Banner Portal
Meaningful learning
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))

Keywords

Mainningful learning
Teaching
Higher Education
Learning process

How to Cite

LACERDA, Cecília Rosa; GUERREIRO, Marlene Gomes. Meaningful learning : a study on the view of teachers in Higher Education. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, n. 00, p. e023036, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8668162. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8668162. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This paper is the result of a research that aimed to analyze the visions of teachers about significant learning in higher education and their mobilization for this purpose. It also sought to identify teachers' views on significant learning; to verify the strategies used by teachers to mobilize significant learning; and to diagnose teachers' difficulties and deliberations in this process. The research consisted of a qualitative approach, with, as methodological procedures, bibliographic study and semi-structured interviews with higher education teachers. The context of the study was a University Center located in the Central Sertão of Ceará, with professors of the psychology course. The analysis was developed through the teachers' perception about the use of active methodologies in higher education, as well as pointing out the difficulties and challenges when working on strategies that value and stimulate the relationship between theory and practice. The research results indicated that the teachers' view on significant learning refers to the concept attributed by Ausubel (1982) regarding the understanding of significant learning, in which they recognize the importance of the interaction of prior knowledge with the knowledge re-elaborated in the daily life of the classroom. The learning is considered significant when it expresses a reflected practice, capable of modifying the student's perception in relation to the systematized and reconstructed knowledge.

https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8668162
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))

References

ANASTASIOU, Léa das Graças Camargo. ALVES, Leonir Pessate (org.). Processos de ensinagem na universidade: Pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. 10. ed. Joinville: Univille, 2015.

AUSUBEL, David Paul. A aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo: Moraes, 1982.

AUSUBEL, David P., NOVAK, Joseph D., HANESIAN, Helen. Psicologia educacional. Tradução Eva Nick. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980.

AUSUBEL, D. P. A Subsumption Theory of Meaningful Verbal Learning and Retention. The Journal of General Psychology, v. 66, p. 213-224, 1962.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Edição revista e ampliada. São Paulo, SP: Edições 70, 2016.

BIAGGIO, Ângela M. Brasil. Psicologia do desenvolvimento. 24. Ed. Petrópolis: Vozes, 2015.

BOCK, Ana Mercês Bahia. FURTADO, Odair. Psicologias: Uma introdução ao esudo de Psicologia. São Paulo: Saraiva, 2008.

CAMPOS, Dinah Martins de Souza. Psicologia da Aprendizagem. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

FONTANA, David. Psicologia para Professores. 2. Ed. São Paulo: Loyola, 2002.

FREIRE, Paulo. Educação Como Prática da Liberdade. 50. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2019.

LACERDA, Cecilia Rosa. Saberes profissionais e aprendizagem da docência no ensino superior. Fortaleza: EdUECE, 2018.

LIBÂNEO, José Carlos. Adeus professor, adeus professora? Novas exigências educacionais e profissão docente. 13. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

MASETTO, Marcos Tarcísio. Docência universitária: repensando a aula. In: TEODORO, António. Ensinar e aprender no ensino superior: por uma epistemologia pela curiosidade da formação universitária. Ed. Cortez: Mackenzie, 2012.

MORÁN, José. Mudando a educação com metodologias ativas. 2013. Disponível em: <http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2013/12/mudando_moran.pdf>. Acesso em: 22 de julho de 2020.

MOREIRA, Marco Antonio. Aprendizagem Significativa: a teoria e textos complementares. São Paulo. Editora Livraria da Física, 2011.

MOREIRA, Marco Antonio e MASINI, Elcie F. Salzano. Aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo: Centauro, 2001.

NUNES, Ana Maria Ignes Belém Lima, SILVEIRA, Rosemary do Nascimento. Psicologia da Aprendizagem: Processos, Teorias e Contextos. 3. ed. Brasília: Liber Livro, 2011.

SACRISTÁN, José Gimeno (org.) Saberes e incertezas sobre o currículo. São Paulo: Ed. Penso, 2013.

SAUL Ana Maria; GIOVEDI, Valter Martins. Currículo e Movimentos sociais: uma prática na escola inspirada na pedagogia de Paulo Freire. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 16, n. 43. 135-152, out./dez. 2015. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/24573. Acesso em: 22 ago. 2020.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Revista Internacional de Educação Superior

Downloads

Download data is not yet available.