Banner Portal
Education for democracy in the neoliberal context
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

Keywords

School education
Democracy
Neoliberalism
Competitive subjectivity
Sociability

How to Cite

MARCON, Telmo; SCOLARI, Adriel; MEZADRI, Neri José. Education for democracy in the neoliberal context : challenges to overcome competitive subjectivity. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 8, n. 00, p. e022007, 2021. DOI: 10.20396/riesup.v8i00.8658379. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8658379. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This bibliographic paper aims to probe the challenges for the formation of democratic subjects in a context of hegemony of neoliberal thought, which press in the construction of competitive subjectivities. The neoliberalism is understood, here, beyond the classically considered assumptions of economic policy that defend a minimum state in the economy and in socio-educational policies. The contributions of Dardot and Laval (2016) broaden the horizons of this understanding and problematize how the neoliberal assumptions enter subjectivities and produce new ways of life. Concepts such as neosubject, self-entrepreneur, competition, among others, translate these new assumptions. Seeking to translate this intention, the paper begins with a general problematization of the theme; reconstructs the main arguments of Dardot and Laval about the “new reason of the world”, in dialogue with authors like Sennett and Antunes; subsequently, it deepens some assumptions of school education, aiming at the formation of democratic subjects, especially with the contribution of Biesta. In conclusion, reaffirms the thesis that only a democratic education is able to qualify the assumptions of sociability in view of a common life.

 

https://doi.org/10.20396/riesup.v8i00.8658379
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

References

ANTUNES, Ricardo. Os sentidos do trabalho: ensaio sobre a afirmação e a negação do trabalho. São Paulo: Boitempo Editorial, 1999.

ANTUNES, Ricardo. O caracol e sua concha: ensaios sobre a nova morfologia do trabalho. São Paulo: Boitempo, 2005.

ARENDT, Hannah. A condição humana. 4. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1989.

BALL, Stephan. Educação global SA: novas redes políticas e o imaginário neoliberal. Ponta Grossa: EdUEPG, 2014.

BENEVIDES, Maria Victória. Educação para a democracia. Lua Nova, São Paulo, n. 38, p. 223-237, 1996.

BIAGINI, Hugo; PEYCHAUX, Diego Fernandez. El neuroliberalismo y la ética del mas fuerte. Buenos Aires: Editorial Octubre, 2014.

BIESTA, Gert. What’s the Point of Lifelong Learning if Lifelong Learning Has No Point? On the Democratic Deficit of Policies for Lifelong Learning. European Educational Research Journal. Volume 5, Numbers 3 & 4, 2006.

BIESTA, Gert. Boa Educação na Era da Mensuração. Cadernos de Pesquisa, v.42 n.147 p.808-825 set./dez. 2012.

BIESTA, Gert. Para além da aprendizagem: educação democrática para um futuro humano. Tradução de Rosaura Eichenberg. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.

DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2016.

DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. Comum: Ensaio sobre a revolução no século XXI. São Paulo: Boitempo, 2017.

DEWEY, John. Democracia e educação: introdução à filosofia da educação. 4. ed. São Paulo: Ed. Nacional, 1979.

DURKHEIM, Emile. Educação e sociologia. São Paulo: Melhoramentos, 1967.

GENTILLI, Pablo. A Falsificação do Consenso: simulacro e imposição da reforma educacional do neoliberalismo. Petrópolis: Vozes, 1998.

HAN, Byung-Chul. Sociedade da transparência. Petrópolis: Vozes, 2017a.

HAN, Byung-Chul. Sociedade do Cansaço. Petrópolis: Vozes, 2017b.

LAVAL, Christian. A escola não é uma empresa: o neoliberalismo em ataque ao ensino público. Londrina: Editora Planta, 2004.

MARCON, Telmo. Declaração de Bolonha no contexto de mercantilização da educação

superior: o discurso neoliberal dos organismos multilaterais. Revista Espaço Pedagógico. Paaso Fundo, v. 22, n. 2, p. 264-286, jul./dez. 2015. Disponível em: http://seer.upf.br/index.php/rep/article/view/5570/pdf. Acesso em: 15.12.2015.

NUSSBAUM, Martha. Sin fines de lucro: por qué la democracia necesita de las humanidades. Buenos Aires: Katz Editores, 2010.

SENNET, Richard. A corrosão do caráter: consequências pessoais do trabalho no novo capitalismo. 10. ed. Rio de Janeiro: Record, 2005.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A crise do contrato social da modernidade e a emergência do fascismo social. In: SANTOS, Boaventura de Sousa. Gramática do tempo: para uma nova cultura política. São Paulo: Cortez, 2008, p. 317-340.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A Universidade no século XXI: para uma reforma democrática e emancipatória da Universidade. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2005.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Da ideia de universidade à universidade de ideias. In: SANTOS, Boaventura de Sousa. Pela mão de Alice: o social e o político na pós-modernidade. 13.ed. São Paulo: Cortez, 2010, p. 187-233.

THOMPSON, Edward. Senhores e caçadores: a origem da Lei Negra. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

THOMPSON, Edward. Costumes em comum: estudos sobre a cultura popular tradicional. São Paulo: Companha das Letras, 1998.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Revista Internacional de Educação Superior

Downloads

Download data is not yet available.