Banner Portal
The educational role of university libraries
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

Keywords

Academic libraries
Higher education
Students
Research work

How to Cite

GULKA, Juliana Aparecida; LUCAS, Elaine Rosangela de Oliveira. The educational role of university libraries: mapping of difficulties and interests of undergraduate and postgraduate students in academic work. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 6, p. e020041, 2020. DOI: 10.20396/riesup.v6i0.8657831. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8657831. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The present study aimed to present the difficulties of undergraduate and graduate students in carrying out academic work, as well as to reflect on the educational role of university libraries. This is a qualitative and quantitative research, which was developed through bibliographic research and survey. A questionnaire with open and closed questions was used, which was applied in August 2018 to the participants of the group "Bolsistas CAPES" existing in the social media Facebook. The survey was attended by 85 respondents. The main mapped difficulties are related to aspects such as definition of theme and elaboration of the research problem, as well as bibliographic survey, scientific writing and personal aspects, which include items such as focus, motivation, physical and mental disposition, among others. Education and information are understood as inseparable, so that university libraries can play an educational and teaching-learning role in this context, supporting the mission of universities in teaching, research and extension.

https://doi.org/10.20396/riesup.v6i0.8657831
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

CHAUÍ, Marilena. A universidade pública sob nova perspectiva. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 24, p. 5-15, 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n24/n24a02.pdf. Acesso em: 20 fev. 2020.

COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR. Distribuição de Discentes de Pós-graduação no Brasil por Estado (ao final do ano). 2019. Disponível em: https://geocapes.capes.gov.br/geocapes/. Acesso em: 25 nov. 2019.

CRUZ, Roberto Moraes et al. Qualidade da redação científica: desafio à formação de pesquisadores e à publicação. Revista Psicologia Organizações e Trabalho, Brasília, v. 20, n. 1, p. 1, jan./mar. 2020. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-66572020000100001 Acesso em: 20 fev. 2020.

DUDZIAK, Elisabeth Adriana. A Information Literacy e o papel educacional das bibliotecas. 2001. 187 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Comunicação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2001. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27143/tde-30112004-151029/pt-br.php. Acesso em: 20 fev. 2020.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 1987.

GOMIDES, José Eduardo. A definição do problema de pesquisa e a chave para o projeto de pesquisa. Revista do Centro de Ensino Superior de Catalão, Catalão, ano 4, n. 6, p. 1-11, jan./jun. 2002. Disponível em: http://wwwp.fc.unesp.br/~verinha/ADEFINICAODOPROBLEMA.pdf. Acesso em: 20 fev. 2020.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Censo da Educação Superior 2018: notas estatísticas. Brasília, 2019. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2019/censo_da_educacao_superior_2018-notas_estatisticas.pdf. Acesso em: 25 nov. 2019.

INTERNATIONAL TELECOMMUNCATION UNION. Statistics. 2019. Disponível em: https://www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/Pages/stat/default.aspx. Acesso em: 20 fev. 2020.

LEAL, Kamila Soares et al. Desafios enfrentados na universidade pública e a saúde mental dos estudantes. Revista Humanidades e Inovação, Palmas, v. 6, n. 8, p. 59-69, 2019. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/1149. Acesso em: 20 fev. 2020.

LIMA, Etelvina. A biblioteca no ensino superior. Revista de Biblioteconomia de Brasília, Brasília, v. 5, n. 2, p. 847-861, jul./dez. 1977. Disponível em: http://www.brapci.inf.br/_repositorio/2011/05/pdf_ce5f65a8f7_0016749.pdf. Acesso em: 20 fev. 2020.

MANGAS, Sérgio Filipe Agostinho. Como planificar e gerir um serviço de referência. Biblios, Lima, n. 28, p. 1-31, abr./jun. 2007. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/161/16114070002.pdf. Acesso em: 20 fev. 2020.

