Banner Portal
The sociocultural profile of undergraduate students in education in the Universidade Federal Rural do Semi-Árido field
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))

Keywords

Field education
Teacher training
Higher education

How to Cite

MEDEIROS, Emerson Augusto de; AMORIM, Giovana Carla Cardoso. The sociocultural profile of undergraduate students in education in the Universidade Federal Rural do Semi-Árido field : which subjects in the semi-arid do we speak of?. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, n. 00, p. e023025, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8665181. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8665181. Acesso em: 21 may. 2024.

Abstract

This text, presents an analysis about the sociocultural profile of students of the Interdisciplinary Degree in Field Education of the Federal Rural University of the Semi-Arid (LEDOC/UFERSA). Based on a documentary survey, it takes information from 257 students of that graduation for analysis. The analysis is systematized in five "thematic axes", namely: a) number of male and female students; b) age group of the trainees; c) ethnic-racial belonging; d) family income range; e) the naturalness of the students. In conclusion, we assume that most of the students are women, are between 17 and 25 years old, self-declared brown or black, have as family income up to two minimum wages and have naturalness referring to cities circumscribed in the Mesoregion of Western Potiguar of the State of Rio Grande do Norte. These aspects point, among others, to the feminization in the training of teachers of The Field Education and to the inclusion of social groups of the semi-arid potiguar in Higher Education, which were marginalized in the formation of Brazilian society.

https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8665181
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))

References

BRASIL. Minuta Original da proposta da Licenciatura em Educação do Campo. In: MOLINA, Mônica Castagna; SÁ, Laís Mourão (Org.). Licenciaturas em Educação do Campo: Registros e reflexões a partir das experiências – piloto (UFMG; UnB; UFBA e UFS). Belo Horizonte: Autêntica, 2011, p. 357 – 362.

BRASIL. Secretaria de Ensino Superior (SESu). Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica (Setec). Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão (Secadi). Edital nº 2, de 31 de agosto de 2012. Chamada Pública para seleção de Instituições Federais de Educação Superior – IFES e de Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia – IFET, para criação de cursos de Licenciatura em Educação do Campo, na modalidade presencial. Brasília, 2012.

BRASIL. Lei nº 12.711, de 29 de agosto de 2012. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/CCIVIL_03/_Ato2011-2014/2012/Lei/L12711.htm>. Acesso em: 26 maio 2020.

CALDART, Roseli Salete. Elementos para a Construção do Projeto Político e Pedagógico da Educação do Campo. In: PARÁNA. Cadernos Temáticos Educação do Campo. Curitiba: Secretaria de Estado da Educação, 2005, p. 23 – 34.

CARVALHO, José Murilo de. Cidadania no Brasil: o longo caminho. 10. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2008.

CARVALHO, Marília Pinto de. Trabalho Docente e Relações de Gênero – algumas indagações. Revista Brasileira de Educação, n. 2, p. 77 – 84, maio/ago. 1996.

CATANI, Bárbara Denice; et al. História, Memória e Autobiografia na Pesquisa Educacional e na Formação. In: CATANI, Bárbara Denice et al. (Org.). Docência, Memória e Gênero: estudos sobre formação. São Paulo: Escrituras Editora, 1997, p. 13 - 47.

CUNHA, Amélia Teresinha Brum da. Sobre a Carreira Docente, a Feminização do Magistério e a Docência Masculina na Construção do Gênero e da Sexualidade Infantil. In: REUNIÃO REGIONAL DA ANPED SUL, 9, 2012, Caxias do Sul – RS, Anais... Caxias do Sul: Universidade de Caxias do Sul, 2012.

DINIZ, Rosa Virgínia; GOERGEN, Pedro. Educação Superior no Brasil: panorama da contemporaneidade. Avaliação, v.24, n.3, p.573-593. Epub Dec 09, 2019. ISSN 1982-5765. https://doi.org/10.1590/s1414-40772019000300002.

GATTI, Bernadete Angelina; BARRETTO, Elba Siqueira de Sá. Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília - DF: Editora da UNESCO, 2009.

GOHN, Maria da Glória. Movimentos Sociais na Contemporaneidade. Revista Brasileira de Educação, v.16, n.47, 333 – 361, maio/ago. 2011.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTASTÍSTICA. Indicadores Populacionais do Rio Grande do Norte - 2017. Disponível em: <https://cidades.ibge.gov.br/brasil/sintese/rn?indicadores=25207,29167>. Acesso em: 09 jun. 2020.

LOURO, Guacyra Lopes. Gênero e Magistério: identidade, história e representação. In: CATANI, Bárbara Denice et al. (Org.). Docência, Memória e Gênero: estudos sobre formação. São Paulo: Escrituras Editora, 1997, p. 73 – 83.

MEDEIROS, Emerson Augusto de. Formação interdisciplinar de professores: estudo pedagógico-curricular sobre a Licenciatura em Educação do Campo da Universidade Federal Rural do Semi-Árido. 661 f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2019.

MEDEIROS, Emerson Augusto de; AMORIM, Jamira Lopes de; CARVALHO, Sandra Maria Gadelha de. Licenciaturas em Educação do Campo da Região Nordeste: estudo curricular sobre a formação de professores por áreas de conhecimento. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, e2014769, p. 1-22, 2020.

NÓVOA, António. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, v.47 n.166 p.1106 -1133 out./dez. 2017.

OLIVEIRA, Antonio José Barbosa de; MAGALHÃES, Rosélia Pinheiro. Movimentos Sociais e Ações Afirmativas na Educação Superior Brasileira: uma perspectiva de ampliação da cidadania na Gestão Universitária. In: COLÓQUIO INTERNACIONAL DE GESTÃO UNIVERSITÁRIA, 14, 2014, Florianópolis – SC, Anais... Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2014.

UNIVERSIDADE FEDERAL RURAL DO SEMI-ÁRIDO. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Educação do Campo. Mossoró - RN, 2013. (Documento Digital).

UNIVERSIDADE FEDERAL RURAL DO SEMI-ÁRIDO. Edital nº 11, de 08 de setembro de 2017. Disponível em: < https://cpps.ufersa.edu.br/wp-content/uploads/sites/30/2017/09/EDITAL-LEDOC-PSV-2017.pdf>. Acesso em: 10 jun. 2020.

UNIVERSIDADE FEDERAL RURAL DO SEMI-ÁRIDO. Edital nº 25, de 18 de maio de 2016. Disponível em: < https://cpps.ufersa.edu.br/wp-content/uploads/sites/30/2016/05/Edital-025-2016-LEDOC.pdf>. Acesso em: 10 jun. 2020.

UNIVERSIDADE FEDERAL RURAL DO SEMI-ÁRIDO. Edital nº 73, de 21 de novembro de 2014. Disponível em: < http://sistemas.ufersa.edu.br/concursos/view/publico/uploads/publicacoes/107/Edital-073-2014-LEDOC-2015.1.pdf>. Acesso em: 10 jun. 2020.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Revista Internacional de Educação Superior

Downloads

Download data is not yet available.