Banner Portal
Teaching stage in question
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

Keywords

Teaching internship
Higher education
Cooperative experiences

How to Cite

CONTE, Elaine; GUTIERRE, Liliane dos Santos. Teaching stage in question : formation and implications. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 8, n. 00, p. e022002, 2021. DOI: 10.20396/riesup.v8i00.8656631. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8656631. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Teaching work and the educational practice itself in higher education then brings dualities between formation and performance, inverted positions, opposite positions or simplifying divisions between the one who teaches (supervisor) and the other who learns (intern). The study, based on experiences of teacher education, discusses the issue of internship in higher education as a condition of possibility to think about education in a shared way, whose guiding principles involve a sensitivity towards each other, by scientific-professional evidence. related to the field of academic management and higher education. The research aimed to monitor the scientific advances approached by the academy, through experiences recorded in documented reports, in order to shed light on the theme of the teaching internship for contemporary education and the reality of the current challenges of higher education engagement. In fact, such concern requires a formative twist to overcome Manichean positions, promote the exchange of studies and pedagogical practices, developing the student's reflective thinking with the teacher in a variety of interdisciplinary situations, revealed in the circularity of planning, evaluating and understanding own joint constitution of the didactic organization, which involves the appreciation of cooperative and democratic experiences as a mark of the solidary presence of the teaching act. 

https://doi.org/10.20396/riesup.v8i00.8656631
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

References

ALVES, Larissa Roberta et al. Reflections on graduate professor training. Esc. Anna Nery, Rio de Janeiro, v. 23, n. 3, e20180366, 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/2177-9465-ean-2018-0366

ARROIO, Agnaldo; RODRIGUES FILHO, Ubirajara Pereira; SILVA, Albérico Borges Ferreira da. A formação do pós-graduando em química para a docência em nível superior. Química Nova, São Paulo, v. 29, n. 6, p. 1387-1392, nov./dez. 2006. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0100-40422006000600040

AZAMBUJA, Paula Lima; CONTE, Elaine; HABOWSKI, Adilson Cristiano. O Planejamento Docente na Educação Infantil: metamorfoses e sentidos ao aprender. Pesquisa em Foco, São Luís, v. 22, n. 2, p. 157- 178, jul./dez. 2017. DOI: http://doi.org/10.18817/pef.v22i2.1503

ADORNO, Theodor W. Educação e emancipação. Tradução de Wolfgang Leo Maar. 3. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2010.

ALVES, Rubem. Conversas sobre educação. Campinas, SP: Verus Editora, 2003.

ALVES, Rubem. Por uma educação romântica. Campinas, SP: Papirus, 2000.

BAROLLI, Elisabeth; NASCIMENTO, Wilson Elmer. Retratos sociológicos e desenvolvimento profissional docente. In: MASSI, Luciana; LIMA JUNIOR, Paulo; BAROLLI, Elisabeth. Retratos da docência: contextos, saberes e trajetórias. Araraquara: Letraria, 2018. p. 410-435.

BARTHES, Roland. Aula: Aula inaugural da cadeira de Semiologia Literária do Colégio de França, pronunciada dia 7 de janeiro de 1977. São Paulo: Cultrix, 2007.

BECKER, Fernando. Fernando Becker: o mito da aprendizagem; a propósito do Ensino Médio. ZH opinião [on-line]. Publicado em 27/09/2016. Disponível em: http://zh.clicrbs.com.br/rs/opiniao/noticia/2016/09/fernando-becker-o-mito-da-aprendizagem-a-proposito-do-ensino-medio-7592779.html Acesso em: 30 set. 2017.

CALDERANO, Maria da Assunção. O estágio Curricular e a docência compartilhada: na perspectiva do realismo. Curitiba: Appris, 2017.

CENCI, Angelo Vitório; DALBOSCO, Cláudio Almir; MÜHL, Eldon Henrique (Org.). Sobre filosofia e educação: racionalidade, reconhecimento e experiência formativa. Passo Fundo: Ed. Universidade de Passo Fundo, 2013.

