Banner Portal
Criticism to “measurements” in education in the light of the theory of capacities
ENGLISH (Português (Brasil))
PORTUGUÊS (Português (Brasil))

Keywords

Meritocracy
Inequality
Capacity theory
Assessment

How to Cite

FÁVERO, Altair Alberto; OLIVEIRA, Julia Costa; FARIA, Thalia Leite de. Criticism to “measurements” in education in the light of the theory of capacities: meritocracy that strengthens inequality. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 8, n. 00, p. e022024, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v8i00.8665579. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8665579. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This study aims to analyze how the idea of meritocracy in education ends up reinforcing inequality as it opts for limited evaluation criteria. It is an exploratory research with a hermeneutic and theoretical-bibliographic character anchored in the writings of Nussbaum (2012; 2014; 2015), Bachelard (1996), Dubet (2004), among other authors. It seeks to answer the following question: why educational evaluation processes based on measurements and meritocracy end up justifying inequality and promoting social injustice? The results show that evaluations based on meritocratic criteria are not capable of measuring all spheres of life, becoming limited in proposing what people are capable of being and doing. Bearing in mind the need to create a democratic and fair school, it is concluded that the theory of capabilities is a means of seeking the individuality and skills of subjects, adding to the apprehension of knowledge and self-reflection.

https://doi.org/10.20396/riesup.v8i00.8665579
ENGLISH (Português (Brasil))
PORTUGUÊS (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, Vitor Sergio. O Enem como instrumento de autoavaliação: um projeto não efetivado. Revista Educação e Políticas em Debate. Uberlândia, v. 9, n. 2, p. 407 - 420, mai./ago. 2020.

BACHELARD, Gaston. A formação do espírito científico: contribuição para uma psicanálise do conhecimento. Tradução Esteia Dos Santos Abreu. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996.

BRITO, M. H. P.; ARRUDA, N. A. O; CONTRERAS, H. S. H. Escola, pobreza e aprendizagem: reflexões sobre a educabilidade. EDUCERE, XII Congresso Nacional de Educação, 2015. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/21930_10055.pdf. Acesso em: 12 nov 2021.

CARDOSO, Walter. Os obstáculos epistemológicos segundo Gaston Bachelard. Biblioteca Filosófica, 2013, p. 19-27. Disponível em: https://filosoficabiblioteca.files.wordpress.com/2013/11/cardoso-os-obstc3a1culos-epistemolc3b3gicos-segundo-gaston-bachelard.pdf. Acesso em: agosto de 2020.

DUBET, François. O que é uma escola justa? Cadernos de Pesquisa. v. 34, n° 123, p. 539-555, set/dez, 2004.

FÁVERO, Altair Alberto; TONIETO, Carina. Docência universitária e formação do espírito científico: uma abordagem a partir da epistemologia de Gaston Bachelard. Roteiro, Joaçaba, v. 42, n. 1, p. 155-172, jan./abr. 2017.

FÁVERO, Altair Alberto; CONSALTÉR, Evandro. Bachelard e a negação à pedagogia das aparências: proposições para a construção de uma pedagogia científica. Espacios en Blanco. Revista de Educación, Tandil, núm. 27, junho 2017, p. 273-287.

G1. Estudante de escola paga tem o dobro da chance de entrar na faculdade, aponta estudo do IBGE. Disponível em: https://g1.globo.com/educacao/noticia/2018/12/05/estudante-de-escola-paga-tem-o-dobro-da-chance-de-entrar-na-faculdade-aponta-estudo-do-ibge.ghtml. Acesso em: 20 dez. 2020.

IBGE. Estatísticas de Gênero: indicadores sociais das mulheres no Brasil. Estudos e Pesquisas: Informação Demográfica e Socioeconômica, n. 38, 2018. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas/multidominio/genero/20163-estatisticas-de-genero-indicadores-sociais-das-mulheres-no-brasil.html. Acesso em: 20 dez. 2020.

IBGE. Síntese de indicadores sociais: uma análise das condições de vida da população brasileira: 2019- Rio de Janeiro: IBGE, 2019. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101678.pdf. Acesso em: 21 nov. 2021.

INEP. Sinopse Estatísticas do Exame Nacional de Ensino Médio 2018. Brasília: Inep, 2019. Disponível em: http://portal.inep.gov.br. Acesso em: 20 dez. 2020.

INEP. Nota Técnica Inse: indicador de Nível Socioeconômico das Escolas de Educação Básica (Inse) participantes da Avaliação Nacional da Alfabetização (ANA). Brasília: Inep, 2014. Disponível em:https://download.inep.gov.br/educacao_basica/saeb/ana/resultados/2014/nota_tecnica_inse.pdf. Acesso em: 23 dez. 2020.

MARCATO, Célio Tiago; CONTI, Celso Luiz Aparecido. Justiça e igualdade na escola: a falácia da meritocracia. Devir Educação, v.1, n.1, p. 66-74, 2017.

NUSSBAUM, Martha. Sem fins lucrativos: por que a democracia precisa das humanidades. Tradução de Fernando Santos. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2015.

NUSSBAUM, Martha. Educação e Justiça Social. Tradução de Graça Lami. Ramada: Pedago, 2014.

NUSSBAUM, Martha. Crear Capacidades: propuesta para el desarrollo humano. Barcelona: Paidós, 2012.

KLITZKE, Melina Kerber. VALLE, Ione Ribeiro. Exame Nacional de Ensino Médio (Enem): há democratização do acesso ao ensino superior? Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 9, n. 16, p. 227-247, jan./jun. 2015. Disponível em: <http//www.esforce.org.br>. Acesso em: 20 dez. 2020.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Revista Internacional de Educação Superior

Downloads

Download data is not yet available.