Banner Portal
(Un)visible and (un)speakable from/of student life at the univers/cities
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

Keywords

University
Students
School exclusion
Photography
Discourse analysis

How to Cite

MACHADO, Jardel Pelissari; ZANELLA, Andrea Vieira. (Un)visible and (un)speakable from/of student life at the univers/cities. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 7, p. e021034, 2021. DOI: 10.20396/riesup.v7i0.8660434. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8660434. Acesso em: 16 jul. 2024.

Abstract

This text aims to analyze verbal and image statements, student responses to social voices that produce the space-times, conditions and possibilities of / in university academic life and that express some form of suffering. These statements, dialogues (transcripts) and photographs, were produced in the context of Photography Workshops, which comprised a doctoral research-intervention in psychology, by undergraduate students (a total of 16 participants) of a Brazilian federal university. We discussed these statements as a product/reflection of exclusion in the academic university context, which is, in most cases, silenced and invisible in the midst of logics of productivity, costs, rankings, among others. We conclude on the need to build spaces were the voices of the students can circulate, be heard/read, so that they can effectively assist in the construction of universities and the conditions and possibilities of academic life.

https://doi.org/10.20396/riesup.v7i0.8660434
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

References

ARROYO, Miguel González. Imagens quebradas: trajetórias e tempos de alunos e mestres. Petrópolis - RJ: Vozes, 2012.

BAKHTIN, Mikhail. Para uma filosofia do ato responsável. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.

BAKHTIN, Mikhail. O autor e a personagem na atividade estética. In: BAKHTIN, Mikhail. Estética da Criação Verbal. 6.a ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011. p. 3–194.

BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. São Paulo: Editora 34, 2016.

BAKHTIN, Mikhail. Por uma metodologia das ciências humanas. In: BAKHTIN, Mikhail. Notas sobre literatura, cultura e ciências humanas. São Paulo: Editora 34, 2017. p. 57–79.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da Criação Verbal. 6.a ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2018.

BASSO, Claudia et. al. Organização de tempo e métodos de estudo: Oficinas com estudantes universitários. Revista Brasileira de Orientação Profissional, v. 14, n. 2, p. 277–288, 2013. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rbop/v14n2/12.pdf. Acesso em 25 ago. 2020.

BENJAMIN, Walter. Baudelaire e a modernidade. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.

Brito, Renan de Vita Alves; ZANELLA, Andréa Vieira. Formação ética, estética e política em oficinas com jovens: tensões, transgressões e inquietações na pesquisa-intervenção. Bakhtiniana: Revista de Estudos Do Discurso, 12(1), 42–64. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/bak/v12n1/2176-4573-bak-12-01-0042.pdf. Acesso em 25 ago. 2020.

CARERI, Francesco. Walkscapes: o caminhar como prática estética. São Paulo: Editora G. Gili, 2013.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: Artes do Fazer. Petrópolis: Vozes, 2014.

CHAUÍ, Marilena. Escritos sobre a universidade. São Paulo: Editora UNESP, 2001.

CHAUÍ, Marilena. A universidade pública sob nova perspectiva. Revista Brasileira de Educação, n. 24, p. 5–15, 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/n24/n24a02.pdf. Acesso em 25 ago. 2020.

CHAUÍ, Marilena. Palestra de abertura. Contra a universidade operacional e a servidão voluntária. Salvador: UFBA, 14 jul. 2016. Disponível em: http://www.congresso.ufba.br/?p=1658. Acesso em: 25 ago. 2020.

COSTA, Camila Furlan da; GOULART, Sueli. Capitalismo acadêmico e reformas neoliberais no ensino superior brasileiro. Cad. EBAPE, v. 16, n. 3, p. 396–409, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/cebape/v16n3/1679-3951-cebape-16-03-396.pdf. Acesso em: 25 ago. 2020

ELIAS, Norbert. Sobre o Tempo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1998.

ESCOLANO, Augustín. Arquitetura como programa: Espaço-escola e currículo. In: FRAGO, Antonio Viñao; ESCOLANO, Augustín (Org.). Currículo, espaço e subjetividade: a arquitetura como programa. Rio de Janeiro: DP&A, 2001. p. 19–57.

ESPIRIDIÃO, Elizabeth et. al. A saúde mental do aluno de enfermagem: revisão integrativa da literatura. Rev. Eletrônica Saúde Mental Álcool Drog., v. 9, n. 3, p. 144–153, 2013. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80331797008_2. Acesso em: 25 ago. 2020.

FARACO, Carlos Alberto. Linguagem e Diálogo: as ideias linguísticas do círculo de Bakhtin. Curitiba: Criar Edições, 2003.

