Banner Portal
Psychosocial support and academic experiences of university students
Imagem: Universidade de Nápoles Federico II, fundada em 1224. - Google / Licença Creative Commons.
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))

Keywords

Politic policy
Support network
Higher education
University student
Support assistence

How to Cite

MILAGRES, Viviane Martins Ferreira; REIS, Lilian Perdigão Caixêta; DOMINGUES, Sérgio. Psychosocial support and academic experiences of university students. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 10, n. 00, p. e024002, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v10i00.8666009. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8666009. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Introction: The university population has increasingly sought support to face the psychosocial difficulties experienced in Higher Education. Academic experiences; mental illness; socioeconomic and educational conditions; and the current COVID-19 pandemic may change the perceptions of security, comfort and student belonging to the university. It is important that these institutions enable students to experience this phase in a more adaptive way, in order to avoid the emergence of mental disorders and socioeconomic inequalities. Objetivo:  In this study, the contributions of psychosocial care in the academic experiences of university students were analyzed. Method: This is a qualitative study, in which a bibliographic survey of Brazilian research and legislation involving student assistance was carried out; psychosocial support; and academic experiences. Results: Institutional support services can promote student empowerment in the face of their adversities. For this, it is understood the need to identify data such as: the student profile of each institution, at all levels of education; the profile of the student who uses student assistance; the health profile of these students; what health care models exist in student care; actions and strategies for coping with interpersonal conflicts; the balance between academic and personal life; and intervention actions in academic experiences. Based on this identification, the university must develop a model of psychosocial assistance that is adequate for the needs of the student body. Conclusion: Psychosocial care should strengthen the link between the student-institution and promote satisfactory academic experiences and their permanence at the university

https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8666009
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))

References

ABRAMO, Helena Wendel. Condição juvenil no Brasil contemporâneo. In: ABRAMO, Helena Wendel; BRANCO, Pedro Paulo Martoni (Orgs.). Retratos da juventude brasileira: análises de uma pesquisa nacional. São Paulo: Instituto Cidadania; Fundação Perseu Abramo, 2005. DOI:10.1590/S0103-20702005000200020

ACCORSI, Michaela Ponzoni. Atenção psicossocial no ambiente universitário: um estudo sobre a realidade dos estudantes de graduação da Universidade Federal de Santa Catarina. Dissertação de Mestrado (Mestrado em Saúde Mental e Atenção Psicossocial), Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/158800. Acesso em: 11 ju. 2021.

ALMEIDA, Leandro Silva et al. Acesso e sucesso no Ensino Superior em Portugal: questões de género, origem sócio-cultural e percurso académico dos alunos. Psicologia: Reflexão e Crítica, 19 (3), p. 507–514, 2006. Disponível: https://www.scielo.br/j/aval/a/8w9yQ7S7Jq4VT9dd8tPGVtG/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 11 jun. 2021.

ALMEIDA, Leandro Silva.; CASANOVA, Joana Ribeiro. A. Desenvolvimento psicossocial e sucesso acadêmico no Ensino Superior. In: VEIGA, Feliciano Henriques (Org.). Psicologia da Educação: Temas de Aprofundamento Científico para a Educação XXI. Lisboa: Climepsi Editores, pp.101-128, 2019. ISBN 978-972-796-374-4

ALMEIDA, Leandro Silva; FERREIRA, Joaquim Armando Gomes; SOARES, Ana Paula Campos. Questionário de Vivência Acadêmica: construção e validação da versão reduzida (QVA-r). Revista Portuguesa de Pedagogia, v. 3, p. 181–207, 1999. Disponível em: https://impactum-journals.uc.pt/rppedagogia/issue/archive. Acesso em: 11 jun. 2021.

ALMEIDA, Leandro Silva; SOARES, Ana Paula C.; FERREIRA, Joaquim Armando Gomes. Questionário de Vivências Acadêmicas (QVA-r): avaliação do ajustamento dos estudantes universitários. Avaliação Psicológica, 1(2), p. 81-93, 2002. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/avp/v1n2/v1n2a02.pdf. Acesso em: 11 jun. 2021.

AMPARO, Deise Matos; GALVÃO, Afonso Celso Tanus; BRASIL, Katia Tauroquella. Adolescentes e jovens em situação de risco psicossocial: redes de apoio social e fatores pessoais de proteção. Estudos de Psicologia, Natal, 13(2), p. 165–174, 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epsic/a/gsdKxqMDzFXQDjr5TVSvqbp/?lang=pt. Acesso em: 11 jun. 2021.

BLEICHER, Taís; OLIVEIRA, Raquel Campos Nepomuceno De. Políticas de assistência estudantil em saúde nos institutos e universidades federais. Psicologia Escolar e Educacional, 20, n. 3, p. 543–549, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pee/i/2016.v20n3/. Acesso em: 11 jun. 2021.

BRASIL. Constituição da república federativa do Brasil de 1988. Brasília: Distrito Federal, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 11 jun. 2021.

