Banner Portal
Formation in pedagogy in Latin América
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))

Keywords

Pedagogy
Pedagogue
Latin America
Higher education

How to Cite

SEVERO, José Leonardo Rolim de Lima; PIMENTA, Selma Garrido. Formation in pedagogy in Latin América: apointmens about Argentina, Brasil, Colombia and Mexico. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 9, n. 00, p. e023033, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v9i00.8670012. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8670012. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This paper reports a research whose objective was to analyze the disciplinary condition and the formation in Pedagogy in Argentina, Brazil, Colombia and Mexico, from the examination of the process of institutionalization of pedagogical studies at higher education and the formative configurations of underdegree courses of Pedagogy (Colombia, Brazil and Mexico) and Education Sciences (Argentina). These are underdegree courses with similar curricular purposes because aim a educators training in the broader context of pedagogical work, without focusing exclusively on teaching. Data regarding training settings consisted of study plans for seven courses from 2 Mexican universities, 2 Colombian universities and 3 Argentine universities. In terms of the Brazilian context, the Pedagogy course was problematized in view of the contradictions of its current national curricular guidelines, approved in 2006. Based on this data panorama, it was possible to establish the comparative-reflective criticism that there is a more academic effort evident to situate Pedagogy as a disciplinary field in Argentina, Colombia and Mexico, especially as a basis to justify the existence of courses aimed at training education professionals beyond teaching, including specific curricular components that encompass the identity bases of Pedagogy. The Brazilian context, in turn, is marked by the obscuring of the epistemological discussion that places Pedagogy in the sphere of science.

https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8670012
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))

References

ABRATE, Liliana. Los caminos de la Pedagogía: trabajando por su reposicionamento. Revista Páginas, n. 8, Escuela de Ciencias de la Educación de la FFyH-UNC, 2017, p. 1-9. Disponível em: https://revistas.unc.edu.ar/index.php/pgn/article/view/18520 Acesso em: 13 de janeiro de 2022.

ADAMSON, Bob; MORRIS, Paul. Comparações entre currículos. In: BRAY, Mark; ADAMSON, Bob; MASON, Mark. Pesquisa em Educação Comparada: abordagens e métodos. Brasília: Liber Livro, 2015, p. 345-368.

AGUILAR, Hugo Aboites. Tratado de libre comercio y educación superior: el caso de México. Perfiles educativos, vol. XXIX, núm. 118, pp. 25-53, 2007. Disponível em: http://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v29n118/v29n118a3.pdf Acesso em: 21 de janeiro de 2022.

ARGENTINA. Ministério de la Educación. Instituto Nacional de Formación Docente. Resolución CFE N° 24/07: Lineamientos Curriculares Nacionales para la Formación Docente Inicial. Buenos Aires, 2007. Disponível em: https://bit.ly/2SCU3Zs. Acesso em: 20/02/2022.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP n. 2, de 20 de dezembro de 2019. Brasília-DF, 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2019-pdf/135951-rcp002-19/file Acesso em: 20 de fevereiro de 2022.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução n. 1 de 15 de maio de 2006. Diretrizes Curriculares Nacionais para o curso de Graduação em Pedagogia. Brasília, DF: 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_06.pdf Acesso em: 20 de fevereiro de 2006.

CAZALES, Zaira Navarrete. Construcción de una identidad profesional. Los pedagogos de la Universidad Nacional Autónoma de México y de la Universidad Veracruzana. Revista Mexicana de Investigación Educativa, enero-marzo 2008, vol. 13, núm. 36, pp. 143-171. Disponível em: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662008000100007. Acesso em 20 de fevereiro de 2022.

CRUZ, Ofelia Piedad. El quehacer profesional del pedagogo. Una reflexión imprescindible y contemporánea. Revista de Artes y Humanidades, ano 5,volume 9, outubro de 2018-março de 2019, p. 26-37. Disponível em: https://revistas.upaep.mx/index.php/ayh/article/view/88/81 Acesso em: 20 de janeiro de 2022.

DE LA FARE, Monica. La expansión de carreras de posgrado en Educación en Argentina. Archivo de Ciencias de la Educación, ano 2, n. 2, 2008, p. 103-120. Disponível em: https://bit.ly/3IBMrDM. Acesso em: 07 de janeiro de 2022.

FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. 3 ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

FURLÁN, A.; PEÑA, J. U. R. O ensino da pedagogia no México. Revista Espaço do Currículo, [S. l.], v. 10, n. 2, p. 213–230, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/rec.v10i2.35909 Acesso em: 20 de fevereiro de 2022.

GIRALDO, Martha Cárdenas; ESLAVA, María Mercedes Boada. El Movimiento Pedagógico 1982-1998. In: IDEP. História de la Educación en Bogotá: Tomo II. Bogotá, Colômbia: IDEP, 1999, p. 195-230. Disponível em: https://bit.ly/3GuPuuX. Acesso em: 20 de fevereiro de 2022.

LIBÂNEO, José Carlos. Ainda as perguntas: o que é pedagogia, quem é o pedagogo, o que deve ser o curso de Pedagogia? In: PIMENTA, Selma Garrido (Org.) Pedagogia e pedagogos: caminhos e perspectivas. São Paulo: Cortez, 2002. p. 20-47.

