Banner Portal
Basic life support as required subject in university healthcare courses
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

Keywords

University education
Health education
University curriculum

How to Cite

FERREIRA JÚNIOR, Manoel Patrocínio; SILVA FILHO, Solidonio Angelo da; ANGELO, Rita di Cássia de Oliveira. Basic life support as required subject in university healthcare courses: curricular analysis. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 8, n. 00, p. e022023, 2021. DOI: 10.20396/riesup.v8i00.8659891. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8659891. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The goal of this article is to evaluate the offer of Basic Life Support content regarding to the guidelines of the American Heart Association, and the Brazilian Society of Cardiology among the undergraduate health courses, proceeding, afterwards, to a comparative analysis between the Pedagogical Curricular Projects and the current regulations.  It is a qualitative and descriptive documental research which its analysis criteria were the presence of curricular component of urgency and emergency; the presence of that subject encountered in other disciplines; subject individually approached or in conjunction with Advanced Life Support; presence of subject on the course syllabus and bibliographic reference of curricular component; relation between theoretical-practical workload and period that the discipline is offered.  Five universities were chosen in the state of Pernambuco, two of them public and three others private institutions.  Curricular content of Nursing, Physiotherapy and Nutrition undergraduate courses were evaluated; it was noticed a lag on the Physiotherapy and Nutrition undergraduate courses related to Nursing, regarding to the offer of Basic Life Support content on the courses curricular programs.  As a result, it was clear that the construction of the undergraduate health courses curricular are contradicting the Nation Curricular Guidelines that state they need to be interdisciplinary, and cover competencies and abilities that are necessary by the trainees in their interrelation between education and society.

https://doi.org/10.20396/riesup.v8i00.8659891
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

References

AMERICAN HEART ASSOCIATION et al. Destaques da American Heart Association 2015: atualização das diretrizes de RCP e ACE. Dallas, TX: American Heart Association, 2015. Disponível em: https://eccguidelines.heart.org/wp-content/uploads/2015/10/2015-AHA-Guidelines-Highlights-Portuguese.pdf. Acesso em: 30 mai. 2020.

BERNOCHE, Claudia et al. Atualização da Diretriz de Ressuscitação Cardiopulmonar e Cuidados Cardiovasculares de Emergência da Sociedade Brasileira de Cardiologia-2019. Arquivos Brasileiros de Cardiologia, v. 113, n. 3, p. 449-663, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0066-782X2019000900449&script=sci_arttext&tlng=pt. Acesso em: 30 mai. 2020.

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Resolução CNE/CES nº 5, de 7 de novembro de 2001. Institui diretrizes curriculares nacionais do curso de graduação em nutrição. 2001. Disponível em: https://www.abmes.org.br/legislacoes/detalhe/797/resolucao-cne-ces-n-5. Acesso em: 01 jun. 2020.

COFFITO. Resolução n° 501, de 26 de dezembro de 2018. Reconhece a atuação do Fisioterapeuta na assistência à Saúde nas Unidades de Emergência e Urgência. Diário Oficial, Brasília-DF, n. 18, Seção 1, 25 de janeiro de 2019, p 81. Disponível em: https://www.coffito.gov.br/nsite/wp-content/uploads/2019/01/DOU-25-01-2019-contexto-escolar-e-urg_-e-emerg-p-81.pdf. Acesso em: 01 jun. 2020.

COSTAa, Dayane Aparecida Silva et al. Diretrizes curriculares nacionais das profissões da Saúde 2001-2004: análise à luz das teorias de desenvolvimento curricular. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, 2018. Disponível em: https://www.scielosp.org/article/icse/2018.nahead/10.1590/1807-57622017.0376/. Acesso em: 30 mai. 2020.

COSTAb, Isabel Karolyne Fernandes et al. Construção e validação de Curso de Suporte Básico de Vida a distância. Revista Brasileira de Enfermagem, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0034-71672018001202698&script=sci_arttext&tlng=pt. Acesso em: 30 mai. 2020.

