Banner Portal
Training and pedagogical involvement among higher education professors in health
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

Keywords

Professor training
Higher education
Medical education

How to Cite

QUINTANILHA, Luiz Fernando; FARIAS, Cassiana Santos da Silva; ANDRADE, Bruno Bezerril. Training and pedagogical involvement among higher education professors in health: an analysis of medical schools. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 7, p. e021026, 2020. DOI: 10.20396/riesup.v7i0.8659850. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8659850. Acesso em: 6 jul. 2024.

Abstract

Recently, Brazilian higher education has undergone significant expansion. The combination of public policies and socioeconomic development provided a substantial increase in the number of institutions, vacancies, regions served by medical courses and, consequently, in the number of professors. Although mostly post-graduates, these teachers have technical training in the specific area of ​​Health without, in general, developing pedagogical skills. Given the importance of Medicine in Brazilian health care, the training of students is a fundamental topic of study and of constant improvement. Evaluating Professors training, one of the main actors involved in this process, is therefore essential. The aim of this study was to evaluate the degree of pedagogical involvement of undergraduate medical professors in the city of Salvador, Bahia. One hundred and eighty registered and active professors in undergraduate medical courses in higher education institutions in the city received virtual access to a structured questionnaire with questions regarding training and professional performance in higher education, in addition to socio-demographic issues. Medical professors, although they mostly report knowing the National Curricular Guidelines of the course, in general they do not have teaching activity as their main job. In addition, a considerable portion has never done any kind of pedagogical training and bases their teaching performance solely on practical experience in their field of activity. The present study demonstrates that there is much to be developed within the scope of teacher development in medical education and proposes greater investment in the didactic-pedagogical training of these professionals.

https://doi.org/10.20396/riesup.v7i0.8659850
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, Maria Tereza Carvalho; MAIA, Fernanda Alves; BATISTA, Nildo Alves. Gestão nas escolas médicas e sustentabilidade dos programas de desenvolvimento docente. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Sorocaba, SP, v. 18, n. 2, p. 299–310, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.1590/s1414-40772013000200004. Acesso em: 29 mai. 2020

BALZAN, Newton Cesar; WANDERCIL, Marco. Formando médicos: a qualidade em questão Training doctors: the quality in question. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Sorocaba, SP, v. 24, n. 3, p. 744–765, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1414-40772019000300010. Acesso em: 9 abr. 2020

BARROS, Aparecida da Silva Xavier. Expansão da educação superior no Brasil: limites e possibilidades. Educação & Sociedade, Campinas, SP, v. 36, p. 361–390, 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v36n131/1678-4626-es-36-131-00361.pdf. Acesso em: 16 abr. 2019.

BARROS, Manoel Joaquim Fernandes; BOAVENTURA, Edvaldo Machado. A tensão entre o público e o provado na educação superior brasileira. Gestão & Planejamento, Salvador, BA, v. 12, p. 42–52, 2005. Disponível em: https://revistas.unifacs.br/index.php/rgb/article/view/216. Acesso em: 9 abr. 2020.

BATISTA, Sylvia Helena et al. Professores iniciantes e professores experientes em currículos inovadores na graduação em saúde: um estudo sobre formação e docência. Interfaces da Educação, Paranaíba, MS, v. 6, n. 17, p. 09–25, 2015. Disponível em: https://periodicosonline.uems.br/index.php/interfaces/article/view/743. Acesso em: 10 abr. 2020.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da Educação Superior 2018: notas estatísticas. Brasília, 2019. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2019/censo_da_educacao_superior_2018-notas_estatisticas.pdf. Acesso em: 09 abr. 2020.

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Conselho Nacional de Educação. Resolução Nº 1, de 8 de junho de 2007: Estabelece normas para o funcionamento de cursos de pós-graduação lato sensu, em nível de especialização. Brasília, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rces001_07.pdf. Acesso em: 11 abr. 2020.

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Conselho Nacional de Educação. Resolução Nº 3, de 20 de junho de 2014: Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Medicina e dá outras providências. Brasília, 2014. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=15874-rces003-14&category_slug=junho-2014-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 07 abr. 2020.

CEZAR, Pedro Henrique Netto et al. Transição Paradigmática na Educação Médica: Um Olhar Construtivista Dirigido à Aprendizagem Baseada em Problemas. Revista Brasileira de Educação Médica, Brasília, DF, v. 34, n. 2, p. 298–303, 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbem/v34n2/a15v34n2. Acesso em: 27 maio. 2018.

COSTA, Nilce Maria da Silva Campos. Docência no ensino médico: por que é tão difícil mudar? Revista Brasileira de Educação Médica, Brasília, DF, v. 31, n. 1, p. 21–30, 2007. Disponível em: https://doi.org/10.1590/s0100-55022007000100004. Acesso em: 16 abr. 2020.

DURAN, Cinthya Cosme Gutierrez et al. Medical teachers in the 21st Century: reflections from Paulo Freire and Theodor Adorno. O mundo da saúde, São Paulo, SP, v. 37, n. 1, p. 65–69, 2013. Disponível em: http://www.revistamundodasaude.com.br/assets/artigos/2013/101/6.pdf. Acesso em: 16 abr. 2019.

