Banner Portal
Resignification of the e-book through literature making of sciences
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

Keywords

Learning processes
Distance education
Teaching practice
Teaching methods

How to Cite

BACKES, Luciana; VAZ, Douglas; OLIVEIRA, Gabrielly Da Boit de. Resignification of the e-book through literature making of sciences: higher education. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 8, n. 00, p. e022025, 2021. DOI: 10.20396/riesup.v8i00.8660997. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8660997. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

The article reflects on digital educational material developed for the Pedagogy course of the La Salle – University - Canoas. This proposal emerges from the experiences lived by the authors in disciplines offered in the distance modality. To overcome the difficulties evidenced in previous experiences, considering the context of cyberculture, we found as a possibility the Literature making of the Sciences, in the construction of the E-book Education, Technology and Cyberculture. The reflection, developed in the research group COTEDIC UNILASALLE/CNPq, aims to understand the structure used in the construction of the E-book for the Pedagogy course and identify the contributions for student learning. The qualitative research was developed in the methodology of Case Study, with the instruments: E-book and records of the activities carried out by the students. From the empirical data we show in the literature making of the sciences possibilities of establishing metaphors for the construction of knowledge. As well as, the use of history to contextualize the knowledge, to problematize them through the characters and to explore different elements of gamification. We have the need to ressignify pedagogical practices in congruence with the contemporary context and intensify pedagogical mediation in On-line Education.

https://doi.org/10.20396/riesup.v8i00.8660997
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

References

ABED - ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA. Censo EaD.BR: Relatório analítico de aprendizagem a distância no Brasil 2017. Curitiba: InterSaberes, 2018. Disponível em: http://abed.org.br/arquivos/CENSO_EAD_BR_2018_digital_completo.pdf. Acesso em: 4 ago. 2020.

ALVES, Nilda. Decifrando o pergaminho: Os cotidianos das escolas nas lógicas das redes cotidianas. In: ALVES, Nilda; OLIVEIRA, Ines Barbosa (Eds.). Pesquisa nos/dos/com os cotidianos das escolas (pp. 15-38). Petrópolis, Brasil: DP&A, 2008.

BACKES, Luciana. O hibridismo tecnológico digital na configuração do espaço digital virtual de convivência: Formação do educador. Inter-ação (UFG. Impresso), v. 40, n. 3, p. 435-457, 2015. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/interacao/article/view/35419. Acesso em: 4 abr. 2019.

BACKES, Luciana; MANTOVANI, Ana Margô. Educação on-line na cibercultura: Desafio de literaturalizar a ciência em E-book. Informática na educação: Teoria & prática, v. 20, n. 1, p. 95-113, 2017. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/InfEducTeoriaPratica/article/view/76261. Acesso em: 4 abr. 2019.

BACKES, Luciana; MANTOVANI, Ana Margô; BARCHINSKI, Karen Cardoso. Educação superior em espaços híbridos: A presença e a copresença no processo de cooperação. Conjectura: Filosofia e Educação (UCS), v. 22, n. 3, p. 458-481, 2017. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/conjectura/article/view/4792. Acesso em: 4 abr. 2019.

BACKES, Luciana; CHITOLINA, Renati Fronza; BARCHINSKI, Karen Cardoso. A Configuração do Hibridismo na Educação On-Line: Desafios para a Prática Pedagógica. In: IV SEMINÁRIO INTERNACIONAL PESSOA ADULTA, SAÚDE E EDUCAÇÃO: A CONSTRUÇÃO DA PROFISSIONALIDADE DOCENTE. 4, 2018, Porto Alegre. Anais do… Porto Alegre: ediPUCRS, 2018. p. 1-11. Disponível em: http://editora.pucrs.br/acessolivre/anais/sipase/assets/edicoes/2018/arquivos/33.pdf. Acesso em: 5 abr. 2019.

BACKES, Luciana; MANTOVANI, Ana Margô; VAZ, Douglas. Educação, tecnologias e cibercultura (E-book). Canoas, Brasil: Universidade La Salle, 2018.

