Banner Portal
Gender and sexualities in the context of the public university
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

Keywords

Vidas extension project
Gender and sexualities
Public university

How to Cite

MENDONÇA, Felipe Viero Kolinski Machado; DINIZ , Margareth; MAIA , Marta Regina. Gender and sexualities in the context of the public university: a case study of Projeto Vidas - UFOP. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 7, p. e021027, 2020. DOI: 10.20396/riesup.v7i0.8659104. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8659104. Acesso em: 30 jun. 2024.

Abstract

Considering the university as a space for social interaction and recognition of differences, this work aims to present and reflect on the scope of an extension project called “Lives: gender, diversity and sexualities”, developed at the Federal University of Ouro Preto (UFOP) since 2018. With a theoretical perspective based on post-structuralist studies, gender performativity (Butler, 2002, 2012) and Queer Theory, we use the methodological case study procedure, which analyzes how the existence of projects (and actions) of this nature at the university can contribute to the reduction of violence and the recognition of the existence of gender and sexuality differences within the institution and in the region of the Inconfidentes. The results of the analysis indicate that projects of this type, of a multidisciplinary and critical nature, as well as institutional policies adopted by universities, such as UFOP, contribute to inclusion and diversity processes that are so necessary today.

https://doi.org/10.20396/riesup.v7i0.8659104
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

References

ANDRADE, Cláudia, DINIZ, Margareth, JATOBÁ, Carla. Projeto Sou Mais Juventude (2011 – 2017). São Paulo: Editora Paco, 2014.

BUTLER, Judith. Cuerpos que importan: sobre los limites materiales y discursivos del “sexo”. Buenos Aires: Paidós, 2002.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. São Paulo: Editora Record, 2012.

CAMILLOTO, Ludmila. Transgeneridade e direito de ser: relação entre o reconhecimento de si e o reconhecimento jurídico de novos sujeitos de direito. Mestrado em Direito – Novos sujeitos, novos direitos. UFOP. Ouro Preto. 2019.

DINIZ, Margareth, JARDILINO, José Rubens. Universidade e Escola Básica: experiências de pesquisa colaborativa na formação continuada de professores/as. Revista Acta Scientiarum Education, 41(1), e41958. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v41i1.41958, 2019.

DINIZ, Margareth. Pósfácio. O direito de ser diferente no contexto da universidade pública: para além da tolerância. In: CAMILLOTO, Ludmila. Transgeneridade e direito de ser: relação entre o reconhecimento de si e o reconhecimento jurídico de novos sujeitos de direito. Mestrado em Direito – Novos sujeitos, novos direitos. UFOP. Ouro Preto. 2019, p. 310-312.

DINIZ, Margareth. Formação docente no contexto inclusivo e intercultural. In: DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio, DINIZ, Margareth, SOUZA, João Valdir Alves de. PRODOC: 20 anos de pesquisas sobre a profissão, a formação e a condição docentes. Belo Horizonte: Editora Autêntica. E-book, 2017.

ECO, Umberto. O fascismo eterno. Rio de Janeiro. Record. 2018.

FERNANDES, Maria C. da Silveira Galan, OLIVEIRA, João Ferreira de. Políticas de expansão e inclusão na educação superior: ações institucionais, prática docente e evasão de estudantes. Currículo sem Fronteiras, v. 19, n. 2, p. 707-735, maio/ago. 2019. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol19iss2articles/fernandes-oliveira.html. Acesso em: 3 mar 2020.

KOLINSKI MACHADO, Felipe Viero. Homens que se veem: masculinidades nas revistas Junior e Men’s Health Portugal. Ouro Preto, MG: Editora UFOP. 2018.

LOURO, Guacira Lopes. Um corpo estranho. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

MAIA, Marta R. Quando o agenciamento do sujeito acontece. In: FRANÇA, Vera e OLIVEIRA, Luciana, (Org). Acontecimento: reverberações, Belo Horizonte: Autêntica Editora, p. 321-327, 2012.

MAIA, Marta, DINIZ, Margareth, TORRES, Marco. Relatório do Projeto “Vidas: Gênero, Diversidade e Sexualidades”. Programa de Incentivo à Diversidade e Convivência (PIDIC/UFOP - 2018). Pró-Reitoria de Assuntos Comunitários e Estudantis – Prace- UFOP.

MISKOLCI, Richard. Teoria Queer: um aprendizado pelas diferenças. Belo Horizonte: Autêntica Editora/UFOP, 2012.

PRECIADO, Paul B. Manifesto Contrassexual. São Paulo: N-1 Edições, 2014.

RICH, A. Heterossexualidade compulsória e existência lésbica. Bagoas Estudos gays: gêneros e sexualidades, v. 4, n. 05, p. 17-44, 2010.

TEIXEIRA, A. Educação e Universidade. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ, 1988.

TORRES, M. M. Direito fundamental à diferença. Revista Eletrônica do CEAF. Porto Alegre: v. 1, n. 2, p. 1-23, 2012.

TORRES, Marco A. A diversidade sexual na educação e os direitos de cidadania LGBT na Escola. Belo Horizonte, MG: Autêntica Editora, 2010.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE OURO PRETO. Política de inclusão e diversidade da UFOP. Aprovada no Conselho Superior – CUNI. Setembro de 2019.

VENTURA, Magda M. O estudo de caso como modalidade de pesquisa. Revista SoCERJ, 20(5), p. 383-386, 2007.

WARNER, Michael (editor). Fear of a Queer Planet: Queer Politics and Social Theory. Minneapolis/London, University of Minnesota Press, 1991.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Revista Internacional de Educação Superior

Downloads

Download data is not yet available.