DA SILVA SALAZAR, Érica Rayanne et al. Diretrizes da American Heart Association para ressuscitação cardiopulmonar: conhecimento de socorristas. Revista Baiana de Enfermagem, v. 31, n. 3, 2017. Disponível em: https://portalseer.ufba.br/index.php/enfermagem/article/viewFile/20449/15100. Acesso em: 30 mai. 2020.

DA SILVA, Beatriz Tâmara Galvão et al. Conhecimento de acadêmicos da saúde sobre ressuscitação cardiopulmonar no suporte básico de vida. Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental, p. 957-961, 2019. Disponível em: http://ciberindex.com/index.php/ps/article/view/P957961. Acesso em: 30 mai. 2020.

DA SILVA, Daiane Vieira et al. Conhecimento de graduandos em enfermagem sobre Suporte Básico de Vida. Revista Baiana de Enfermagem, v. 29, n. 2, 2015. Disponível em: https://portalseer.ufba.br/index.php/enfermagem/article/view/12648. Acesso em: 30 mai. 2020.

DE AZAMBUJA ZOCCHE, Denise Antunes. Educação profissional em saúde: reflexões sobre a avaliação. Trabalho, Educação e Saúde, v. 5, n. 2, p. 281-295, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1981-77462007000200006&script=sci_arttext&tlng=pt. Acesso em: 30 mai. 2020.

DE LIMA LOPES, Juliana et al. Implantação dos Times de Resposta Rápida: experiência de um hospital de alta complexidade em cardiopneumologia. Rev Bras Clin Med. São Paulo, v. 10, n. 5, p. 394-7, 2012. Disponível em: http://www.sbcm.org.br/revistas/RBCM/RBCM-2012-05.pdf#page=29. Acesso em: 01 jun. 2020.

DE NASSAU, Renata Maria et al. Atuação da equipe de enfermagem no atendimento à vítima de parada cardiorrespiratória no ambiente intra-hospitalar. Revista de Atenção à Saúde (antiga Rev. Bras. Ciên. Saúde), v. 16, n. 56, p. 101-107, 2018. Disponível em: http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_ciencias_saude/article/view/4928. Acesso em: 01 jun. 2020.

DE NUTRICIONISTAS, Conselho Federal. Resolução CFN nº 334, de 10 de maio de 2004. Dispõe sobre o código de ética do nutricionista e dá outras providências [Internet]. Diário Oficial da União. Brasília, v. 11, 2004. Disponível em: http://www.crn3.org.br/uploads/repositorio/2018_10_24/Res_334_2004.pdf. Acesso em: 01 jun. 2020.

DE NUTRICIONISTAS, Conselho Federal. Resolução CFN nº 599, de 25 de fevereiro de 2018. Aprova o código de ética e conduta do nutricionista e dá outras providências [Internet]. Diário Oficial da União. Brasília, n. 64, p. 182, 2018. Disponível em: https://www.setaconcurso.com.br/uploads/235/concursos/33/anexos/1ae4ba0fa67612ff42112536e3efea41.pdf. Acesso em: 01 jun. 2020.

DE OLIVEIRA BOTELHO, Renata Maria et al. Uso do metrônomo durante a ressuscitação cardiopulmonar na sala de emergência de um hospital universitário. Revista Latino-Americana de Enfermagem, v. 24, p. 1-8, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0104-11692016000100427&script=sci_arttext&tlng=es. Acesso em: 01 jun. 2020.

DE VASCONCELOS FREITAS, Zildonei et al. Experimentação e resolução de problemas com aporte em ausubel: uma proposta para o ensino de ciências/Experimentation and Problems Solving supported by Ausubel: A proposal for Science Education. Revista Aret Revista Amazônica de Ensino de Ciências, v. 10, n. 22, p. 260-268, 2017. Disponível em: http://periodicos.uea.edu.br/index.php/arete/article/view/648. Acesso em: 01 jun. 2020.

BRASIL, Constituição Federal. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. 2010. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm Acesso em: 01 jun. 2020.