BARCHINSKI, Karen Cardoso; BACKES, Luciana. (2018). A literaturalização das ciências no contexto acadêmico – UNILASALLE: hibridismo das linguagens e metáforas epistêmicas. Poíesis Pedagógica, 16(1), 87-102. https://doi.org/10.5216/rpp.v16i1.55540. Acesso em: 10 jun. 2019.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BECKER, Fernando. Educação e construção do conhecimento. 2 ed. Porto Alegre: Penso, 2012.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Censo da educação superior: Notas estatísticas 2017. Brasília, 2017 Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2018/censo_da_educacao_superior_2017-notas_estatisticas2.pdf. Acesso em: 10 abr. 2019.

GAARDER, Jostein. O mundo de Sofia. São Paulo: Companhia das Letras, 1991.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 7 ed. São Paulo: Editora Atlas SA, 2017.

MATURANA, Humberto; VARELA, Francisco. A árvore do conhecimento: as bases biológicas da compreensão humana. São Paulo: Palas Athena, 2002.

NORONHA, Fabrícia Py Tortelli. A construção do conhecimento de algoritmos no contexto do hibridismo tecnológico: Análise da prática pedagógica aplicada no IFRS. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade La Salle, Canoas, 2016.

NORONHA, Fabrícia Py Tortelli; BACKES, Luciana, CASAGRANDE, Cledes Antônio. Algoritmos na Concepção da Teoria Piagetiana: Tecnologias Analógicas e Digitais. Schème: Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologias Genéticas, v.10, n. 2, p. 270-282, 2018. Disponível em: http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/scheme/article/view/8622. Acesso em: 30 abr. 2019.

PALMA, Héctor A. Metáforas científicas. Límites y posibilidades de una relación tradicionalmente incestuosa. In: BAUZÁ, Hugo Francisco (Ed). Reflexiones contemporáneas. Nuevos aportes desde las humanidades y la ciencia. Buenos Aires: Academia Nacional de Ciencias de Buenos Aires, 2014. 136 p.

PALMA, Héctor A. Ciencia y metáforas: Los viejos ruidos ya no sirven para hablar. Cuadernos de Neuropsicología, v. 9, n. 1, p. 134-146, 2015. Disponível em: http://www.redalyc.org/pdf/4396/439643126008.pdf. Acesso em: 24 abr. 2019.

PALMA, Héctor A. Ciencia y metáforas. Crítica de una razón incestuosa. Buenos Aires: Prometeo, 2016.

SANTAELLA, Lúcia. Matrizes da Linguagem e Pensamento. Sonora, Visual, Verbal. Aplicações na Hipermídia. São Paulo: Iluminuras/Fapesp, 2001.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Um discurso sobre as ciências. 2 ed. São Paulo: Cortez, 2004.

SANTOS, Edméa. Educação online para além da EaD: Um fenômeno da cibercultura. In: X Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia, n. 1, 2009, Braga. Anais do… Braga: Universidade do Minho, 2009. p. 5658 -5671. Disponível em: http://www.educacion.udc.es/grupos/gipdae/documentos/congreso/Xcongreso/pdfs/t12/t12c427.pdf. Acesso em: 17 abr. 2019.

SILVA, Marcos. Sala de aula interativa. Rio de Janeiro, Brasil: Quarter, 2014.

VALENTINI, Carla Beatris; SOARES, Eliana Maria do Sacramento. Fluxos de Interação: uma experiência com Ambiente Virtual de Aprendizagem na Web. In: VALENTINI, Carla Beatris; SOARES, Eliana Maria do Sacramento (Org.). Aprendizagem em ambientes virtuais: compartilhando ideias e construindo cenários. Caxias do Sul, RS: Educs, 2010. Disponível em: https://goo.gl/vpxv8L. Acesso em: 28 nov. 2016.

YALOM, Irvin. D. Quando Nietzsche Chorou. 1ed. Rio de Janeiro: Harper Collings, 1992.

YALOM, Irvin D. A Cura de Schopenhauer. 1ed. Rio de Janeiro: Harper Collings, 2005.

YIN, Robert K. Estudo de Caso: Planejamento e métodos. 5 ed. Porto Alegre: Bookman editora, 2015.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Revista Internacional de Educação Superior

Downloads

Download data is not yet available.