FRAGO, Antonio Viñao. Do espaço escolar e da escola como lugar: propostas e questões. In: FRAGO, Antonio Viñao; ESCOLANO, Augustín (Org.). Currículo, espaço e subjetividade: a arquitetura como programa. Rio de Janeiro: DP&A, 2001. p. 59–140.

FREITAS, Maria Teresa de Assunção. A pesquisa de abordagem histórico-cultural: um espaço educativo de constituição de sujeitos. Teias, n. 10, p. 1–12, 2009. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/24057. Acesso em: 25 ago. 2020.

FREITAS, Maria Teresa de Assunção. Discutindo sentidos da palavra intervenção na pesquisa de abordagem histórico-cultural. In: FREITAS, Maria Teresa de Assunção; RAMOS, Bruna Sola (Org.). Fazer pesquisa na abordagem histórico-cultural: metodologias em construção. Juiz de Fora: Ed. UFJF, 2010. p. 13–24.

GRANER, Karen Mendes; RAMOS-CERQUEIRA, Ana Teresa de Abreu. Revisão integrativa: sofrimento psíquico em estudantes universitários e fatores associados. Ciência & Saúde Coletiva, v. 24, n. 4, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/csc/v24n4/1413-8123-csc-24-04-1327.pdf. Acesso em: 25 ago. 2020.

INEP, Instituto Nacional de Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Resumo técnico. Censo da Educação Superior 2016. Brasília: INEP, 2018.

KOSSOY, Boris. Fotografia & História. São Paulo: Ateliê Editorial, 2012.

LEFEBVRE, Henri. La Producción del espacio. Madrid: Capitán Swing Libros, 2013.

MACHADO, Jardel Pelissari; ZANELLA, Andréa Vieira. Entre cicatrizes e esqueletos: olhares trapeiros para tensões esquecidas na UniverS/Cidade. In: FONSECA, Tania Mara Galli; CAIMI, Claudia Luiza; COSTA, Luis Artur; SOUZA, Edson Luis André (Org.), Imagens do fora: um arquivo da loucura. Porto Alegre: Sulina. 2018. pp. 315–335.

MACHADO, Jardel Pelissari; ZANELLA, Andréa Vieira. Bakhtin, ciências humanas e psicologia: diálogos sobre epistemologia e pesquisa. Psicologia & Sociedade, v. 31. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1807-0310/2019v31166423. Acesso em 25 ago. 2020.

MANCEBO, Deise.; SILVA JÚNIOR, João dos Reis; SCHUGURENSKY, Daniel. A educação superior no Brasil diante da mundialização do capital. Educação em Revista, v. 32, n. 4, p. 205–225, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/edur/v32n4/1982-6621-edur-32-04-00205.pdf. Acesso em: 25 ago. 2020.

MARQUES, Luciana Pacheco; OLIVEIRA, Cristiane Elvira de Assis; MONTEIRO, Sandrelena da Silva. Os usos dos tempos no cotidiano escolar. Revista Diálogo Educacional, v. 15, n. 608, p. 225, 2015. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/5116. Acesso em: 25 ago. 2020.

MATTA, Cristiane Maria Barra; LEBRÃO, Susana Marraccini Giampietri; HELENO, Maria Geralda Viana. Adaptação, rendimento, evasão e vivências acadêmicas no ensino superior: Revisão da literatura. Psicologia Escolar e Educacional, v. 21, n. 3, p. 583–591, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/pee/v21n3/2175-3539-pee-21-03-583.pdf. Acesso em: 25 ago. 2020.

OLIVEIRA, Clarissa Tochetto de; TEIXEIRA. Marco Antônio Pereira; CARLOTTO, Rodrigo Carvalho; DIAS, Ana Cristina Garcia. Oficinas de Gestão do Tempo com Estudantes Universitários. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 36, n. 1, p. 224–233, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/pcp/v36n1/1982-3703-pcp-36-1-0224.pdf. Acesso em: 25 ago. 2020.

PADOVANI, Ricardo da Costa et. al. Alexsandro Firmino; LAMEU, Joelma do Nascimento. Vulnerabilidade e bem-estar psicológicos do estudante universitário. Revista Brasileira de Terapias Cognitivas, v. 10, n. 1, p. 2–10, 2014. Disponível em: http://www.rbtc.org.br/detalhe_artigo.asp?id=188. Acesso em: 25 ago. 2020.

PATTO, Maria Helena Souza. A produção do fracasso escolar: histórias de submissão e rebeldia. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1999.

