Banner Portal
Analysis of funding for advanced training in the area of Educational Sciences in Portugal
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))

Keywords

Financing. Science. FCT. Scientific Areas.

How to Cite

PACHECO, Emilce; RAMOS FONSECA, Dora. Analysis of funding for advanced training in the area of Educational Sciences in Portugal: distribution between Domains and Scientific Areas of knowledge. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 11, n. 00, p. e025009, 2023. DOI: 10.20396/riesup.v11i00.8671156. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8671156. Acesso em: 21 may. 2024.

Abstract

Introduction: Currently, science and technology for innovation have gained greater relevance, more investments, studies to deepen knowledge about funding for science are essential. Objective: This article aims to analyze the direction of research funded by the Foundation for Science and Technology between the years 2018 and 2021, identifying the distribution of scholarships for the area of ​​Educational Sciences, comparing the Scientific Domains and Scientific Areas designated by the foundation. The guiding research question is: Does the way in which FCT distributes its PhD grants make an equitable process of science production unfeasible between the Scientific Domains and Scientific Areas of Knowledge? The article analyzes the issue of financing science, focusing on Education Science and the dispute over its production and appropriation by Scientific Domains and Areas of Knowledge. Methodology: This is a documentary research based on data collected from the FCT website, with a quantitative approach, analyzed using descriptive statistics. Results: The data showed that the Scientific Domain that receives the largest amount of scholarships is Exact Sciences and Engineering and the Education Sciences Area, compared to the other areas, is in 19th position of the 36 areas that receive scholarships. There are significant differences in the distribution of grants between the Domains and Scientific Areas. Conclusion: Supported by the literature that investigates the area, it is considered that the financing follows a logic of pre-defined agendas, that is, the investment in instrumental knowledge is more important because it benefits the issues of the economic market.

https://doi.org/10.20396/riesup.v11i00.8671156
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))

References

ALMANZA, Maria Cristina. As políticas nacionais de ciência, tecnologia e inovação e a perspectiva dos sistemas-mundo: Análise crítica do discurso das políticas nacionais de ciência, tecnologia e inovação dos Estados Unidos da América, Portugal e Colômbia. 2017. 251 f. Tese. (Doutorado em Ciências Sociais especialidade em Ciências Políticas) - Universidade de Lisboa. Lisboa, Portugal, 2017.

BRANDÃO, Tiago. A perspectiva do “sistema”: a matriz tecnocrata das políticas científicas. In: BRANDÃO, Tiago; GONÇALVES, Maria Eduarda. Ensaios sobre Ciência, Cultura e Política Científica. Lisboa, Portugal: 2020. 110 p. ISBN 978-972-8945-11-4.

CABRITO, Belmiro. O financiamento do ensino superior em Portugal: entre o Estado e o mercado. Educação & Sociedade [online]. São Paulo, v. 25, n. 88, 2004, pp. 977-996. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-73302004000300016 ISSN 1678-4626. Acesso em: 05 maio 2022.

CAMPOS, Maria Malta. Para que serve a pesquisa em educação? Cadernos de Pesquisa [online]. São Paulo, v. 39, n. 136, 2009, pp. 269-283. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0100-15742009000100013. ISSN 1980-5314. Acesso em: 12 maio 2022.

CARAÇA, João. Pra que serve a política científica? In: BRANDÃO, Tiago; GONÇALVES, Maria Eduarda. Ensaios sobre Ciência, Cultura e Política Científica. Lisboa, Portugal: 2020. 110 p. ISBN 978-972-8945-11-4.

CHAUI, Marilena. A universidade pública sob nova perspectiva. Revista Brasileira de Educação [online]. Rio de Janeiro. n. 24, 2003, pp. 5-15. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-24782003000300002. ISSN 1809-449X. Acesso em: 05 abr. 2022.