FERRAZ, Ana Paula Do Carmo Marcheti; BELHOT, Renato Vairo. Taxonomia de Bloom: revisão teórica e apresentação das adequações do instrumento para definição de objetivos instrucionais. Gestão & Produção, São Carlos, SP, v. 17, n. 2, p. 421–431, 2010. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-530X2010000200015. Acesso em: 06 jul. 2020.

GOMES, Andréia de Fátima Araujo et al. A complexidade do professor e sua desvalorização na comtemporaniedade. Educere - Revista da Educação da UNIPAR, Umuarama, PR, v. 13, n. 2, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.25110/EDUCERE.V13I2.2013.5229. Acesso em: 16 abr. 2020.

GOMES, Romeu et al. Aprendizagem Baseada em Problemas na formação médica e o currículo tradicional de Medicina: uma revisão bibliográfica. Revista brasileira de educação médica, Brasília, DF, v. 33, n. 3, p. 444–451, 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbem/v33n3/14.pdf. Acesso em: 16 abr. 2019.

MACHADO, Maria das Mercês Borém Correa et al. Reflexões e significados sobre competências docentes no ensino médico. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Sorocaba, SP, v. 22, n. 1, p. 85–104, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1414-40772017000100005. Acesso em: 9 abr. 2020.

MANCEBO, Deise; DO VALE, Andrea Araujo; MARTINS, Tanis Barbosa. Políticas de expansão da educação superior no Brasil. Revista brasileira de educação, Rio de Janeiro, RJ, v. 20, n. 60, p. 31–50, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-24782015206003. Acesso em: 16 abr. 2019.

MANTOVANI, Isabel Cristina de Almeida; CANAN, Silvia Regina. Política de formação para professores do ensino superior e qualidade de ensino: um estudo sobre o programa pedagogia universitária como possibilidade de qualificação docente na perspectiva pedagógico-didática. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 1, n. 2, p. 136–148, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.22348/riesup.v1i2.7427. Acesso em: 29 mai. 2020.

MEDEIROS, Régis Nunes. Professores-profissionais e profissionais-professores a construção de um Professor. Revista Linhas, Florianópolis, SC, v. 5, n. 2, p. 1–19, 2004. Disponível em: http://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/1220. Acesso em: 9 abr. 2020.

MINAYO, Maria Cecília de Souza; GUALHANO, Luiza. Pesquisas sobre o Programa Mais Médicos: análises e perspectivas. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, RJ, v. 21, n. 9, 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-81232016011000001&script=sci_arttext_pr&tlng=pt. Acesso em: 16 abr. 2020.

OLIVEIRA, Bruno Luciano Carneiro Alves de et al. Evolução, distribuição e expansão dos cursos de Medicina no Brasil (1808-2018). Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, RJ, v. 17, n. 1, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00183. Acesso em: 16 abr. 2020.

PERIM, Gianna Lepre et al. Desenvolvimento Docente e a Formação de Médicos. Revista Brasileira de Educação Médica, Brasília, DF, v. 33, n. 1, p. 70–82, 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbem/v33s1/a08v33s1.pdf. Acesso em: 16 abr. 2020.

QUINTANILHA, Luiz Fernando. Inovação pedagógica universitária mediada pelo Facebook e YouTube: uma experiência de ensino-aprendizagem direcionado à geração-Z. Educar em Revista, Curitiba, PR, n. 65, p. 249–263, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0104-4060.50027. Acesso em 16 de abril de 2020.

QUINTANILHA, Luiz Fernando; COSTA, Gustavo Nunes; COUTINHO, Marcio Ramos. Medical student perceptions about active methodologies in the study of physiology in medical schools in Salvador, Brazil. Advances in Physiology Education, Rockville, MD, v. 42, n. 4, p. 693–696, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1152/advan.00105.2018. Acesso em: 27 nov. 2019.

ROBINSON, John. Likert Scale. In: Encyclopedia of Quality of Life and Well-Being Research. Dordrecht: Springer Netherlands, 2014. p. 3620–3621. E-book. Disponível em: https://doi.org/10.1007/978-94-007-0753-5_1654. Acesso em: 29 mai. 2020.

SCHEFFER, Mário César et al. A feminização da medicina no Brasil. Revista Bioetica, Brasília, DF, v. 21, n. 2, p. 268–277, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1983-80422013000200010. Acesso em: 7 jan. 2020.

SILVA, Rinaldo Henrique Aguilar. Educação Interprofissional na Graduação em Saúde: aspectos avaliativos da implantação na Faculdade de Medicina de Marília. Educar em Revista, Curitiba, PR, v. 39, p. 159–175, 2011. Disponível em: https://doi.org/https://doi.org/10.1590/S0104-40602011000100011. Acesso em: 9 abr. 2020.

SOUZA, Nathália Cristina Amorim Tamaio de; PASSALACQUA, Flávia Graziela Moreira. O processo de construção da profissionalidade docente. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 5, p. 1-11, 2019. Disponível em: -https://doi.org/10.20396/riesup.v5i0.8653296. Acesso em: 29 mai. 2020.

VARGAS, Hustana Maria. Sem perder a majestade: “profissões imperiais” no Brasil. Estudos de Sociologia, Araraquara, SP, v. 15, n. 28, p. 107–124, 2010. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/2553/2173. Acesso em: 11 abr. 2020.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Revista Internacional de Educação Superior

Downloads

Download data is not yet available.