Banner Portal
The professional action of the university pedagogical advisor (UPA):
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

Keywords

University pedagogical advisor
University pedagogy
Profissionalization
Teacher education
Knowledge

How to Cite

CARRASCO, Ligia Bueno Zangali; AZEVEDO, Maria Antonia Ramos de. The professional action of the university pedagogical advisor (UPA):: dialogues about his career in Brazil, Argentina and Uruguay. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 8, n. 00, p. e022038, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v8i00.8663729. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8663729. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

This article aims to understand the trajectory and professional performance of university pedagogical advisors, from an investigation of qualitative research approach, of an exploratory nature, which uses the multiple case study method, with data analyzed through content analysis. Advisors of four universities were investigated, being two in Brazil, one in Argentina and one in Uruguay, whose data were collected between 2018 and 2019. The analysis indicates that the advisor's professionalism is in development, however, there are countless challenges that they need to overcome, such as the lack of autonomy, institutional support, legitimacy in the function and the pedagogical training of university teachers.  We conclude that, related to the development of their professionalism and the overcoming these challenges, specific professional knowledge of the university pedagogical advisor is necessary, which, if developed, can help to reach their professional legitimacy.

https://doi.org/10.20396/riesup.v8i00.8663729
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

References

BARBOUR, Rosaline. Grupos Focais. Porto Alegre: Artmed, 2009.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Porto, Portugal: Edições 70, 2011.

BROILO, Cecília Luiza. (Con)formando o trabalho docente: a ação pedagógica na universidade. Tese (Doutorado em Educação). Porto Alegre: Faculdade de Educação/Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS, 2004.

CARRASCO, Ligia Bueno Zangali. Assessorias Pedagógicas das Universidades Estaduais Paulistas: concepções dos espaços institucionais de formação do docente universitário. Dissertação (Mestrado em Educação). Rio Claro: Instituto de Biociências. UNESP, 2016.

CARRASCO, Ligia Bueno Zangali. A ação profissional do assessor pedagógico: diálogos acerca de sua trajetória. Tese (Doutorado em Educação). Rio Claro: Instituto de Biociências. UNESP, 2020.

CUNHA, Maria Isabel da (Org.). Pedagogia universitária: energias emancipatórias em tempos neoliberais. Araraquara: Junqueira & Marin, 2006a.

CUNHA, Maria Isabel da. Assessoramento Pedagógico. In: MOROSINI, Marilia Costa (Ed. Chefe). Enciclopédia de Pedagogia Universitária: Glossário. Brasília: INEP/MEC/RIES, 2006b.

CUNHA, Maria Isabel da. Inovações pedagógicas: o desafio da reconfiguração de saberes na docência universitária. Cadernos de Pedagogia Universitária/USP. São Paulo, Pró-reitoria de Graduação, 2008.

CUNHA, Maria Isabel da (Org.). Trajetórias e lugares da formação da docência universitária: da perspectiva individual ao espaço institucional. Araraquara: Junqueira & Marin, 2010.

CUNHA, Maria Isabel da. O tema da formação de professores: trajetórias e tendências do campo na pesquisa e na ação. Educação em Pesquisa, São Paulo, n. 3, p. 609-625, jul./set. 2013.

CUNHA, Maria Isabel da (Org.). Estratégias institucionais para o desenvolvimento profissional docente e as Assessorias Pedagógicas Universitárias: memórias, experiências, desafios e possibilidades. Araraquara – SP: Junqueira & Marin, 2014.

GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo (Org). Métodos de Pesquisa. Coordenado pela Universidade Aberta do Brasil – UAB/UFRGS e pelo Curso de

Graduação Tecnológica – Planejamento e Gestão para o Desenvolvimento Rural da SEAD/UFRGS. – Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas da pesquisa social. 6. ed. - São Paulo: Atlas, 2008.

HEVIA, Isabel A. El Assessor Pedagógico em la formación del docente universitário. In. LUCARELLI, Elisa. (Org.). El asesor Pedagógico en la universidad: de la teoría a la práctica en la formación. Buenos Aires: Paidós Educador, 2004. p. 83 – 108.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de Metodologia Científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

LUCARELLI, Elisa (comp.). El Asesor Pedagógico em la Universidad: de la teoría pedagógica a la práctica en la formación. Buenos Aires, Paidós, 2000.

LUCARELLI, Elisa. (Org.). El Asesor Pedagógico em la Universidad: de la teoria a la práctica en la formación. Buenos Aires: Paidós, 2004.

LUCARELLI, Elisa. Asesoría Pedagógica y cambio em la Universidad. Profesorado Revista de Curriculum y Formación del Profesorado. Vol. 12, número 1, 2008, p. 1 – 14. Universidad de Granada, Granada, España. Disponível em http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56717073009. Acesso em: 27 de maio de 2019.

LUCARELLI, Elisa. (Org.). Universidad y Asesoramiento Pedagógico. Buenos Aires, Argentina: Miño y Davila Editores, 2015.

MARCELO, Carlos. Desenvolvimento Profissional Docente: passado e futuro. Sísifo. Revista de Ciências da Educação, n. 08, 2009, p. 7-22.

MEC. Ministério da Educação (Brasil). REUNI. Brasília, 2010. Disponível em: http://reuni.mec.gov.br/o-que-e-o reuni#:~:text=O%20que%20%C3%A9%20o%20REUNI&text=A%20expans%C3%A3o%20da%20educa%C3%A7%C3%A3o%20superior,a%20perman%C3%AAncia%20na%20educa%C3%A7%C3%A3o%20superior.&text=Conhe%C3%A7a%20o%20Mapa%20da%20Expans%C3%A3o%20das%20Universidades%20e%20Institutos%20Federais. Acesso em: 29 de Ago de 2020.

MOROSINI, Marilia (Org.). Enciclopédia de Pedagogia Universitária. Glossário, Volume 2. Rio Grande do Sul: INEP/RIES, 2006.

NEPOMNESCHI, Martha. El rol del Asesor Pedagógico em la universidad: la búsqueda de un lugar. In. LUCARELLI, Elisa (Org.). El asesor Pedagógico em la universidad: de la teoria a la práctica en la formación. Buenos Aires: Paidós Educador, 2004. p. 53 – 82.

SCHÖN, Donald. Le praticien réflexif: à la recherche du savoir caché dans l’agir professionnel. Montréal: Logiques, 1993.

XAVIER, Amanda Rezende Costa. Contextos curriculares da Universidade Nova e do Processo de Bolonha: a Assessoria Pedagógica Universitária em questão. Tese (Doutorado em Educação). Rio Claro: Instituto de Biociências. UNESP, 2019.

YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Trad. Daniel Grassi. Porto Alegre: Bookman, 2001.

ZABALZA, Miguel A. O ensino universitário: seu cenário e seus protagonistas. Porto Alegre: Artmed, 2004.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Revista Internacional de Educação Superior

Downloads

Download data is not yet available.