CONTE, Elaine et al. A observação do cotidiano escolar na práxis formativa. Revista Eletrônica de Educação, ahead of print, p. 1-17, set. 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.14244/198271992787

DEWEY, John. Experiência e Educação. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1971.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GADAMER, Hans-Georg. La educación es educarse. Barcelona: Paidós, 2000.

HABERMAS, Jürgen. A Inclusão do Outro – estudos de teoria política. São Paulo, SP: Loyola, 2002.

HONNETH, Axel. Luta por reconhecimento: a gramática moral dos conflitos sociais. Tradução de Luiz Repa. São Paulo: Ed. 34, 2003.

KANT, Emmanuel. Sobre a Pedagogia. Trad. Francisco Fontanella. Piracicaba: Ed. Unimep, 1996.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. 6. ed. São Paulo: Cortez, 1994.

MAGALHÃES, Rita de Cássia Barbosa Paiva et al. Formação docente na Pós-Graduação stricto sensu: experiências na Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Revista Brasileira de Pós-Graduação (RBPG), Brasília, v.13, n. 31, mai/ago. 2016.

MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Aprendizagem da Docência: Professores Formadores. Revista E-Curriculum, São Paulo, v. 1, n. 1, dez./jul. 2005-2006.

NÓVOA, Antônio. Devolver a formação de professores aos professores. Cadernos de Pesquisa em Educação, Vitória, v. 9, v. 18, n. 35, p. 11-22, jan./jun. 2012.

NÖRMBERG, Marta; OURIQUE, Maiane Liane Hatschbach. Por que a docência? Marcadores sociopedagógicos do desenvolvimento profissional de aspirantes à carreira docente. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 13, n. 2, p. 348-364, maio/ago. 2018.

PANIAGO, Rosenilde Nogueira; SARMENTO, Teresa Jacinto; ALBUQUERQUE, Simone da Rocha de. O Estágio Curricular Supervisionado e o Programa Brasileiro de Iniciação à Docência: convergências, tensões e contributos. Rev. Port. de Educação, Braga, v. 30, n. 2, p. 33-58, dez. 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.21814/rpe.10228

PAZ, Octavio. Miscelánea I. Primeros Escritos. México: Fondo de Cultura Económica, 1999.

PIMENTA, Selma Garrido (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 1999.

PONTALIS, Jean-Bertrand. O amor dos começos. Rio de Janeiro: Globo, 1988.

RODRIGUES, Rodrigo S. et al. O Estágio de Docência na Formação dos Pós-Graduandos do Instituto de Botânica, SP, Brasil. Hoehnea, São Paulo, v. 45, n. 4, p. 591-601, dec. 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/2236-8906-76/2017

SIBILIA, Paula. Redes ou paredes: a escola em tempos de dispersão. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Petrópolis, RJ: Vozes, 2005.

UFRN. Resolução Nº 041/2019 - CONSEPE. Estabelece normas e regulamenta as atividades de Assistência à Docência na Graduação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte – UFRN, 2010. Disponível em: http://www.ppged.ufrn.br/arquivos/resolucoes/resol_041_2019_consepe.pdf. Acesso em: 03 jun. 2019.

VEIGA, Ilma Passos Alencastro (Org.). Projeto político-pedagógico da escola: uma construção possível. 22. ed. Campinas, SP: Papirus, 2006.

VERHINE, Robert Evan; DANTAS, Lys Maria Vinhaes. Estágio de docência: conciliando o desenvolvimento da tese com a prática em sala de aula. Revista Brasileira de Pós-Graduação, Brasília, v. 4, n. 8, p. 171-191, dez. 2007.

ZUTIÃO, Patricia; COSTA, Carolina Severino Lopes da; LESSA, Tatiane Cristina Rodrigues. Habilidades Sociais em Universitários com Diferentes Experiências de Preparação para o Trabalho. Rev. bras. educ. espec., Bauru, v. 24, n. 2, p. 261-276, apr. 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/s1413-65382418000200008

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Revista Internacional de Educação Superior

Downloads

Download data is not yet available.