Banner Portal
From metapresentiality to emergency remote education
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

Keywords

Digital technologies
Higher education
Pandemic

How to Cite

GUIMARÃES, Rafael Siqueira de. From metapresentiality to emergency remote education: what will higher education look like in a post-pandemic world?. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 8, n. 00, p. e022019, 2021. DOI: 10.20396/riesup.v8i00.8660639. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8660639. Acesso em: 27 jun. 2024.

Abstract

The purpose of this essay is to investigate, through discourse analysis, the proposal of metapresence in the Project of the Federal University of Southern Bahia as a possible antecedent of emergency remote education in the face of the new coronavirus pandemic, since it disregards the parameters stipulated by Distance Education in Brazil, but advocates an "intensive" use of digital technologies, reinforcing the centrality in the action of the teacher in the use of these technologies. Two normative documents were analyzed, which mark historical moments of the foundation and of the current moment: The Orientation Plan (2014) and Resolution 15/2020 (2020), connecting the proposals of metapresence and emergency remote teaching, verifying that the pedagogical proposal in screen has been ratifying the use of digital technologies and the control of the teaching work within a liberal model of education.

https://doi.org/10.20396/riesup.v8i00.8660639
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

References

ALMEIDA-FILHO, Naomar et. al. Formação Médica na UFSB: I. Bacharelado Interdisciplinar em Saúde no Primeiro Ciclo. Revista Brasileira de Educação Médica, n. 38, v. 3, 2014, p. 337-348.

ALMEIDA-FILHO, Naomar; BENICÁ, Dirceu; COUTINHO, Denise. Universidade popular e democratização de saberes: o caso da Universidade Federal do Sul da Bahia. EccoS – Rev. Cient., São Paulo, n. 42, p. 39-55, jan./abr. 2017.

ANDIFES – Associação Nacional dos Dirigentes de Instituições Federais de Ensino Superior. Compartilhamento de informações das Universidades Federais, com orientações e medidas de prevenção contra o Coronavírus “COVID-19”. Disponível em http://www.andifes.org.br/andifes-compartilha-medidas-das-universidades-federais-relacionadas-ao-covid-19/. Acesso em: 27 jun. 2020.

BARRETO, Raquel Goulart; LEHER, Roberto. Do discurso e das condicionalidades do Banco Mundial, a educação superior “emerge” terciária. Revista Brasileira de Educação v. 13, n. 39 set./dez. 2008, p. 423-436.

BARRETO FILHO, Osvaldo. O processo de elaboração e de implantação do projeto da Universidade Federal do Sul da Bahia: impactos sobre a cultura regional 2013-2018. Tese (Doutorado em Cultura e Sociedade), Universidade Federal da Bahia. Salvador: 2019, 241f.

BRASIL. Ministério da Educação. Decreto Federal nº. 5.622, de 20.12.2005. Regulamenta o art. 80 da Lei nº. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2004-2006/2005/Decreto/D5622.htm. Acesso em: 1 mai. 2020.

BRASIL. Plano Orientador Institucional e Político-Pedagógico da Universidade Federal do Sul da Bahia. Itabuna/ Porto Seguro/Teixeira de Freitas: UFSB; 2014.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº. 343, de 17.03.2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus – COVID-19. Disponível em http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376. Acesso em: 20 mai. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº. 544, de 16.06.2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais, enquanto durar a situação de pandemia do novo coronavírus - Covid-19, e revoga as Portarias MEC nº 343, de 17 de março de 2020, nº 345, de 19 de março de 2020, e nº 473, de 12 de maio de 2020. Disponível em: http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-544-de-16-de-junho-de-2020-261924872. Acesso em 16 jun. 2020.

BRITO, Eliana Póvoas Pereira Estrela. A Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB) e o projeto Universidade Nova: como ficam as licenciaturas? Rev. Inter. Educ. Sup., Campinas, SP, v. 3, n. 3, p. 563-581, set/dez 2017.

CHAUÍ, Marilena. A universidade pública sob nova perspectiva. Revista Brasileira de Educação, n. 24, p.5-15, 2003.

FERREIRA, Cléa Maria da Silva. O pensar e o agir de docentes universitários a partir das fissuras e brechas decoloniais: as relações étnico-raciais em foco na pós-graduação. Tese (Doutorado em Educação), Pontifícia Universidade católica do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 2020, 186f.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir. Petrópolis: Vozes, 1987.

FOUCAULT, Michel. A Ordem do Discurso: aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. 15. ed. São Paulo: Loyola, 2007.

LEHER, Roberto. Educação superior minimalista: a educação que convém ao capital no capitalismo dependente. Insurgência, 19/10/2012. Disponível em: http://www.insurgencia.org/educacao-superior-minimalista-a-educacao-que-convem-ao-capital-no-capitalismo-dependente/ Acesso em: 1 mai. 2020).

ROMÃO, Tatiana Alves. Os dilemas da inclusão na educação superior: estudo exploratório da proposta político-pedagógica da Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB). Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Nove de Julho. São Paulo: 2015, 163f.

TEIXEIRA, Ana Maria Freitas; LARREA-KILLINGER, Cristina. Expansão e democratização do ensino superior na Bahia: implantação da Universidade Federal do Sul da Bahia e as expectativas dos alunos do Ensino Médio público. Poiésis, Tubarão. v.9, n.16, p. 399 - 417, Jul/Dez 2015. Disponível em: http://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/index. Acesso em: 10 mai. 2020.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO SUL DA BAHIA. Resolução 15/2020. Dispõe sobre a oferta de atividades e Componentes Curriculares por intermediação tecnológica, em função da suspensão das aulas e atividades presenciais em decorrência da pandemia do novo Coronavírus (COVID 19). Itabuna, 17 de julho de 2020.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Revista Internacional de Educação Superior

Downloads

Download data is not yet available.