Banner Portal
The internationalization of higher education from the south-south perspective
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

Keywords

Higher education
Internationalization at home
Emerging contexts
Covid-19 pandemic
Students

How to Cite

CORTE, Marilene Gabriel Dalla; MOROSINI, Marilia Costa; FELICETTI, Vera Lucia. The internationalization of higher education from the south-south perspective : emerging processes and contexts during the pandemic. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 8, n. 00, p. e022035, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v8i00.8663797. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8663797. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

We analyze emerging processes and contexts related to the internationalization of Higher Education from the South-South perspective during the pandemic, with a focus on internationalization at home (IaH) and students. Our qualitative research methodology is exploratory-interpretative in nature, with the application of online questionnaires to Graduate Programs (GP) from the Southern region of Brazil. The analysis addresses the connections of Graduate Programs regarding IaH and South-South internationalization processes after the onset of the Covid-19 pandemic. We also aimed to map the [re]connections of international relations and academic cooperation that are occurring between countries and Higher Education Institutions in the Global South. These [re]connections can be made based on joint and horizontal or commercial processes of internationalization, considering potential new emerging contexts in Higher Education. 

https://doi.org/10.20396/riesup.v8i00.8663797
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

References

ALTBACH, Philip G.; REISBERG, Liz; RUMBLEY, Laura E. Trends in global higher education: tracking an academic revolutio. A report prepared for the UNESCO 2009 world conference on higher education. Paris: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, 2009. Disponível em: www.barbara-brink.com. Acesso em: 10 ago. 2020.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011. 225 p.

BARTELL, Marvin. Internationalization of universities: a university culture-based framework. Higher Education, 45, p. 43-70, 2003.

BEELEN, Jos; JONES, Elspeth. Redefining internationalization at home. In: CURAI, L; MATEI, R; PRICOPIE; J. SALMI; SCOTT P. (Ed.). The European higher education area: between critical reflections and future policies. Dordrecht: Springer, 2015, p. 67-80.

BRIGATTO, Gustavo. Acesso à internet cresce no Brasil, mas 28% dos domicílios não estão conectados. Valor Econômico – O Globo, São Paulo. 26 mai. 2020. Disponível em: https://valor.globo.com/empresas/noticia/2020/05/26/acesso-a-internet-cresce-no-brasil-mas-28percent-dos-domicilios-nao-estao-conectados.ghtml. Acesso em: 10 dez. 2020.

CABANA, Silvia López. Cronología e historia de la cooperación sur-sur un aporte desde iberoamérica. Montevideo. Disponível em: https://www.cooperacionsursur.org/images/Doc_Crono_SurSur_2014.pdf. Acesso em: 15 set. 2020.

CAPES. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Ciências sem Fronteiras. Dados chamadas graduação sanduíche. 2014. Disponível em: http://www.cienciasemfronteiras.gov.br/web/csf/dados-chamadas-graduacao-sanduiche. Acesso em: 12 jul. 2020.

CAPES. Coordenação de Aperfeiçoamento Pessoal de Nível Superior. Ciências sem Fronteiras. Bolsistas pelo Mundo. Disponível em: http://www.cienciasemfronteiras.gov.br/web/csf/bolsistas-pelo-mundo. Acesso em: 26 jul. 2019.

CAPES. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. A Internacionalização na Universidade Brasileira: resultados do questionário aplicado pela CAPES. Brasília: Diretoria de Relações Internacionais, outubro, 2017. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/a-internacionalizacao-nas-ies-brasileiras-pdf. Acesso em: 23 out. 2020.

CAPES. Coordenação de Aperfeiçoamento Pessoal de Nível Superior. PRINT. Programa institucional de internacionalização CAPES, 2020. Disponível em: https://capes.gov.br/cooperacao-internacional/multinacional/programa-institucional-de-internacionalizacao-cap. Acesso em: 15 nov. 2020.

CLEMENTE, Fabiane Aparecida Santos; MOROSINI, Marilia Costa. Apontamentos Sobre Competências Interculturais na Educação Superior: O Que Pensam os Discentes de Maior Rendimento? Rev. Inter. Educ. Sup., Campinas, SP. v.7, p. 1-25, 2021. Disponível em: file:///C:/Users/maril/Downloads/8654622-Texto%20do%20artigo-54217-3-10-20191128.pdf. Acesso em: 19 dez. 2020.

CUNHA, Célio. Sociedade do conhecimento: quais e que conhecimentos são mais relevantes? In: MOROSINI, Marilia Costa (Ed.). Fórum latino-americano de Educação Superior. São Carlos: Pixel, 2015. p. 97-98.

AUTORA 1. Um estudo acerca dos contextos emergentes nos cursos de licenciatura no Brasil: em destaque a internacionalização. Educação, Porto Alegre, v. 40, n. 3, p. 357-367, set.-dez. 2017. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29023/16529. Acesso em: 20 nov. 2020.

ESCRIGAS, Cristina; LOBERA, Josep. Novas dinâmicas para a responsabilidade social. In: GUNI (Ed.). Educação superior em um tempo de transformação: novas dinâmicas para a responsabilidade social. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2009.

FLICK, Uwe. Qualidade na pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2009.

KNIGHT, Jane. Higher education in turmoil: the changing world of internationalization. Rotterdam, The Netherlands: Sense Publishers, 2008.

LEASK, Betty. Internationalisation of the curriculum (IoC) in Action – A Guide. IOC Global, 2012. Disponível em: http://ioc.global/wp-content/uploads/2017/06/IoC-brochure.pdf. Acesso em: 05 ago. 2020.

MENDES, Fernanda Ziani. Cooperação e integração regional na perspectiva sul-sul: contribuições à internacionalização da Educação Superior. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/19720/DIS_PPGPPGE_2019_MENDES_FERNANDA.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 24 set. 2020.

AUTORA 2. Qualidade da Educação Superior e contextos emergentes. Avaliação, Campinas. v. 19, n. 2, Jul. 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1414-40772014000200007. Acesso em: 15 nov. 2020.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Revista Internacional de Educação Superior

Downloads

Download data is not yet available.