MATA, Marta Leandro da; ALCARÁ, Adriana Rosecler. Análise das práticas educacionais dos bibliotecários em bibliotecas universitárias com enfoque na educação de usuários e na competência em informação. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 17. 2016, Salvador. Anais [...] Salvador: ANCIB, 2016. p. 1-21. Disponível em: http://200.20.0.78/repositorios/handle/123456789/3447?show=full. Acesso em: 20 fev. 2020.

MIRANDA, Antonio Lisboa Carvalho de. Acervos de livros das bibliotecas das instituições de ensino superior no Brasil: situação problemática e discussão de metodologia para seu diagnóstico permanente. Ciência da Informação, Brasília, v. 22, n. 1, p. 30-40, jan./abr. 1993. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/514. Acesso em: 19 fev. 2020.

NOBRE, Lorena Neves; FREITAS, Rodrigo Randow de. A evolução da pós-graduação no Brasil: histórico, políticas e avaliação. Brazilian Journal of Production Engineering, São Mateus, v. 3, n. 2, p. 18-30, 2017. Disponível em: http://periodicos.ufes.br/bjpe/article/view/v3n2_3. Acesso em: 20 fev. 2020.

NUNES, Martha Suzana Cabral; CARVALHO, Kátia de. As bibliotecas universitárias em perspectiva histórica: a caminho do desenvolvimento durável. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 21, n. 1, p. 173-193, jan./mar. 2016. Disponível em: http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/pci/article/view/2572. Acesso em: 20 fev. 2020.

OLIVEIRA, Antonio Jose Barbosa de; CRANCHI, Daniela Carvalho. O papel da biblioteca universitária como espaço de afiliação estudantil e o bibliotecário como educador e agente exclusivo. Informação e Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 27, n. 2, p. 35-47, maio/ago. 2017. Disponível em: http://www.brapci.inf.br/_repositorio/2017/09/pdf_19b32a6dcd_0000026879.pdf. Acesso em: 20 fev. 2020.

PERROTTI, Edmir. Infoeducação: um passo além do científico-profissional. Informação e Informação, Londrina, v. 5, n. 2, p. 4-31, jul./dez. 2016. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/infoprof/article/view/28314. Acesso em: 20 fev. 2020.

PERROTTI, Edmir; PIERUCCINI, Ivete. Infoeducação: saberes e fazeres da contemporaneidade. In: LARA, Marilda Lopes Ginez de; FUJINO, Asa; NORONHA, Daisy Pires (org.). Informação e contemporaneidade: perspectivas. Recife: Néctar, 2007. p. 47-96.

SAMBAQUY, lydia de Queiroz. A biblioteca do futuro. Revista da Escola de Biblioteconomia da UFMG, Belo Horizonte, v. 1, n. 1, 1972. Disponível em: http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/reb/. Acesso em: 20 fev. 2020.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Cortez, 2007.

SILVA, Sueli Alves; CAVALCANTE, Luciane de Fátima Beckman. Mediação Explícita e comportamento de busca da informação em bibliotecas universitárias. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, Florianópolis, v. 24, n. 55, p. 1-20, maio/ago. 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2019.e57963. Acesso em: 20 fev. 2020.

SOUSA, Margarida Maria de; FUJINO, Asa. A biblioteca universitária como ambiente de aprendizagem no ensino superior: desafios perspectivas. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 10., 2009, João Pessoa. Anais [...]. João Pessoa: ENANCIB, 2009. p.1780- 1798. Disponível em: http://repositorios.questoesemrede.uff.br/repositorios/handle/123456789/268. Acesso em: 20 fev. 2020.

VIANA, Lilian; PIERUCCINI, Ivete. Biblioteca Universitária: mediações da cultura informacional científica e formação de sujeitos do conhecimento. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA E DOCUMENTAÇÃO, 28. 2019, Vitória. Anais [...]. Vitória: FEBAB, 2019. p. 1-6. Disponível em: http://www3.eca.usp.br/sites/default/files/form/biblioteca/acervo/producao-academica/002977352.pdf. Acesso em: 20 fev. 2020.

Revista Internacional de Educação Superior utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.