BRASIL. Lei Nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Dispõe sobre a Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 11 jun. 2021.

BRASIL. Saúde da família: uma estratégia para a reorientação do modelo assistencial. Ministério da Saúde, Brasília, 1997. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/cd09_16.pdf. Acesso em: 11 jun. 2021.

BRASIL. Lei Nº 10.216, de 6 de abril de 2001. Dispõe sobre a Lei Paulo Delgado, na qual aborda os direitos das pessoas acometidas de transtorno mental, 2001. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/leis_2001/l10216.htm. Acesso em: 11 jun. 2021.

BRASIL. Lei nº 10.861, de 14 de abril de 2004. Institui o Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (SINAES), 2004. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/lei/l10.861.htm. Acesso em: 11 jun. 2021.

BRASIL. Reforma psiquiátrica e política de saúde mental no Brasil. Documento apresentado à Conferência Regional de Reforma dos Serviços de Saúde Mental: 15 anos depois de Caracas, OPAS, 2005. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/Relatorio15_anos_Caracas.pdf. Acesso em: 11 jun. 2021.

BRASIL. Decreto nº 5.773, de 09 de maio de 2006. Dispõe sobre o Plano de Desenvolvimento Institucional (PDI), 2006. Disponível em: http://www2.mec.gov.br/sapiens/pdi.html. Acesso em: 11 jun. 2021.

BRASIL. Decreto nº 6.096, de 24 de abril de 2007. Institui o Programa de Apoio a Planos de Reestruturação e Expansão das Universidades Federais – REUNI, 2007. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2007/Decreto/D6096.htm. Acesso em: 11 jun. 2021.

BRASIL. Decreto nº 6.833, de 29 de abril de 2009. Institui o Subsistema Integrado de Atenção à Saúde do Servidor Público Federal - SIASS e o Comitê Gestor de Atenção à Saúde do Servidor, 2009. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2009/decreto/d6833.htm. Acesso em: 11 jun. 2021.

BRASIL. Decreto nº 7.234, de 19 de julho de 2010. Dispõe sobre o Plano Nacional de Assistência Estudantil (PNAES), 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/pnaes. Acesso em: 11 jun. 2021.

BRASIL. Lei N° 12.711, de 29 de agosto de 2012. Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências, 2012. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12711. Acesso em: 11 jun. 2021.

BRASIL. Lei n. 13.146, de 6 de jul. de 2015. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência, 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015- 2018/2015/Lei/L13146.htm. Acesso em: 11 jun. 2021.

CARDOSO, Hugo Ferrari; BORSA, Juliane Callegaro; SEGABINAZI, Joice Dickel. Indicadores de saúde mental em jovens: fatores de risco e de proteção. Est. Inter. Psicol, v. 9, n. 3, p. 3–25, 2018. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S223664072018000400002&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 11 jun. 2021.

CARMO, Amanda Juliana. Evasão universitária: repercussões na trajetória e no projeto de vida dos jovens. Dissertação de Mestrado (Mestrado em Economia Doméstica). Universidade Federal de Viçosa, Viçosa, 2018. Disponível em: https://www.locus.ufv.br/bitstream/123456789/22096/1/texto%20completo.pdf. Acesso em: 11 jun. 2021.

CERCHIARI, Ednéia Albino Nunes; CAETANO, Dorgival; FACCENDA, Odival. Utilização do serviço de saúde mental em uma universidade pública. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 25, n. 2, p. 252–265, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pcp/i/2005.v25n2/. Acesso em: 11 jun. 2021.

COSTA, Francisco José da; BISPO, Marcelo de Souza; PEREIRA, Rita de Cássia de Faria. Dropout and retention of undergraduate students in management: a study at a Brazilian Federal University. RAUSP Management Journal, v. 53, n.1, p. 74–85, 2018. Disponível em: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S2531048817300251. Acesso em: 11 jun. 2021.

DEL GIUDICE, Junia Zacour Azevedo. Programa de Assistência Estudantil da Universidade Federal de Viçosa/MG: Repercussões nos Indicadores Acadêmicos e na Vida Pessoal, Familiar e Social dos Beneficiários. Dissertação de Mestrado (Mestrado em Economia Doméstica). Universidade Federal de Viçosa, Viçosa, 2013. Disponível em: https://www.locus.ufv.br/handle/123456789/3386. Acesso em: 11 jun. 2021.

DIAS, Carlos Eduardo Sampaio Burgos. Trabalho interdisciplinar e equipe multiprofissional em um serviço de apoio aos estudantes do ensino superior. Revista de Ciências da Educação, 47, p. 215–240, 2020. Disponível em: http://www.revista.unisal.br/ojs/index.php/educacao/article/view/906. Acesso em: 11 jun. 2021.