PEREIRA, Alexandre Severino et. al. Fatores relevantes no processo de permanência prolongada de discentes nos cursos de graduação presencial: um estudo na Universidade Federal do Espírito Santo. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 23, n. 89, p. 1015–1039, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ensaio/v23n89/1809-4465-ensaio-23-89-1015.pdf. Acesso em: 25 ago. 2020.

PINHO, Ana Sueli Teixeira; SOUZA, Elizeu Clementido de. O tempo escolar e o encontro com o outro: do ritmo. Educação e Pesquisa, v. 41, n. 3, p. 663–678, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ep/v41n3/1517-9702-ep-41-3-0663.pdf. Acesso em 25 ago. 2020.

PINHO, Ana Sueli Teixeira; SOUZA, Elizeu Clementido de. Fios que Tecem o Tempo Escolar : do ritmo padrão à simultaneidade. Educação & Realidade, v. 42, n. 3, p. 1183–1204, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/edreal/v42n3/2175-6236-edreal-60927.pdf. Acesso em 25 ago. 2020.

ROUILLÉ, André. A fotografia: entre documento e arte contemporânea. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2009.

SANTOS, Boaventura de Souza. S. Pela mão de Alice: o social e o político na Pós-modernidade. São Paulo: Cortez, 2001.

SANTOS, Boaventura de Souza. A universidade no século XXI: para uma reforma democrática e emancipatória da universidade. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

SANTOS, Milton . A natureza do espaço: Técnica e Tempo, Razão e Emoção. 8.a ed. São Paulo: edusp, 2014.

SAWAIA, Bader Burihan. Sofrimento ético-político como categoria de análise da dialética exclusão/inclusão. In: SAWAIA, Bader Burihan. (Org.). As artimanhas da exclusão: análise psicossocial e ética da desigualdade social. Petrópolis - RJ: Vozes, 2006. p. 97–118.

SIGAHI, Tiago Fonseca Albuquerque Cavalcanti.; SALTORATO, Patrícia. A emergência da universidade operacional: redes, liquidez e capitalismo acadêmico. Educação & Sociedade, v. 39, n. 144, p. 522–546, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v39n144/1678-4626-es-es0101-73302018187694.pdf. Acesso em 25 ago. 2020.

SOUZA, Solange Jobim e; ALBUQUERQUE, Elaine Deccache Porto. A pesquisa em ciências humanas: uma leitura bakhtiniana. Bakhtiniana, v. 7, n. 2, p. 109–122, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/bak/v7n2/08.pdf. Acesso em 25 ago. 2020.

SPINK, Mary Jane.; MENEGON, Vera Mincoff; MEDRADO, Benedito. Oficinas como estratégia de pesquisa: Articulações teórico-metodológicas e aplicações ético-políticas. Psicologia & Sociedade, v. 26, n. 1, p. 32–43, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/psoc/v26n1/05.pdf. Acesso em 25 ago. 2020.

THIESEN, Juares da Silva. Tempos e espaços na organização curricular: uma reflexão sobre a dinâmica dos processos escolares. Educação em Revista, v. 27, n. 1, p. 241–260, 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/edur/v27n1/v27n1a11.pdf. Acesso em 25 ago. 2020.

VOLOCHÍNOV, Valentin. A construção da enunciação e outros ensaios. São Carlos: Pedro & João Editores, 2013a.

VOLOCHÍNOV, Valentin. A construção da enunciação. In: VOLOCHÍNOV, Valentin. (Org.). A construção da enunciação e outros ensaios. São Carlos: Pedro & João Editores, 2013b. p. 157–188.

VOLÓCHINOV, Valentin. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. São Paulo: Editora 34, 2017.

YOSETAKE, Ana Luiza et. al. Estresse percebido em graduandos de enfermagem. Rev. Eletrônica Saúde Mental Álcool Drog., v. 14, n. 2, p. 117–124, 2018. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/smad/v14n2/08.pdf. Acesso em 25 ago. 2020.

ZANELLA, Andréa Vieira. Fotografia e pesquisa em psicologia: retratos de alguns (des)encontros. In: ZANELLA, Andréa Vieira; TITTONI, Jaqueline (Org.). Imagens no pesquisar: experimentações. Porto Alegre: Ed. Dom Quixote, 2011. p. 15–33.

ZANELLA, Andréa Vieira. Decerto a fotografia é brincadeira...: Fotomontagem, fotointervenção, fotocriação. In: TITTONI, Jaqueline; ZANELLA, Andréa Vieira (Org.). Psicologia e Fotografia: alguns ensaios. Rio de Janeiro: Multifoco, 2016. p. 39–58.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Revista Internacional de Educação Superior

Downloads

Download data is not yet available.