Banner Portal
Contributions from indigenous people to the construction of a subaltern cosmopolitan curriculum
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))

Keywords

Curriculum
Indigenous
Subaltern cosmopolitanism.

How to Cite

BACKES, José Licínio; PAVAN, Ruth. Contributions from indigenous people to the construction of a subaltern cosmopolitan curriculum. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, n. 00, p. e023050, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8668939. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8668939. Acesso em: 17 jul. 2024.

Funding data

Abstract

In this article, the contributions of indigenous people to the construction of a subaltern cosmopolitan curriculum are analyzed. The field research involved semi-structured interviews with indigenous students from undergraduate courses at a Brazilian university. Through a qualitative analysis based on both cosmopolitan curriculum theories and the field of indigenous education, it was concluded that indigenous people have contributed to the construction of subaltern cosmopolitan curricula in different ways: fight against stereotypes; valorization of their mother tongues; recognition that subaltern education does not break subalternization; necessary articulation between knowledge and cultural context; building bonds of solidarity with other subaltern groups; and insistence on building bridges and dialogue, even with those who historically have not been open to that.

https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8668939
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))

References

ANDRADE, Edson Dorneles de. O indígena como usuário da Lei: um estudo etnográfico de como o movimento da literatura indígena entende e usa a Lei nº 11.645/2008. Cadernos Cedes, Campinas, v. 39 n. 109, p. 321-356, set.-dez., 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/JY48whrPwyqKVCmdb9v9Z6f/?lang=pt. Acesso em: 10 mar. 2022.

BICALHO, Poliene Soares dos Santos; OLIVEIRA, Fernanda Alves da Silva; MACHADO, Márcia. “Mas Eles São Índios de Verdade?”: representações indígenas na sala de aula. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 43, n. 4, p. 1591-1612, out./dez. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/rNFkv6dF3DpRhygnppWPLQb/?format=pdf&lang=pt. Acesso em 10 mar. 2022.

BECK, Ulrich. Sociedade de risco mundial: em busca da segurança perdida. Lisboa (Portugal). Edições 70, 2015. 448 p. ISBN: 978-9724418575.

BRAZ, Werymehe Alves; VALADARES, Juarez Melgaço. Educação na aldeia e escola indígena de Muã Mimatxi: o tehêy de pescaria de conhecimento. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 47, e236053, 2021. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/ep/v47/1517-9702-ep-47-e236053.pdf. Acesso em: 15 mar. 2022.

HALL, Stuart. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: UFMG, 2003. 223 p. ISBN: 9788570413567.

LISBÔA, Flávia Marinho; NEVES, Ivânia dos Santos. Sobre alunos indígenas na universidade: dispositivos e produção de subjetividades. Educação & Sociedade, Campinas, v.40, e0219239, 2019. Diponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/FQQTxZ4FNgMCtXS9TTSmxZk/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 20 mar. 2022.

NASCIMENTO, Adir Casaro; VIEIRA, Calos Magno Naglis; LANDA, Beatriz dos Santos. Experiências interculturais na universidade: a presença dos indígenas e as contribuições à Lei n° 11.645/08. Cadernos Cedes, Campinas, v. 39 n. 109, p. 397-416, set.-dez., 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/5KTZZqkpwkdPkgLCFySyktt/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 20 mar. 2022.

PACHECO, José Augusto. Currículo, aprendizagem e avaliação. In: MORGADO, José Carlos; QUITEMBO, Alberto Domingos. Currículo, avaliação e inovação em Angola: perspectivas e desafios. Benguela (Angola): Ondjiri, 2014. 136 p. ISBN: 9899912816.

PACHECO, J. A. Para a noção de transformação curricular. Revista Cadernos de Pesquisa, São Paulo, Fundação Carlos Chagas, v.46, n.159, p.64-77, mar. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/xNRqdsZNCHt3dBBv69gjWGn/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 20 mar. 2022.

PINAR, William. A reconceptualização dos estudos curriculares. In: PARASKEVA, João M. (Org.). Discursos curriculares contemporâneos. Mangualde (Portugal): Edições Pedago, 2007a. 227 p. ISBN 978-972-8980-31-3.

PINAR, William. Introdução. In: PARASKEVA, João M. (Org.). Discursos curriculares contemporâneos. Mangualde (Portugal): Edições Pedago, 2007b. 227 p. ISBN 978-972-8980-31-3.

PINAR, William. O que é a teoria do currículo. Porto (Portugal): Porto editora. 2007c. 432 p. ISBN: 978-972-0-34825-8.

RODRIGUES, Walace; ALBUQUERQUE, Francisco Edviges; MILLER, Micho.

Decolonizando o Ensino de Língua Inglesa para Populações Indígenas Brasileiras. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 44, n. 2, e81725, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/43bj8bSQDpQYPjQTX9jK9jb/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 02 mar. 2022.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A filosofia à venda, a douta ignorância e a aposta de Pascal. Revista de Ciências Sociais, n. 80, p. 11-43, março, 2008a. Disponível em: https://www.ces.uc.pt/bss/documentos/A_filosofia_a_venda_RCCS80_Marco2008.pdf. Acesso em: 20 mar. 2020.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A gramática do tempo: para uma nova cultura política. São Paulo: Cortez, 2008b. 511p. ISBN: 978-85-249-1242-9.

SANTOS, Boaventura de Sousa. As bifurcações da ordem: revolução, cidade, campo e indignação. Coimbra: Almedina, 2017. 408 p. ISBN: 978-8524925016.

SANTOS, B. S. Direitos humanos, democracia e desenvolvimento. In: SANTOS, B. S.; MARTINS, B. S. (orgs.). O pluriverso dos direitos humanos: a diversidade das lutas pela dignidade. Coimbra: Edições 70, 2019. 584 p. ISBN: 9789724419695.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. Novos Estudos – CEPRAP, n. 79, p. 71-94, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/nec/a/ytPjkXXYbTRxnJ7THFDBrgc/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 02 mar. 2022.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Uma concepção multicultural de direitos humanos. São Paulo: Lua Nova: Revista de Cultura e Política, n. 39, p. 105-201, jan-abr., 1997. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ln/a/gVYtTs3QQ33f63sjRR8ZDgp/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 10 mar. 2022.

SOUSA, E. L. A. Entrevistar. In: FONSECA, T. M. G.; NASCIMENTO, M. L.; MARASCHIN, C. Pesquisar na diferença: um abecedário. Porto Alegre: Sulina, 2015. 263 p. ISBN: 978-8520506462.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Revista Internacional de Educação Superior

Downloads

Download data is not yet available.