Banner Portal
Successful experiences report in scientific initiation
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

Keywords

Research projects
Interdisciplinary approach
Interpersonal relations
Higher education.

How to Cite

RIBEIRO, Lidia Cristina Villela; SOUSSA, Márcio Renê Brandão. Successful experiences report in scientific initiation: the use of interdisciplinary and teamwork. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 6, p. e020020, 2019. DOI: 10.20396/riesup.v6i0.8655832. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8655832. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The objective of this work is to describe and reflect on two interdisciplinary scientific initiation experiments, developed together by two instructors from different scientific areas (health and technology), at a Higher Education Institution. The research describes the methodological path taken in the two projects that occurred in 2015 and 2018. The relationship and linkage between the instructors and with the students from the different areas is discussed. The results of this partnership, i.e., a digital atlas for tissue study and an educational game (serious game) about schistosomiasis demonstrate the importance of the development of collaborative and interdisciplinary works fostering exchange of experiences, information and developing skill as well as in the creation of educational tools that meet the technological innovation demands from present-day higher education.

 

https://doi.org/10.20396/riesup.v6i0.8655832
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

References

ANASTASIOU, Léa das Graças Camargo; ALVES Leonir Pessate (Orgs). Processos de ensinagem na Universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. 7. ed. Joinville, SC: UNIVILLE, 2007. 155 p. ISBN 9788587977151.

AUDY, Jorge. A inovação, o desenvolvimento e o papel da Universidade. Estud. av., São Paulo, v. 31, n. 90, p. 75-87, mai. 2017 . Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.phpscript=sci_arttext&pid=S010340142017000200075&lng=en&nrm=iso Acesso em 15 de jan. 2019.

CUSTÓDIO, José Franciscoet al; Práticas didáticas construtivistas: critérios de análise e caracterização. Tecné, Episteme Y Didaxis: TED,v. 33, n.1, p.11-35, 2013. ISSN 2323-0126. Disponível em:http://www.scielo.org.co/pdf/ted/n33/n33a01.pdf. Acesso em 17 dez. 2018.

DOS SANTOS, Arthur Saldanha; DA SILVA, Greiciele Soares. Interdisciplinaridade no ensino superior: desafios e diálogos na academia. RELACult -Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade, [S.l.], v. 3, n. 1, p. 05, mai. 2017. ISSN 2525-7870. Disponível em: http://periodicos.claec.org/index.php/relacult/article/view/370. Acesso em: 17 dez. 2018.

EMMEL, Rúbia; KRUL, Alexandre José. A docência no ensino superior: reflexões e perspectivas. Revista Brasileira de Ensino Superior, Passo Fundo, v. 3, n. 1, p. 42-55, ago. 2017. ISSN 2447-3944. Disponível em: https://seer.imed.edu.br/index.php/REBES/article/view/1732/1237. Acesso em: 26 jan. 2019. doi:https://doi.org/10.18256/2447-3944/rebes.v7n1p42-55.

FAVA-DE-MORAES, Flavio; FAVA, Marcelo. A iniciação científica: muitas vantagens e poucos riscos. São Paulo Perspec., São Paulo , v. 14, n. 1, p. 73-77, Mar. 2000. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-88392000000100008&lng=en&nrm=iso. Acesso em 04 de fev. 2019 http://dx.doi.org/10.1590/S0102-88392000000100008.

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (Org.). Integração e interdisciplinaridade no ensino brasileiro: efetividade ou ideologia?. 6. ed. SP: Edições Loyola, 2011. 173 p. ISBN 978-85-15-00506-2.

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Interdisciplinaridade: um projeto em parceria. 6. ed. SP:EdiçõesLoyola, 1991. 119 p. v. 13. (Coleção Educar). ISBN-13: 978-8515005253.

LÂMPERT, Ernani. O ensino com pesquisa: realidades, desafios e perspectivas na universidade brasileira. COMUNICAÇÕES, v.14, n.1. p. 71-87, 2007. ISSN 2238-121X (ON LINE). Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/628/0Acesso em: 26 jan. 2019.

PENSIN, Daniela Pederiva. O imperativo da inovação e a constituição da docência inovadora. Revista Brasileira de Ensino Superior, v. 3, n. 4, p. 23-35, dez. 2017. ISSN 2447-3944. Disponível em: https://seer.imed.edu.br/index.php/REBES/article/view/2208. Acesso em: 17 dez. 2018.

PINHO, Maria José de. Ciência e ensino: contribuições da iniciação científica na educação superior. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 22, n. 03, p. 658-675, nov. 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/aval/v22n3/1982-5765-aval-22-03-00658.pdf Acesso em 04 de fev. 2019.

Revista Internacional de Educação Superior utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.