Banner Portal
Using educational game in civil engineering
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

Keywords

Playfuk education
Didactic material
Educacion games
Higher education
Undergraduate teaching
Teaching methods

How to Cite

LIMA, Jessica Helena de; LOPES, Danielly Amatte. Using educational game in civil engineering: making pavement design fun with "dimensione". Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 7, p. e021008, 2020. DOI: 10.20396/riesup.v7i0.8656853. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8656853. Acesso em: 14 aug. 2024.

Abstract

This work aims to present and discuss the results of including an active educational alternative - board game DIMENSIONE, created by the authors - to evaluate its impact on teaching and on the student’s learning process in Paving subject part of the civil engineering career at Federal University of Alagoas. The students used the game and evaluated it answering a questionnaire. An analysis was performed on the students' responses, which allowed to conclude that 63% of them observed improvements in motivation, user experience and knowledge after using DIMENSIONE as a complement to the learning process in Pavement subject. It is expected that this game will be implemented in more universities and that it will be able to turn teaching the method for projecting pavements more efficient and fun.

https://doi.org/10.20396/riesup.v7i0.8656853
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

References

AVEDON, Elliott M, SUTTON-SMITH, Brian. The study of games. New York: J. Wiley, 1981.

BERNARDINIS, Márcia Pereira de Andrade, FREITAS, Mateus Silva, COSTA, Rodolfo Augusto, ARAÚJO, Waldney Bruno Lima de. Construção de baralho interativo como ferramenta para aprendizado na disciplina de Sistemas de Transporte do curso de Engenharia Civil da Universidade Federal do Paraná. Anais do Congresso Nacional de Ambientes Hipermídia para Aprendizagem, São Luís, 2015.

CAILLOIS, Roger. Man, play and games. 1958. Trans. Meyer Barash. Urbana and Chicago: University of Illinois Press, 2001. Tradução do original francês Les jeux et lês hommes, 1958.

DE PAULA, Taís Rocha. Estudo exploratório sobre jogos na logística humanitária. Dissertação (mestrado em engenharia de produção). Universidade Estadual de Maringá, Maringá, PR, 2016.

GARCÍA, Daniel Sergio Presta. Projeto ponto de partida: o ensino de projetos de rodovias através de uma abordagem lúdico-real-didática. TRANSPORTES, v. 25, n. 3, p. 135-165, 2017.

HUIZINGA, Johan. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. Editora da Universidade de S. Paulo, Editora Perspectiva, 1971.

JUUL, Jesper. The game, the player, the world: Looking for a heart of gameness. PLURAIS-Revista Multidisciplinar, v. 1, n. 2, 2018.

MELO, Ricardo Almeida de; LIMA, Caroline Dias Amancio. Jogos Educativos para Estradas e Transportes. In: Congresso Nacional de Ensino e Pesquisa em Transportes, XXVII ANPET, Belém. 2013.

MORAES, Mônica Nogueira. Jogo de Tabuleiro para Gestão de Projetos de Infraestrutura Rodoviária. 2018. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal do Espírito Santo.

SALEN, Katie; ZIMMERMAN, Eric. Regras do jogo: fundamentos do design de jogos (vol. 3). Editora Blucher, 2012.

SCHELL, Jesse. The Art of Game Design: A book of lenses. AK Peters/CRC Press, 2014.

SILVA, Suellem Deodoro; DE SOUZA, Cristiane Duarte Ribeiro; D’AGOSTO, Márcio de almeida. A utilização de metodologias participativas para aprimorar a formação profissional para o setor portuário: o caso do jogo do TECON. TRANSPORTES, v. 21, n. 1, p. 34-43, 2013.

SOUZA, ML de. Método de projeto de pavimentos flexíveis. IPR Publ, v. 667, n. 3, 1981.

SUITS, Bernard. The Grasshopper: Games, Life, and Utopia. 1978.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Revista Internacional de Educação Superior

Downloads

Download data is not yet available.