NASSIF, Ricardo. Revitalización de los estudios pedagógicos en Argentina (por una pedagogía de síntesis). Archivos de Ciencias de la Educación, 3°época, n°2, julio- diciembre 1961, p. 1-4. Disponível em: https://bit.ly/3vQ1QZw. Acesso em: 06 de janeiro de 2022.

OLMOS, Maria de los Ángeles Toledo. Supuestos que influyen en la conformación identitária del pedagogo. In: RINCÓN, Héctor H. Fernandez; PÉREZ, Samuel Ubaldo (comp). X Jornadas Pedagógicas de Otoño: Tomo III. México: Universidad Pedagógica Nacional, 2007, p. 265-276. Disponível em: https://bit.ly/3QrDq2e. Acesso em: 20 de janeiro de 2022.

PEÑA, Andre Klaus Runge; GARCÍA, Alexánder Hincapié; GAVIRIA, Diego Alejandro Muñoz; CRUZ, Carlos Ospina. El campo disciplinar y profesional de la pedagogía en Colombia. Rionegro, Colombia: Fondo Editorial Universidad Católica de Oriente, 2018.

PIMENTA, Selma Garrido; FUSARI, José Cerchi; PEDROSO, Cristina Cinto Araújo; PINTO, Umberto de Andrade. Os cursos de licenciatura em pedagogia: fragilidades na formação inicial do professor polivalente. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 43, n. 1, p.15-30, jan./mar. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/xXzHWK8BkwCvTQSy9tc6MKb/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 15 de fevereiro de 2022.

SAVIANI, Dermeval. A pedagogia no Brasil: história e teoria. Campinas, SP: Autores Associados, 2008.

SILVA JUNIOR, Celestino Alves. Prefácio. In: PEDROSO, Cristina Cinto et al. Cursos de Pedagogia: inovações na formação de professores polivalentes. 1. ed. São Paulo: Cortez, 2019. p. 5-15.

SOUTHWELL, Myriam. Cien años de Ciencias de la Educación: entre los fundamentos de la Pedagogía y el sistema educativo. Archivos de Ciencias de la Educación, ano 8, número 8, p. 1-32. Disponível em: https://www.archivosdeciencias.fahce.unlp.edu.ar/ Acesso em: 07 de janeiro de 2022.

SUASNÁBAR, Claudio. La institucionalización de la educación como campo disciplinar. Revista Mexicana de Investigación Educativa, v. 18, n. 59, p. 1281-1304. Disponível em: http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v18n59/v18n59a12.pdf Acesso em: 16 de janeiro de 2022.

UNIVERSIDAD AUTONOMA DE MÉXICO (UNAM). Facultad de Filosofía y Letras. Colégio de Pedagogía. Plan de estudios de la Licenciatura en Pedagogía (2010). 2022. Disponível em: http://pedagogia.filos.unam.mx/plan-de-estudios/ Acesso em: 20 de fevereiro de 2022.

UNIVERSIDAD DE ANTIOQUIA (UdeA). Pre-grado de Pedagogía. Disponível em: https://bityli.com/C2kbq. Acesso em: 20 de fevereiro de 2022.

UNIVERSIDAD DE BUENOS AIRES. Consejo Superior. Resolución n. 6198 de 14 de diciembre de 2016. Disponível em: https://bit.ly/3k74QOL. Acesso em: 11 de janeiro de 2022.

UNIVERSIDAD NACIONAL DE CÓRDOBA(UNC). Plan de estudios de la Licenciatura en Ciencias de la Educación. 2003. Disponível em: https://bit.ly/3GV3XSv. Acesso em: 20 de fevereiro de 2022.

UNIVERSIDAD NACIONAL DE LA PLATA (UNLP). Departamento de Ciencias de la Educación. Plan de Estudios (2002) – Profesorado y Licenciatura en Ciencias de la Educación. Disponível em: https://bit.ly/3GwIhKK. Acesso em: 13 de janeiro de 2022.

UNIVERSIDAD NACIONAL DE LA PLATA (UNLP). Plan de estudios de la Licenciatura en Ciencias de la Educación. 2002. Disponível em: https://bit.ly/3vRA1jH. Acesso em 20 de fevereiro de 2022.

UNIVERSIDAD VERACRUZANA (UV). Facultad de Pedagogía. Plan de estudios de la Licenciatura en Pedagogía. 2016. Disponível em: https://www.uv.mx/veracruz/pedagogia/plan-de-estudios/. Acesso em: 20 de fevereiro de 2022.

UNIVERSIDIDAD PEDAGÓGICA NACIONAL (UPN). Programa en Pedagogía. Disponível em: https://bit.ly/3IzfJTL. Acesso em: 20 de fevereiro de 2022.

VALENCIA, Luís Alfonso Tamayo. Tendencias de la Pedagogía en Colombia. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia), vol. 3, núm. 1, enero-junio, 2007, pp. 65-76. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/1341/134112603005.pdf. Acesso em: 20 de fevereiro de 2022.

VICENTE, María Eugenia. Ciencias de la Educación: nuevas definiciones profesionales. Educación, 8 (8), 1-32. En Memoria Académica. Disponible en: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.6591/pr.6591.pd Acesso em: 20 de fevereiro de 2022.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Revista Internacional de Educação Superior

Downloads

Download data is not yet available.