DIAS, Carlos Eduardo Sampaio Burgos; SAMPAIO, Helena. Serviços de apoio a estudantes em universidades federais no contexto da expansão do ensino superior no Brasil. In: DIAS, Carlos Eduardo Sampaio Burgos et al (Orgs.). Os serviços de apoio pedagógico aos discentes no ensino superior brasileiro, Campinas: Editora da UNICAMP, p. 2016–240, 2020. ISBN 978-65-87645-79-7.

FERRÃO, Maria Eugénia; ALMEIDA, Leandro Silva. Multilevel modeling of persistence in higher education. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 26, n. 100, p. 664–683, 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40362018000300664&lng=en&tlng=en. Acesso em: 11 jun. 2021.

FONAPRACE, Fórum Nacional de Pró Reitores de Assuntos Estudantis. V Pesquisa Nacional de Perfil Socioeconômico e Cultural dos(as) graduandos(as) das IFES, 2019. Disponível em: http://www.fonaprace.andifes.org.br/site/wp-content/uploads/2019/06/V-Pesquisa-do-Perfil-Socioecono%CC%82mico-dos-Estudantes-de-Graduac%CC%A7a%CC%83o-das-U.pdf. Acesso em: 11 jun. 2021.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Lei Nº 13.005 de junho de 2014. Dispõe sobre o Plano Nacional de Educação em vigor durante dez anos (2014-2024), 2014. Disponível em: http://pne.mec.gov.br/. Acesso em: 11 jun. 2021.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Censo da Educação Superior, Brasília, 2019. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/censo-da-educacao-superior. Acesso em: 11 jun. 2022.

IMPERATORI, Thaís Kristosch. A trajetória da assistência estudantil na educação superior brasileira. Serviço Social & Sociedade, v. 129, p. 285–303, 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-66282017000200285&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 11 jun. 2021.

LEITÃO, Ligia Mexia et al. Apoio psicossocial a estudantes do ensino superior: Do modelo teórico aos níveis da intervenção. Psicologia, v. 14, n. 2, p. 123–147, 2000. Disponível em: http://www.scielo.mec.pt/pdf/psi/v14n2/v14n2a01. Acesso em: 11 jun. 2021.

NASCIMENTO, Ana Paula Leite; SOUZA, Fábio Kalil de; SIQUEIRA, Débora Lima. Assistência estudantil e processos de trabalho da equipe multidisciplinar do IFS - Campus Lagarto. Cadernos Cajuína, v. 6, n. 3, p. 111–127, 2021. Disponível em: https://cadernoscajuina.pro.br/revistas/index.php/cadcajuina/article/view/496/426. Acesso em: 11 jun. 2021.

POCHMANN, Marcio. Juventude em busca de novos caminhos no Brasil. In: NOVAES, Regina; VANNUCHI, Paulo (Orgs.). Juventude e sociedade: trabalho, educação, cultura e participação, São Paulo: Fundação Perseu Abramo, pp.217-241, 2004. ISBN 85-7643-006-1.

PENHA, Joaquim Rangel Lucio; OLIVEIRA, Cleide Correia; MENDES, Ana Virginia Silva. Saúde mental do estudante universitário: revisão integrativa. Journal Health NPEPS, v. 5, n. 1, p. 369–395, 2020. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/jhnpeps/article/view/3549. Acesso em: 11 jun. 2021.

ROGERS, Adam et al. Trajectories of positive and negative affect across the transition to college: The role of daily interactions with parents and friends. Developmental Psychology, v. 54, n. 11, p. 2181–2192, 2018. Disponível em: http://doi.apa.org/getdoi.cfm?doi=10.1037/dev0000598. Acesso em: 11 jun. 2021.

SANTOS, Acácia Aparecida Angeli dos et al. Integração ao ensino superior e satisfação acadêmica em universitários. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 33, n. 4, p. 780–793, 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-98932013000400002&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 11 jun. 2021.

SANTOS, Acácia Aparecida Angeli dos; ZANON, Cristian; ILHA, Vanessa Domingues. Autoeficácia na formação superior: seu papel preditivo na satisfação com a experiência acadêmica. Estudos de Psicologia (Campinas), v. 36, 2019. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2019000100201&tlng=pt. Acesso em: 11 jun. 2022.

SILVA, Sofia de Lurdes Rosas da; FERREIRA, Joaquim Armando Gomes. Família e ensino superior: que relação entre dois contextos de desenvolvimento? Exedra: Revista Científica, 1, p. 101–126, 2009. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3398329. Acesso em: 11 jun. 2021.

SOUZA, Grasiela Gomide. Atenção psicológica em universidade: a experiência de estudantes como clientes. Dissertação de Mestrado (Mestrado em Psicologia). Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Campinas, 2011. Disponível em: https://repositorio.sis.puc-campinas.edu.br/handle/123456789/15909. Acesso em 11 jun. 2021.

TINTO, Vicent. Dropout from higher education: a theoretical synthesis of recent research. Review of Educational Research, v. 45, n. 1, p. 89–125, 1975. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.3102/00346543045001089. Acesso em: 11 jun. 2021.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Revista Internacional de Educação Superior

Downloads

Download data is not yet available.