Banner Portal
The teaching of social technologies
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

Keywords

Scientific and technological education
Scientific and technological education
Social technologies
Social technologies
Freirean practices
Freirean practices

How to Cite

BUSKO, Paula Simone. The teaching of social technologies: a report of experience on freirean practices applied in CTS education. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 7, p. e021004, 2019. DOI: 10.20396/riesup.v7i0.8654349. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8654349. Acesso em: 21 jul. 2024.

Abstract

Faced with the relevance of studies in scientific and technological education that circulate around socioeconomic alternatives and emerge from the perspective of the Social Studies of Science, Technology and Society (ECTS), this experience report analyzes the feasibility of seminars as a proposal for the teaching of social technologies. The examples brought to these discussions through these channels of communication make mention of the following projects implemented in different contexts, such as the Literature projects of Light and Revolution of the Baldinhos. It is about presenting how ECTS can be in tune with certain proposed themes related to students' daily life and how it can be transformed by a collective action committed, both in curricular terms and the training of the students involved. A teaching model was provided as a new learning proposal in this field of knowledge: CTS studies.

https://doi.org/10.20396/riesup.v7i0.8654349
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

References

CEPAGRO. O passo-a-passo de uma revolução- compostagem e agricultura urbana na gestão comunitária de resíduos orgânicos” (cartilha). Disponível em:

https://cepagroagroecologia.wordpress.com/agricultura-urbana/revolucao-dos-baldinhos/. Acesso em: 11 fev. 2018.

COLLINS, H., PINCH, T. O Golem à solta: o que você deveria saber sobre tecnologia, 2010.

CORRÊA, Raquel F. Tecnologias sociais e educação CTS: reflexões sobre uma prática no ensino médio federal. VII Esocite (simpósio). Universidade de Brasília, Brasília-DF, 2017.

DAGNINO, R. Em direção a uma estratégia para a redução da pobreza: a Economia Solidária e a adequação sociotécnica. In: DAGNINO, R. Tecnologia social: contribuições conceituais e metodológicas [online]. Campina Grande: EDUEPB, 2014. Disponível em: http://books.scielo.org/id/7hbdt/pdf/dagnino-9788578793272-05.pdf. Acesso em: 6 nov. 2018.

DAGNINO, R. (Org.) Ferramenta para construir outra sociedade. Campinas: Unicamp, 2009.

DAGNINO, R. O que é tecnologia social? Entrevista, julho de 2012, México, Entrevista concedida à Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), Canal PPGTE. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=yopLz56uV8U. Acesso em: 21 dez. 2018.

FANON, F. Os condenados da terra. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1968. (Coleção perspectivas do homem, v. 42, Série Política).

FIGUEIREDO, Vilma. Produção social da tecnologia. São Paulo: EPU, 1989.

FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. Tradução de Claudia Schilling. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1968, 149 p.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992, 245 p.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

LINSINGEN, I. Perspectiva educacional CTS: aspectos de um campo em consolidação na América Latina. Ciência & Ensino, v. 1, n. esp., nov. 2007.

MARTIN, T. R. Roma Antiga: de Rômulo a Justiniano. Porto Alegre: L&PM Editores, 2014.

MIGNOLO, W. Local histories/global designs: coloniality, subaltern knowledges, and border thinking. Princeton: Princeton Studies in Culture/Power/History, 2003.

THOMAS, H., SANTOS, G. (coord.). Tecnologías para incluir: ocho análisis socio-técnicos orientados al diseño estratégico de artefactos y normativas. In: AGENDA ciencia, tecnología y desarrollo. Carapachay: Lenguage Claro Editora, 2016.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Revista Internacional de Educação Superior

Downloads

Download data is not yet available.