomar de Almeida. A quarta missão da universidade: internacionalização universitária na sociedade do conhecimento. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2012.

SILVA, Luciana Leandro da. Políticas de formação de professores (as) universitários (as) em São Paulo e Catalunha: tendências e desafios. Educação e pesquisa, São Paulo, v. 43, n. 1, p. 113-126, jan./mar. 2017.

SIUFI, Gabriela. International cooperation and the internalization of higher education. Educación superior y sociedad. 2009. Disponível em: www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982011000100005. Acesso em: 27 set. 2012.

STALLIVIERI, Luciana. Internacionalização e intercâmbio: dimensões e perspectivas. Curitiba: Appris, 2017.

UNESCO. Conferência Mundial sobre Ensino Superior 2009: as novas dinâmicas do Ensino Superior e Pesquisas para a Mudança e o Desenvolvimento Social. Paris, 2009.

UNESCO. Educação superior: reforma, mudança e internacionalização. Anais. Brasília: Unesco Brasil; Sensu, 2003.

UNESCO. World conference on higher education: higher education in the twenty-first century, vision and action. 1998.

UNIVERSIDADE DE PASSO FUNDO. Plano de Desenvolvimento Institucional – PDI (2017-2021). Passo Fundo: UPF, 2017a.

UNIVERSIDADE DE PASSO FUNDO. Plano Estratégico de Internacionalização (2018-2022). Passo Fundo: UPF, 2018.

UNIVERSIDADE DE PASSO FUNDO. Projeto Pedagógico Institucional – PPI. Passo Fundo: UPF, 2017b.

UNIVERSIDADE DO OESTE DE SANTA CATARINA. Plano de Desenvolvimento Institucional – PDI (2018-2022). Joaçaba: Ed. Unoesc, 2017.

UNIVERSIDADE DO OESTE DE SANTA CATARINA. Plano de desenvolvimento institucional da Unoesc 2018- 2022. 3. ed. Joaçaba: Ed. Unoesc, 2018. 164 p. (Série Documentos; v. 32).

Revista Internacional de Educação Superior utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.