Banner Portal
Aprendo, mobile app to improve learning of ordinary differential equations of 1st order
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

Keywords

Calculus learning
Digital games
Aprendo

How to Cite

EVANGELISTA, Tatiane da Silva; OLIVEIRA, Leonardo; SALES, André Barros de. Aprendo, mobile app to improve learning of ordinary differential equations of 1st order. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 8, n. 00, p. e022011, 2021. DOI: 10.20396/riesup.v8i00.8658629. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8658629. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This work presents an experience report on the use of a mobile cellular service game as a technological teaching strategy to improve the learning and performance of students with the 1st Ordinary Differential Equations (ODE) content of the Engineering courses at Gama campus at University of Brasilia. The game is the aprEnDO application, developed for the Android platform. The main objective of this work is to present, discuss and evaluate the challenge of teaching and monitoring the learning of students in the second period, involving 1st order ODE concepts with the help of learning

https://doi.org/10.20396/riesup.v8i00.8658629
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

References

CERUTTI, Elisabete; NOGARO, Arnaldo. Desafios docentes no ensino superior: entre a intencionalidade pedagógica e a inserção da tecnologia. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v.12, n. 3 p. 1592-16099, jul/set, 2017.

D’AMBRÓSIO, Ubiratan. Educação matemática: da teoria à prática. Campinas: Papirus, 1996.

FALCÃO, Paula; VILA, Magda. Focalização de Jogos em T & D. Qualitymark. RJ,2008.

FREIRE, Paulo, FAUNDEZ, Antônio. Por uma pedagogia da pergunta. 4. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1998.

GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo (Org.), Métodos de pesquisa. Coordenado pela Universidade Aberta do Brasil – UAB/UFRGS e pelo Curso de Graduação Tecnológica – Planejamento e Gestão para o Desenvolvimento Rural da SEAD/UFRGS. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009. 120 p. ISBN 978-85-386-0071-8

GIL, Antônio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 5 ed. São Paulo. Atlas. 1999. 206 p. ISBN 8522422702

IBGE. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios: Acesso à internet e à televisão e posse de telefone móvel celular para uso pessoal: 2017. 2018. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/index.php/biblioteca-catalogo?view=detalhes&id=2101631, Acesso em: 12 dez. 2019.

JOHNSTON, Brian, BOYLE, Liz, MACARTHUR, Ewan, & MANION, Baltasar Fernandez The role of technology and digital gaming in nurse education. Nursing Standard, 27, p. 35-38, 2013.

MARTINS, Cristina Martins; GIRAFFA, Lucia Maria Martins; LIMA, Valderez Marina do Rosário Lima3. Gamificação e seus potenciais como estratégia pedagógica no Ensino Superior. Novas Tecnologias na Educação, v. 16, n.1, p. 1-10, 2018.

MENEZES, Stefane; ROZA, Jiani da. Genius math: uma aplicação mobile para auxiliar a aprendizagem da matemática na pré-escola. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO-SBIE), 27., Uberlândia, 2016. Anais, Uberlândia, 2016. p. 250 -259.

MORAES, Isadora Giacomini; COLPANI, Rogério. Desenvolvimento de um Serious Game com Realidade Aumentada para auxiliar no processo de ensino-aprendizagem de Matemática Básica, In: ANAIS DO XV SIMPÓSIO BRASILEIRO DE JOGOS E ENTRETENIMENTO DIGITAL - SBGAMES 2016. São Paulo, 2016, p. 242-245. SBC, Set. 2016a.

MORAES, Isabela Giacomini; COLPANI, Rogério. Desenvolvimento de um Serious Game, baseado na rerroupagem do clássico pac-man, para auxiliar no ensino de Matemática Básica. In: ANAIS DO XV SIMPÓSIO BRASILEIRO DE JOGOS E ENTRETENIMENTO DIGITAL - SBGAMES 2016. São Paulo, 2016, p. 758-761. SBC, Set. 2016b.

MORENO, Moreno Mar; AZCÁRATE GIMÉNEZ, Carmen. Concepciones y Creencias de los profesores universitarios de Matemáticas acerca de la enseñanza de las Ecuaciones Diferenciales. Revista Enseñanza de las Ciencias, Barcelona, v.21, n. 2, p. 265-280, 2003.

MOREIRA, Marco Antônio. Mapas Conceituais e Diagrama V. Porto Alegre: UFRGS. 2006.

SÁ, Eveline J.V; TEIXEIRA, Jeane S. F.; FERNANDES, Clovis Torres. Design de atividades de aprendizagem que usam Jogos como princípio para Cooperação. In: ANAIS DO XVIII SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO (SBIE), São Paulo - SP, Brasil, 2007.

TAKITA, Bruna; SANTANA, Jackson; DE SOUZA, Pedro. Explosion Math: um jogo digital como recurso na aprendizagem de Matemática. Revista Brasileira De Ensino De Ciências E Matemática, v. 1, n. 1, p. 54-64, 2018.

WU, Wen-Hsiung, Chiou, Wen-Bin, Kao, Hao-Yun, Alex Huc, Chung-Hsing, Huang, Sih-Han. Re-exploring game-assisted learning research: The perspective of learning theoretical bases. Computers & Education, v. 59, n. 4, p. 1153–1161, 2012.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Revista Internacional de Educação Superior

Downloads

Download data is not yet available.