Banner Portal
Pedagogical practices in higher education
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

Keywords

Didatics
Higher education
Pedagogical practice

How to Cite

FORTUNATO, Ivan. Pedagogical practices in higher education: experience reports with didactics in pre-service teaching courses. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 6, p. e020039, 2020. DOI: 10.20396/riesup.v6i0.8655958. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8655958. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This essay was written with the purpose of promoting a reflection on some elements of the complex activity of teaching in higher education. Among several possibilities, Didactics was chosen as the central element of the text, since it is often understood as the main activity of teaching. To develop the ideas, two distinct experiences with the conduction of Didactics, named as iceberg situations, were taken as an example. The essay unfolds in two sections: first, three links are identified between the two experiences, being the local, the teacher and the Didactic course; second, from these links, the most fundamental elements of each situation are evidenced by means of an investigative description. In the end, it is hoped that the material collected here from the experience itself will become the object of learning for other reflections and inflections, but it will be useful to keep alive the concerns about higher education. 

https://doi.org/10.20396/riesup.v6i0.8655958
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

References

BEJARANO, Nelson Rui Ribas; CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. A história de Eli. Um professor de Física no início de carreira. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 26, n. 2, p. 165-178, 2004.

FORTUNATO, Ivan. Ensinando futuros professores a ensinar: reflexões de uma experiência didática. Horizontes, Itatiba, v. 37, art. e019014, 2019.

FORTUNATO, Ivan. A didática na formação inicial de professores: relato de experiência. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 13, n. 1, p. 269-276, 2018a.

FORTUNATO, Ivan. Três saberes pedagógicos na e para a formação de professores. In: SHIGUNOV NETO, Alexandre; FORTUNATO, Ivan (Org.). Saberes Pedagógicos: perspectivas & tendências. São Paulo: Edições Hipótese, 2018b. p. 82-96.

FORTUNATO, Ivan. Ser professor no ensino superior: inquietações, abstrações e outras reflexões. In: SHIGUNOV NETO, Alexandre; FORTUNATO, Ivan (Org.). Educação Superior e Formação de Professores: questões atuais. São Paulo: Edições Hipótese, 2017a. p. 171-178.

FORTUNATO, Ivan. Tornar-se professor: reflexões iniciais sobre um percurso paradoxal. South American journal of basic education, technical and technological, Rio Branco, v. 4, n. 1, p. 4-9, 2017b.

FORTUNATO, Ivan. Caminhos da formação na licenciatura: de estudante a docente. Revista Práxis Educacional, Bahia, v. 14, n. 27, p. 172-185, 2018c.

FORTUNATO, Ivan. A formação de professores de ciências vista pela ótica da diversão: o caso do Show de Física do IFSP Itapetininga. In: CACHAPUZ, Antonio F.; SHIGUNOV NETO, Alexandre; FORTUNATO, I. (Org.). Formação inicial e continuada de professores de ciências: o que se pesquisa no Brasil, Portugal e Espanha. São Paulo: Edições Hipótese, 2018d. p. 150-155.

FORTUNATO, Ivan. Aprendendo com Célestin Freinet: o passado ainda é presente. Tendencias Pedagógicas, Madrid, v. 27, p. 251-258, 2016.

GASCÓN, Agustin de la Herran; AGUILAR, Nivia Alvarez; Elizondo, Jaime Arturo Castillo ¿Es posible la transformación docente?. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 1, n. 2, p. 51-69, 2016.

GASCÓN, Agustin de la Herran. Reflexiones sobre el cambio del cambio en Pedagogía: un enfoque radical. Matices del Posgrado Aragón, Ciudad de México, v. 8, n. 20, p. 108-133, 2013.

LIBÂNEO, José Carlos. Formação de professores e didática para desenvolvimento humano. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 40, n. 2, p. 629-650, 2015.

LIBÂNEO, José Carlos. Panorama do ensino da didática, das metodologias específicas e das disciplinas conexas nos cursos de pedagogia: repercussões na qualidade da formação profissional. In: LONGAREZI, Andréa Maturano; PUENTES, Roberto Valdes. (Org.). Panorama da didática: ensino, prática e pesquisa. Campinas: Papirus, 2011. p. 11-50.

LONGAREZI, Andréa Maturano; PUENTES, Roberto Valdes. (2015). O estado da arte sobre Didática no Brasil. Educação e Filosofia Uberlândia, v. 29, n. 57, p. 175-198, 2015.

MARIN, Alda Junqueira; PENNA, Marieta Gôuvea Oliveira; RODRIGUES, Ana Carolina Colacioppo. A Didática e a formação de professores. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 12, n. 35, p. 51-77, 2012.

McKEACHIE, Wilbert J. Research on teaching at the college and university level. In: Gage, Nathaniel Lees. (ed.) Handbook on research on teaching. Chicago: Rand McNally & Co. 1963, p. 1118-1172.

SHIGUNOV NETO, Alexandre; SILVA, André Coelho; Autor, Ivan (Org.) (2018). Passado, presente e futuro nos Institutos Federais de Educação. São Paulo: Edições Hipótese.

Revista Internacional de Educação Superior utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.