Banner Portal
Practical and theoretical dimensions in the initial formation of history teachers
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

Keywords

Education
Teacher practice
History education
Educational psychology

How to Cite

SILVA, Joelci Mora. Practical and theoretical dimensions in the initial formation of history teachers: an experience in the light of activity theory. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 7, p. e021010, 2020. DOI: 10.20396/riesup.v7i0.8658160. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8658160. Acesso em: 27 jul. 2024.

Abstract

This text is part of the discussions on initial teacher pratice, and focuses on the specificities of History teaching. Its main objective is to raise reflections on the necessary dialogue between the theoretical and practical dimensions concerning this formation. Reports an experience lived with undergraduate students in History at the Federal University of Mato Grosso do Sul. The data came from the answers to the questions contained in an online questionnaire to assess the reported activity. To support the intended study and the construction of inferences, the content analysis technique was chosen, which enabled the categorization operation. The apprehended concepts were analyzed and discussed under the references of the Historical-Cultural Theory of Psychology, and by concepts related to Education and the History teaching. The results show that the activity carried out allowed students to acquire a differentiated appropriation of the contents of the disciplines, promoted by the challenge of teaching, encouraging them to understand the teaching work as a motivation for their learning. Thereby, it allows to conclude that the formative process experienced in a degree, by encouraging the dialogue between its theoretical and practical fields, allows the attribution of other meanings and gives rise to new stimuli and motivations capable of reframing the learning processes of historical knowledge.

https://doi.org/10.20396/riesup.v7i0.8658160
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

References

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Trad. Luis Antero Reto e Augusto Pinheiro, Lisboa: Edições 70, 1977.

CERRI, Luís Fernando. Ensino de História e concepções historiográficas. Espaço Plural. Ano X. Nº 20, 1º Semestre. ISSN 1518-4196 2009. p.149-154. Disponível em: http://e-revista.unioeste.br/index.php/espacoplural/article/viewFile/2467/1865. Acesso em: 23 dez. 2019.

DAVÍDOV, Vasili Vasilievich; MÁRKOVA, Aelita Kapitónovna. La concepcion de la actividad de estudio de los escolares. In: SHUARE, Marta. La Psicologia evolutiva y pedagogia en la URSS: Antologia. Moscú: Editorial Progresso, 1987.

FRANCO, Maria Laura Puglisi Barbosa. Análise de conteúdo. Brasília: Plano Editora. 2003

GATTI, Bernadete Angelina. Formação de Professores no Brasil: características e problemas. Educ. Soc., Campinas, v. 31, n. 113, p. 1355-1379, out.-dez. 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v31n113/16.pdf. Acesso em: 20 dez. 2019.

GALPERIN, Piotr Yákovlevich; ZAPORÓZHETS, Alexander Vladímirovich; ELKONIN, Daniíl Borísovich. Los problemas de la formación de conocimientos y capacidades en los escolares y los nuevos métodos de enseñanza en la escuela. In: SHUARE, Marta. La Psicologia evolutiva y pedagogia en la URSS: Antologia. Moscú: Editorial Progresso, 1987.

LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. Actividad, conciencia y personalidad. México: Editoral Cartago de México. 1984.

LEONTIEV, Alexis. Uma contribuição à teoria do desenvolvimento da psique infantil. In: VIGOTSKI, Lev Semenovich; LURIA, Alexander Románovich; LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 1992. São Paulo: Ícone, p. 59-83.

LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. Artigo de introdução sobre o trabalho criativo de L. S. Vigotski - Apêndices. In: Teoria e método em Psicologia. Trad. Cláudia Berliner. Rev. Elzira Arantes. São Paulo: Martins Fontes, 1996. p. 425-470.

LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. O desenvolvimento do psiquismo. Trad. Rubens Eduardo Frias. São Paulo: Centauro, 2004.

LIBÂNEO, José Carlos. Formação de professores e didática para o desenvolvimento humano. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 40, n. 2, abr-jun, 2015. p.1-22.

NÓVOA, António. Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, A. (Coord.) Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992. ISBN 972-20-1008-5. p. 13-33.

RUBINSTEIN, Sergei Leonidovich. Princípios da Psicologia geral. Lisboa: Estampa 1977.

RÜSEN Jörn. Didática - funções dos saberes históricos. In: RÜSEN Jörn. História Viva: Teoria da História III - formas e funções do conhecimento histórico . Trad. Estevão C. de Rezende Martins. Brasília: UnB, 2007. p. 85-133.

RÜSEN, Jörn. Teoria da História: uma teoria da história como ciência. Trad. Estevão Chaves de Rezende Martins. Curitiba: Editora UFPR, 2015.

VIGOTSKI, Lev Semenovich. A construção do pensamento e da linguagem. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

VIGOTSKI, Lev Semenovich. Psicologia pedagógica. Edição comentada. Trad. Claudia Schilling. Porto Alegre: Artmed, 2003.

VYGOTSKY, Lev Semenovich. História del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. In: VYGOTSKY, L. S. Obras escogidas - Tomo III. 2. ed. Trad. Alejandro Gonzáles Madrid: Visor, 2000, p. 11-340.

VYGOTSKY, Lev Semenovich. Pensamento e linguagem. Edição eletrônica: Editora Ridendo Castigat, Mores 2002. Disponível em: http://files.pibid-unibr-sao-vicente.webnode.com/200000248-45cf446c4d/PENSAMENTO%20E%20LINGUAGEM%20DE%20VYGOTSKY.pdf. Acesso em: 23 dez. 2019.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Revista Internacional de Educação Superior

Downloads

Download data is not yet available.