Banner Portal
The management OF E-learning courses in Mozambique
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

Keywords

Governments models
Universitary management
Universities
Distance learning education
Mozambique.

How to Cite

BRITO, Carlos Estrela; FERASSO, Marcos; BRITO, Sandra Manuel Periedes Pereira Lopoes Estrela. The management OF E-learning courses in Mozambique. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 6, p. e020036, 2019. DOI: 10.20396/riesup.v6i0.8657395. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8657395. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The purpose of this research paper is to present how distance learning education became a national goal of Mozambican government to ensure access to education for an increasing number of citizens and to improve services quality at all education levels and types. From case study methodology, the research presents as main results the fact that distance learning education is considered one alternative to meet different educational background needs in order of evident difficulties that Mozambique faces in relation to training at undergraduate level. The Higher Institute of Sciences and Distance Education (ISCED) Institute contributes to development process of distance learning courses, whose courses are reflected in development of an environment to support teaching / learning process supported by new information and communication technologies, presupposing a careful planning, which points the need for a systemic approach in courses production, involving a multidisciplinary team with specialized skills and knowledge. We conclude that the systemic approach of design, production and implementation of distance programs are ensuring the realization of national government goal.

           
https://doi.org/10.20396/riesup.v6i0.8657395
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

References

ANDRADE, Rui Otavio Bernardes; TACHIZAWA, Takeshy. Gestão de instituições de ensino. São Paulo: FGV, 2002.

BUENDÍA GÓMEZ, M. Educação moçambicana: história de um processo: 1962-1984. Maputo (Mz): Livraria Universitária, 1999.

COSTA, K. C. O.; SALM, J. F. A percepção do professor estadual como funcionário público: cumpridor de regras, empreendedor ou servidor público? In: ENCONTRO ANUAL DA ANPAD, 30, 2006, Salvador. Anais. Salvador: ANPAD, 2006.

DENHARDT, J. V.; DENHARDT, R. B. The new public service: serving rather than steering. New York: M. E. Sharpe, 2007.

FISCHER, Tânia. O futuro da gestão. Pensamento nacional. HSM Management, V. 64, setembro-outubro 2007.

FLEURY, S. Reforma del estado. Revista de Administra¬ção Pública, Rio de Janeiro, v. 35, n. 5, p. 7-48, 2001.

IMPRENSA NACIONAL DE MOÇAMBIQUE - INM. Conselho de Ministros: Decreto n. 41/2014. Disponível em: http://bronline.inm.gov.mz/pt-pt/conselho-de-ministros-decreto-n%C2%BA-412014. Acesso em: 17 jul. 2015.

INSTITUTO SUPERIOR DE CIÊNCIAS E EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA - ISCED. Disponível em: www.isced.ac.mz. Acesso em: jun. 2015.

MÁRIO, Mouzinho; NANDJA, Débora. A alfabetização em Moçambique: desafios da educação para todos. 2005.

MARQUES, Marcelo. Administração pública: uma abordagem prática. Rio de Janeiro: Ferreira, 2008.

MATOS, Narciso; MOSCA, João. Desafios do ensino superior. In: BRITO, Luís de; CASTEL-BRANCO, Carlos Nuno; CHICHAVA, Sérgio; FRANCISCO, Antônio (Orgs.). Desafios para Moçambique 2010. Maputo (Mz): IESE, 2009.

MEIRELLES, Hely Lopes. Direito administrativo brasileiro. 32. ed. São Paulo: Malheiros, 2006.

MINED/UEM. Plano Estratégico do Ensino Superior 2012-2020. Disponível em: . Acesso em: 18 jun. 2015.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO E DESENVOLVIMENTO HUMANO DA REPÚBLICA DE MOÇAMBIQUE. Ensino superior. 2015. Disponível em: http://www.mec.gov.mz/EDUCA/Pages/Ensino-Superior.aspx. Acesso em: 21 jun. 2015.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO E DESENVOLVIMENTO HUMANO DA REPÚBLICA DE MOÇAMBIQUE. Colectânea de Legislação do Ensino Superior. 2012. Disponível em: http://www.mined.gov.mz/DN/DICE/Documents/Colect%C3%A2nea%20de%20Legislacao%20dop%20Ensino%20Superior.pdf . Acesso em: 21 jun. 2015.

MOREIRA, Cristiane Hoffmann; MOREIRA, Victória Hoffmann; PALMEIRA, Eduardo Mauch. Instituições de Ensino Superior enquanto Organização. Cuadernos de Educación y Desarrollo. Vol.1, n. 7. Setembro 2009. Disponível em: http://www.eumed.net/rev/ced/07/mmp.htm. Acesso em: 19 jun. 2015.

PORTAL DO GOVERNO DE MOÇAMBIQUE. Disponível em: http://www.portaldogoverno.gov.mz/Legisla/legisSectores/edu_leg/reajusteSNE.pdf. Acesso em: jun. 2015.

ROSÁRIO. Lourenço Joaquim da Costa. Universidades moçambicanas e o futuro de Moçambique. Revista Ensino Superior nº 10 (julho-setembro). 2013. Disponível em: https://www.revistaensinosuperior.gr.unicamp.br/artigos/universidades-mocambicanas-e-o-futuro-de-mocambique. Acesso em: 22 jun. 2015.

SALM, J. F.; MENEGASSO, M. E. Os modelos de administração pública como estratégias complementares para a co-produção do bem público. In: ENCONTRO DE ADMINISTRAÇÃO PÚBLICA E GOVERNANÇA. 2006. São Paulo. Anais. São Paulo: ANPAD, 2006.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Da idéia de Universidade à Universidade de idéias. In: Pela mão de Alice: o social e o político na pós-modernidade. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2003.

TENÓRIO, Fernando Guilherme. (Re)Visitando o conceito de gestão social. In: SILVA J. et al. (Orgs.). Gestão social: práticas em debate, teorias em construção. Fortaleza: Imprensa Universitária, 2008.

UNIVERSIDADE EDUARDO MONDLANE. Relatório de atividades da UEM. 2014.

UNIVERSIDADE EDUARDO MONDLANE. 2015. Disponível em: http://www.uem.mz/. Acesso em: jun. 2015.

Revista Internacional de Educação Superior utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.