ESPÍNDOLA, Marisa Catarina Mesquita et al. Parada cardiorrespiratória: conhecimento dos profissionais de enfermagem em uma unidade de terapia intensiva. Rev. enferm. UFPE on line, v. 11, n. 7, p. 2773-2778, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/view/23452/19162. Acesso em: 01 jun. 2020.

GEBREMEDHN, Endale Gebreegziabher et al. Attitude and skill levels of graduate health professionals in performing cardiopulmonary resuscitation. Advances in medical education and practice, v. 8, p. 43, 2017. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5234554/. Acesso em: 01 jun. 2020.

GOMES, Andréia Patrícia et al. A educação médica entre mapas e âncoras: a aprendizagem significativa de David Ausubel, em busca da arca perdida. Rev bras educ méd, v. 32, n. 1, p. 105-11, 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0100-55022008000100014&script=sci_arttext. Acesso em: 01 jun. 2020.

GOMES, André Guanaes et al. Diretriz de apoio ao suporte avançado de vida em cardiologia-Código Azul-Registro de ressuscitação normatização do carro de emergência. Arquivos Brasileiros de Cardiologia, v. 81, p. 3-14, 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0066-782X2003001800001&script=sci_arttext. Acesso em: 01 jun. 2020.

GONÇALES, Paulo David Scatena et al. Redução de paradas cardiorrespiratórias por times de resposta rápida. Einstein (São Paulo), v. 10, n. 4, p. 442-448, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-45082012000400009. Acesso em: 01 jun. 2020.

IGLÉSIAS, Alessandro Giraldes; BOLLELA, Valdes Roberto. Integração curricular: um desafio para os cursos de graduação da área da Saúde. Medicina (Ribeirão Preto. Online), v. 48, n. 3, p. 265-272, 2015. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rmrp/article/view/104318. Acesso em: 30 mai. 2020.

KAWAKAME, Patrícia Moita Garcia; MIYADAHIRA, Ana Maria Kazue. Evaluación del proceso enseñanza-aprendizaje de estudiantes del área de salud: maniobras de resucitación cardiopulmonar. Revista da Escola de Enfermagem da USP, v. 49, n. 4, p. 657-664, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/reeusp/v49n4/pt_0080-6234-reeusp-49-04-0657.pdf. Acesso em: 30 mai. 2020.

MELLO, Marcella Maria Soares et al. Treinamento teórico-prático de equipe multidisciplinar para atendimento de parada cardiorrespiratória em enfermaria. Revista da Sociedade Brasileira de Clínica Médica, v. 17, n. 1, p. 2-6, 2019. Disponível em: http://www.sbcm.org.br/ojs3/index.php/rsbcm/article/view/439. Acesso em: 30 mai. 2020.

SANTANA-SANTOS, Eduesley et al. Perfil de atendimentos do código azul em um hospital escola especializado em cardiopneumologia. Revista Cubana de Enfermería, v. 33, n. 1, 2017. Disponível em: http://www.revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/705/231. Acesso em: 30 mai. 2020.

SANTOS, Selma Maria Slmeida. et al. Basic life support knowledge of first-year university students from Brazil. Brazilian Journal of Medical and Biological Research, v. 48, n. 12, p. 1151-1155, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0100-879X2015005054667&script=sci_arttext. Acesso em: 30 mai. 2020.

SOARES, Nadia Tavares; AGUIAR, Adriana Cavalcanti de. Diretrizes curriculares nacionais para os cursos de nutrição: avanços, lacunas, ambiguidades e perspectivas. Revista de Nutrição, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1415-52732010000500019&script=sci_arttext&tlng=pt. Acesso em: 30 mai. 2020.

TOBASE, Lucia et al. Suporte básico de vida: avaliação da aprendizagem com uso de simulação e dispositivos de feedback imediato. Revista Latino-Americana de Enfermagem, v. 25, p. 1-8, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0104-11692017000100388&script=sci_arttext&tlng=pt. Acesso em: 30 mai. 2020.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Revista Internacional de Educação Superior

Downloads

Download data is not yet available.