Banner Portal
Story of experience
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

Keywords

Comics
Calculus
Significant learning.

How to Cite

EVANGELISTA, Tatiane da Silva. Story of experience: calculus in comics. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 6, p. e020007, 2019. DOI: 10.20396/riesup.v6i0.8654896. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8654896. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

Calculus in comics? It's possible? It is notorious that in classes taught exclusively in traditional and expositive forms the student is dispersed and not stimulated to learn. In this way, research is growing in the study of the change of the student's behavior in relation to her learning process. Considering this aspect, the present work aims to report how it is possible to use comics in a compulsory discipline class, Calculus, of the course of Engineering of the University of Brasília of the Gama campus, in an attempt to bring the student closer to the content, motivate the learning environment and make the classroom environment closer and more attractive to the student. At the end of the didactic sequence, a questionnaire was applied so that the student could evaluate the experience. In the evaluation carried out by the students it was concluded that the universe of the strips in the teaching of Calculus made the study more significant, relaxed and effective.

https://doi.org/10.20396/riesup.v6i0.8654896
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

References

AUSUBEl, David Paul. Adquisición y retención del conocimento: una perspectiva cognitiva. Barcelona: Editora Paidós, 2002.

BRASIL. Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Casa Civil, Brasília-DF, 23 dez. 996. Seção 1, p. 27833, col. 1.

DEWEY, John. Democracia e educação: introdução à filosofia da educação. São Paulo: Nacional, 1959.

FELIX, Gabriel Martins. A produção de histórias em quadrinhos para a resolução de problemas matemáticos: o relato de uma experiência na iniciação à docência. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 12., 2016, São Paulo. Anais do... São Paulo: SBEM, 2016. p. 1-10.

MELLO, João Carlos Correia Baptista Soares; MELLO, Maria Helena Soares. Mudanças no ensino de Cálculo I: Histórico e Perspectivas. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA, 29., 2001, Porto Alegre. Anais do ... Porto Alegre: ABENGE, p. 8-13.

OLIVEIRA, Lucilene Lusia. Adorno, história em quadrinhos e matemática, essa conexão é possível? In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 10., 2010, Salvador. Anais do ... Salvador: SBEM, p. 1-11.

VERGUEIRO, Waldomiro; RAMA, Ângela; Como usar as histórias em quadrinhos na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2004.

Revista Internacional de Educação Superior utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.