FCT, Bolsas de Formação Avançada Concurso para Atribuição de Bolsas de Investigação para Doutoramento – 2021. Disponível em: https://www.fct.pt/apoios/bolsas/concursos/individuais2021.phtml.pt. Acesso em: 05 fev. 2022.

FCT, Bolsas de Formação Avançada Concurso para Atribuição de Bolsas de Investigação para Doutoramento – 2020. Disponível em: https://www.fct.pt/apoios/bolsas/concursos/individuais2020.phtml.pt.Acesso em: 05 fev. de 2022.

FCT, Bolsas de Formação Avançada Concurso para Atribuição de Bolsas de Investigação para Doutoramento – 2019. Disponível em: https://www.fct.pt/apoios/bolsas/concursos/individuais2019.phtml.pt Acesso em: 05 fev. 2022.

FCT, Bolsas de Formação Avançada Concurso para Atribuição de Bolsas de Investigação para Doutoramento – 2018. Disponível em: https://www.fct.pt/apoios/bolsas/concursos/individuais2018.phtml.pt. Acesso em: 05 fev. 2022.

FCT, FCT 20 Anos a apoiar a Ciência e a Tecnologia em Portugal. Disponível em: https://www.fct.pt/documentos/FCT_20anos_versao_completa.pdf. Acesso em: 12 jun. 2022.

FCT, Domínios e Áreas Científicas do Conhecimento. https://www.fct.pt/apoios/projectos/concursos/2012/docs/Dominios_e_Areas_Cientificas_C2012.pdf. Acesso em: 11 out. 2021.

GALVÃO, Ana Maria. Pesquisa em Educação. Seção Especial “Vocabulário da Educação”. [online]. Belo Horizonte, MG, vol.4, n.13, 2019, ISSN 2526-1126. Disponível em: http://pensaraeducacao.com.br/rbeducacaobasica/wp-content/uploads/sites/5/2019/11/Ana-Maria-de-Oliveira_Pesquisa-em-Educação_N-13_-RBEB.pdf. Acesso em: 13 abr. 2022.

HEITOR, Manuel. Ciência e conhecimento na modernização de Portugal: a formulação de políticas públicas na superação do atraso científico e na democratização do acesso ao conhecimento. In: RODRIGUES, Maria de Lurdes; HEITOR, Manuel. 40 anos de Políticas de Ciência e de Ensino Superior. Lisboa, Portugal: Almedina, 2015. 1228 p. ISBN 9789724061214.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Maria Antônia. Fundamentos de Metodologia Científica. 4.ed. São Paulo: Atlas, 2001. 320 p.

MENDES, Aida. Classificação das ciências, visibilidade dos diferentes domínios científicos e impacto no desenvolvimento científico. Revista de Enfermagem Referência. v.4, n. 10, pp. 143-149. Disponível em: http://dx.doi.org/10.12707/RIV16049 . ISSN 0874.0283. Acesso em: 22 maio 2022.

RODRIGUES, Maria de Lurdes. Políticas de ciência em Portugal nos 40 anos de democracia. Revista Iberoamericana de Ciência, Tecnología y Sociedad - CTS, v.12, n. 36, pp. 11-31. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=92453494002. ISSN 1668-0030. Acesso em: 12 maio 2022.

RIBEIRO, Daniella et al. Financiamento à ciência no Brasil: distribuição entre as grandes áreas do conhecimento. Rev. katálysis, Florianópolis, v. 23, n. 3, 2020, pp. 548-561. Disponível em: http://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-49802020000300548&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 22 maio 2022.

VASCO GRAÇA, Sobre o financiamento da Educação: condicionantes globais e realidades nacionais. Revista Lusófona de Educação, Lisboa, v. 13, n. 13, pp. 49-80. Disponível em: https://revistas.ulusofona.pt/index.php/rleducacao/issue/view/57. Acesso em: 03 jan. 2022.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Emilce Pacheco, Dora Ramos Fonseca

Downloads

Download data is not yet available.