Banner Portal
Stricto sensu's secretaries of postgraduate programs and its relationship with internationalization
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

Keywords

Post-graduation in education
Post-graduate secretaries
Internationalization of the postgraduate.

How to Cite

SOARES, Silvia Adriana da Silva; PAULY, Evaldo Luis; FOSSATTI, Paulo. Stricto sensu’s secretaries of postgraduate programs and its relationship with internationalization. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 6, p. e020009, 2019. DOI: 10.20396/riesup.v6i0.8654582. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8654582. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This article discusses an aspect about the professional performance of the secretaries of the Stricto Sensu Postgraduate Program in Education. What does a PPG Education Secretary do? What is their contribution to the production of knowledge in the area of ​​Education in Brazil? The secretaries often work in direct association with the coordination of the course, helping the management of the postgraduate courses, therefore, they increasingly need to be professionally qualified to meet the ever-increasing demands of Graduate Programs. The internationalization of PPGs is one of the most recent. In this context, the objective of this article is to analyze the importance of developing the skills of Stricto Sensu Postgraduate Program secretaries focused on internationalization, specifically the foreign language domain. In order to carry out the proposed analysis, we used the methodology of bibliographical and documentary research to analyze how internationalization is conceived by the Education Area Document in the known version of 2016 and in the future edition of 2018. At the end of this analysis we conclude that the Institutions where we work should turn their gaze into the secretariats, investing in training, to prepare those who are already part of their functional staff to serve foreign visitors, supplying what is necessary for the mastery of the foreign language.

https://doi.org/10.20396/riesup.v6i0.8654582
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

References

BRUNO, Ivone Maria. O poder de influência do profissional de secretariado no processo decisório das organizações. 2006. 151f. Dissertação de Mestrado em Administração. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2006.

CAMARGO, Mabia; NASCIMENTO, Lucimeri; BÜHRER, Viviane; MARTINELLI, Giuliana; BAHL, Taciana. A Evolução da Área Secretarial às Ciências da Assessoria. Revista Expectativa – Secretariado Executivo. Volume XIV – nº 14 – 2015.

COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR - CAPES; MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO – MEC. Diretoria de Avaliação. CAPES: Brasília, 2016. Disponível em: http://capes.gov.br/images/documentos/Documentos _de_area_2017/Educa%C3%A7%C3%A3o.pdf. Acesso em: 09 dez. 2018.

CASTELO, Marcia Janaina. A Formação acadêmica e a atuação profissional do Secretário Executivo. Monografia de Bacharelado em Secretariado Executivo, Universidade Estadual de Londrina, PR, Brasil. 2007. Disponível em: http://www.fenassec.com.br/site/pdf/artigos_trab_cientificos_a_formacao_academica_e_a_atuacao_profissional_do_secretario_executivo_completa.pdf. Acesso em: 20 abr. 2018.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2007.

GONDRA, José Gonçalves; NUNES, João Batista Carvalho; MARTINS, Marcos Francisco. Fórum de Coordenadores de Programas de Pós-Graduação em Educação (FORPREd/ANPEd): história, configurações, desafios. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 23, p. 1-28, 2018.

LOMBAS, Maria Luiza de Santana. Editorial. RBPG, Brasília, v. 12, n. 28, p. 299 - 303, agosto de 2015.

MARCONI, Mariana de Andrade.; LAKATOS, Eva Maria Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisa, elaboração, análise e interpretação de dados. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2006.

MARRARA, Thiago. Internacionalização da Pós-Graduação: objetivos, formas e avaliação. RBPG, Brasília, v. 4, n. 8, p. 245-262, dezembro de 2007.

NATALENSE, Liana. A secretária do futuro. Rio de Janeiro: Qualitymark, 1998.

NOGUEIRA, Rosana Maria Cesar Del Picchia de Araújo; OLIVEIRA, Joyce de Souza Ferreira. Profissionalismo e Secretariado: História Da Consolidação Da Profissão. Revista de Gestão e Secretariado - GeSec, São Paulo, v. 4, n. 2, p 01-24, jul./dez. 2013.

NONATO JÚNIOR, Raimundo. Epistemologia e teoria do conhecimento em secretariado executivo: a fundação das Ciências da Assessoria. Fortaleza: Expressão Gráfica, 2009.

REICH, Robert. O trabalho das nações: preparando-nos para o capitalismo do Século 21. Trad. Claudiney Fullmann, 2. ed. Sao Paulo: Educator, 1994.

SABINO, Rosemeri Ferraz; ROCHA, Fabio Gomes. Secretariado: do escriba ao web writer. Rio de Janeiro. Brasport. 2004.

SÁLA, Janeide Souza. Guia de fontes de informação para secretários executivos. Brasília, DF, Brasil, 2008.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE MINAS GERAIS - UFMG. Regulamento do Programa de Pós-graduação. 2018. Disponível em: http://www.posgrad.fae.ufmg.br/site/wp-content/uploads/2016/12/2-Regulamento-do-Programa-de-P%C3%B3s-Gradua%C3%A7%C3%A3o-em-Educa%C3%A7%C3%A3o.pdf. Acesso em: 09 dez. 2018.

UNIVERSIDADE DO VALE DO RIO DO SINOS - UNISINOS. Regimento Interno. 2016. Disponível em: http://www.unisinos.br/images/modulos/estrito/regimento-interno/regimento-ppg-educacao-consun-2016.pdf. Acesso em: 09 dez. 2018

UNIVERSIDADE DO VALE DO RIO DO SINOS - UNISINOS. Projeto de Reorganização Curricular do Programa de Pós-graduação em educação da Unisinos. 2016. Disponível em: http://www.unisinos.br/images/modulos/estrito/saiba-mais/educacao/projeto-politicopedagogicoeducacao.pdf. Acesso em: 09 dez. 2018

UNIVERSIDADE ESTADUAL DO RIO DE JANEIRO – UERJ. Deliberação Nº 29/2017. Aprova a reformulação do Programa de Pós-graduação em Educação, cursos de Mestrado Acadêmico e de Doutorado. Disponível em: http://www.proped.pro.br/secretaria/balcao/documentos/diversos/delib_029.pdf. Acesso em: 16 dez. 2018.

Revista Internacional de Educação Superior utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.