Banner Portal
Academic mobility and internationalization
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))

Keywords

Internacionalization
Social tutoring
Academic mobility
Higher education

How to Cite

GOMIDES, Paula Aparecida Diniz; MACEDO, Maria do Socorro Alencar Nunes; ALMEIDA, Grazielly Aparecida de. Academic mobility and internationalization: UFSJ’s experience with the Volunteer Social Tutoring Program. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 11, n. 00, p. e025006, 2023. DOI: 10.20396/riesup.v11i00.8667503. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8667503. Acesso em: 20 may. 2024.

Abstract

Introduction: We analyzed the Voluntary Social Tutoring Program developed at the Federal University of São João del Rei (UFSJ), understanding it as an action that aims to stimulate Internationalization at Home in the institution. Every six months, Brazilian students are selected via public notice by the Office of International Affairs (ASSIN), to escort foreign students in academic mobility. This selection has been taking place since 2017 and has provided cultural exchanges among students, in addition to helping Brazilians and foreigners learn more about the culture and history of our country. Objective: From the above, we seek to understand how the Program is organized and what actions Brazilian and foreign students are involved in. Methodology: We followed some of the cultural activities organized by ASSIN, between 2017 and 2018, we interviewed representatives of the office, we analyzed the documents that conduct the internationalization in the institution and the Program selection notices, as well as we situated the action in a scenario of national effort that aims at cultural exchange between Brazilians and foreigners. Results/Conclusion: Our considerations about this policy highlight the importance of tutoring activities, especially in a context of budget cuts, to promote the mobility of Brazilians, which may constitute a strong foundation for active internationalization practices in the country.

https://doi.org/10.20396/riesup.v11i00.8667503
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))

References

BAUMVOL, L. K.; SARMENTO, S. A Internacionalização em Casa e o uso de Inglês como meio de instrução. ECHOES, Further Reflectionson Language and Literature. Florianópolis, 2016.

BRASIL. CAPES. Ministério da Educação. A Internacionalização na Universidade Brasileira: resultados do questionário aplicado pela CAPES. Diretoria de Relações Internacionais. 2017. Disponível em: https://www.capes.gov.br/images/stories/download/diversos/A-internacionalizacao-nas-IES-brasileiras.pdf. Acesso em: 20 mai. 2018.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep).

Censo da Educação Superior 2018: notas estatísticas. Brasília, 2019.

FEIJÓ, R. N. A Internacionalização da educação superior no Brasil: um estudo de caso de alunos estrangeiros do Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social/UFRGS. 2013. 110f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. 2013.

KNIGHT, J. Five Myths about Internationalization. International higher education. [S.1.], n.6, 2011. Disponível em: https://ejournals.bc.edu/ojs/index.php/ihe/article/view/8532/7666. Acesso em: 08 jun. 2018.

LEA, M. R.; STREET, B. V. Student writing in higher education: an academic literacies approach. Studies in Higher Education, (23)2, p. 157-172. 1998.

LEA, M. R., STREET, B. V. O modelo de “letramentos acadêmicos”: teoria e aplicações. In.: FISCHER, A., KOMESU, F. Filol. Linguist. Port., São Paulo, 2014. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/307671453_O_modelo_de_letramentos_academicos_teoria_e_aplicacoes. Acesso em: 22 mai. 2023.

MACEDO, M. do S. A. N.; GOMIDES, P. A. D. Internacionalização e colonialidade do saber na produção científica do Brasil. Debates em Educação, Maceió, (12)28, p. 245-264. 2020. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/10087. Acesso em: 04 out. 2020.

MACEDO, M. do S. A. N.; GOMIDES, P. A. D. The PEC-G and University Internationalization. Debates em Educação, Maceió, (12)1, p. 271-291. 2020. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/10355. Acesso em: 03 jan. 2021.

MAUÉS, O. C.; BASTOS, R. dos S. Políticas de internacionalização da Educação Superior: o contexto brasileiro. Educação, (40)3, p. 333–342, 2017. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/28999. Acesso em: 23 maio. 2023.

MIRANDA, J. A. A. de; STALLIVIERI, L. Para uma Política de internacionalização para o ensino superior no Brasil. Avaliação, Campinas, (22)3, p. 589-613. 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1414-40772017000300589&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 20 mai. 2018.

MOROSINI, M. C. (Org.). Guia da Internacionalização Universitária. Porto Alegre: ediPUCRS, 2019.

OLIVEIRA, A. L.; FREITAS, M. E. Relações interculturais na vida universitária: experiências de mobilidade internacional de docentes e discentes. Revista Brasileira de Educação, (22)70. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/tFqL6fdZwjPmZfCnBDnYDDv/abstract/?lang=pt. Acesso em: 23 mai. 2023.

PATTERSON, G. The University from Ancient Greece to the 20th Century. The Dunmore Press. 1997.

SANTOS, G. M. T. dos; REIS, J. P. C. dos. Covid-19 e Internacionalização em Casa: potencialidades para o processo de ensino-aprendizagem na Educação Superior. Boletim de Conjuntura – Boca, (4)2, Boa Vista. 2020. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/28. Acesso em: 23 mai. 2023.

SANTOS, P. A. D. G. C. Letramento Acadêmico e Estratégias de Estudantes Estrangeiros da UFSJ. 2019. 239 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Processos Socioeducativos e Práticas Escolares, Universidade Federal de São João del Rei, São João del Rei, 2019.

SOARES, M. Novas práticas de leitura e escrita: letramento na cibercultura. Educação & Sociedade, Campinas, (23)81, p. 143-160, dez. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/zG4cBvLkSZfcZnXfZGLzsXb/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 23 mai. 2023.

SILVA, W. A.; MARI, C. L. Internacionalização e ensino superior: História e Tendências atuais. Revista de Políticas Públicas e Segurança Social, (1)1, p. 36-53, 2017. Disponível em: https://www.sumarios.org/revista/revista-de-pol%C3%Adticas-p%C3%Bablicas-e-seguran%C3%A7a-social. Acesso em: 23 mai. 2023.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO JOÃO DEL REI. Plano de desenvolvimento institucional 2019-2023. Disponível em: https://ufsj.edu.br/portal2-repositorio/File/pdi/Res025Consu_PDI_2019-2023_VersoFinal%20(2).pdf. Acesso em: 02 out. 2020.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO JOÃO DEL REI. Chamadas e Editais, Assessoria Internacional UFSJ. Disponível em: https://www.ufsj.edu.br/assin/chamadas__editais.php. Acesso em: 02 out. 2020.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Paula Aparecida Diniz Gomides, Maria do Socorro Alencar Nunes Macedo, Grazielly Aparecida de Almeida

Downloads

Download data is not yet available.