Banner Portal
Educating for research in initial teacher education
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

Keywords

Teacher training
Research methodology
Teaching Methodology
Education through inquiry.

How to Cite

SANTOS, Adevailton Bernardo. Educating for research in initial teacher education. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 6, p. e020013, 2019. DOI: 10.20396/riesup.v6i0.8654220. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8654220. Acesso em: 18 jul. 2024.

Abstract

Nowadays science and technology are evolving at a great speed, but the implementation of discussions about these developments in Basic Education do not evolve in the same way. The main problem is the difficulty of teacher training to overcome the simple reproduction of information, quite often within a classical context, and encourage students to education through inquiry. This text reports didactic activities, in initial teachers training, based on the proposal of "educating through inquiry", and the results of a research carried out in this context, aiming to understand students' conceptions about the proposal and the future perspectives of its use. The research used a methodology based on the content analysis of the open answers of the students who concluded the subjects, obtained through a questionnaire applied in an online platform. The results indicate the future teachers have a positive view on the use of the research in the activities to be developed in Basic Education, and pointed out the possibility of using similar activities in their future practice. The final analysis shows a positive evaluation of the activities carried out and pointing to the fact that future teachers have better perspectives to use and carry out research in their future teaching practices when it permeates their training process.

https://doi.org/10.20396/riesup.v6i0.8654220
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

References

ANDRADE, Antoine Franklim; GALVÃO, Iacopo Urbano; PORTO, Ísis de Fátima Nogueira; COSTA, João Vitor Crisostomo; PRUDENTE, Leticia Lemes; SILVA, Monique França e; SANTOS, Adevailton Bernardo dos. Estudo da estrutura curricular do curso de licenciatura em física da Universidade Federal de Uberlândia. In: XXII SIMPÓSIO NACIONAL DE ENSINO DE FÍSICA, 22, 2017, São Carlos, SP. Atas... São Paulo: Sociedade Brasileira de Física, 2017. Disponível em: http://www1.sbfisica.org.br/eventos/snef/xxii/sys/resumos/T0692-1.pdf. Acesso em 25/05/2017.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Tradução de Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. Lisboa: Edições 70, 1977. 226p. ISBN 9724408981.

BONADIMAN, Hélio; NONENMACHER, Sandra E. B. O gostar e o aprender no ensino de física: uma proposta metodológica. Caderno Brasileiro Ensino Física, v. 24, n. 2, p. 194-223, 2007. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/1087/843. Acesso em 11/11/2018.

DEMO, Pedro. Educação científica. Revista Brasileira de Iniciação Científica, v. 1, n. 1, p. 2-22, 2014. Disponível em: https://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/article/view/10/421. Acesso em 11/11/2018.

GALIAZZI, Maria do Carmo; MORAES, Roque. Educação pela pesquisa como modo, tempo e espaço de qualificação da formação de professores de ciências. Ciência & Educação, v. 8, n. 2, p. 237-252. 2002. Disponível em http://www.scielo.br/pdf/ciedu/v8n2/08.pdf. Acesso em 11/11/2018.

PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência. Coleção docência em formação – Série saberes pedagógicos. 7ª ed. São Paulo: Cortez, 2012. 296p. ISBN 9788524919718.

MELO, Renata dos Santos; SANTOS, Adevailton Bernardo. Percepções e opiniões dos professores de ciências quanto ao ensino de astronomia. In: XXII SIMPÓSIO NACIONAL DE ENSINO DE FÍSICA, 22, 2017, São Carlos, SP. Atas... São Paulo: Sociedade Brasileira de Física, 2017. Disponível em: http://www1.sbfisica.org.br/eventos/snef/xxii/sys/resumos/T0763-1.pdf. Acesso em 25/05/2017.

SANTOS, Analice Alves Marques; BRITO, Eleicimar Pereira; NETO, Eurípedes Luís Barroso; GALVÃO, Iacopo Urbano; GOMES, Joabe Bruno de Oliveira; FILHO, José Carlos da Silva; JUNIOR, Luismar Barbosa da Cruz; GUEDES, Marcela Costa; BARROS, Matheus; SANTOS, Matheus; RODRIGUES, Rogério Alves; BONIFÁCIO, Samuel Davi Vieira; JESUS, Wanderley Cardoso; SANTOS, Adevailton Bernardo. Física moderna e contemporânea: relato de atividade de pesquisa como prática pedagógica na formação inicial de professores. In: XXI SIMPÓSIO NACIONAL DE ENSINO DE FÍSICA, 21, 2015, Uberlândia, MG. Atas... São Paulo: Sociedade Brasileira de Física, 2016. Disponível em: http://www.sbf1.sbfisica.org.br/eventos/snef/xxi/sys/resumos/T0422-1.pdf. Acesso em 25/05/2017.

SANTOS, Adevailton B.; JÚNIOR, Almir J. S. N.; MENDES, Amanda C.; SILVA, Bruno H.; SANTOS, Jesrrael F.; GOMES, Joabe B. O.; NETO, Joaquim S.; ARAÚJO, Kelvin B.; NETO, Leonardo B.; MAXIMO, Luciana M. O.; ANJOS, Mariana C. S.; SOUZA, Matheus S.; SILVA, Rafael R.; HESSEL, Suzana P. Seleção de conteúdos no ensino de física - relato de atividade de pesquisa como prática pedagógica na formação inicial de professores. In: 67ª REUNIÃO ANUAL DA SBPC, 67, 2015, São Carlos, SP. Anais... São Paulo: Sociedade Brasileira para o Progresso da Ciência, 2016. Disponível em: http://www.sbpcnet.org.br/livro/67ra/resumos/resumos/5778_230d9ae4b49e3a855504444206b580126.pdf. Acesso em 25/05/2017.

SANTOS, Adevailton Bernardo; NASCIMENTO, Silvana Sousa. Feiras de ciência: o caso da mostra de ciência e tecnologia de Ituiutaba (MOCTI). Em Extensão, v. 13, n. 2, p. 95-102, 2014. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/27446/16084. Acesso em 11/11/2018.

TAS, Marcelo. Para um bom uso das novas ferramentas, observem as crianças. In: PRETTO Nelson De Luca; SILVEIRA, Sergio Amadeu. Além das redes de colaboração: internet, diversidade cultural e tecnologias do poder. [online]. Salvador, BA : EDUFBA, 2008. p. 201-209. 232p. ISBN 9788523205249. Disponível em https://repositorio.ufba.br/ri/bitstream/ufba/211/4/Alem%20das%20redes%20de%20colaboracao.pdf. Acesso em 11/11/2018.

Revista Internacional de Educação Superior utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.