Banner Portal
A descriptive analysis of the higher education courses for Mathematics teachers in Brazil
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))

Keywords

Censo da Educação Superior

How to Cite

SOUSA, Alex Rodrigo dos Santos. A descriptive analysis of the higher education courses for Mathematics teachers in Brazil. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 11, n. 00, p. e025008, 2023. DOI: 10.20396/riesup.v11i00.8673067. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8673067. Acesso em: 21 may. 2024.

Abstract

The present work aims at the quantitative description of higher education courses for Mathematics teachers in Brazil through indicators such as the number of courses, enrollments, graduates, admissions, and vacancies offered in the period from 2009 to 2021 by teaching modality (in person and distance) and by administrative category (public and private). For this purpose, INEP Higher Education Censuses are used in the period considered for extracting the analyzed data set and descriptive statistical techniques such as graphs and tables are applied, in addition to simple linear regression fits to estimate the average annual growth (decrease) of indicators. It was found in the analyzes that in person courses at public institutions dominate the area in terms of number of courses and enrollments. In addition, the private sector has evolved in opposite directions regarding the type of education. In this category, in person courses are in sharp decline in the indicators considered, while distance courses are increasing considerably, even surpassing in person courses in public institutions in terms of the number of graduates.

https://doi.org/10.20396/riesup.v11i00.8673067
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))

References

BRASIL, MEC/INEP. Censo da Educação Superior. 2009 – 2021. Disponível em https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/sinopses-estatisticas/educacao-superior-graduacao. Acesso em: 09 fev. 2023.

BUSSAB, Wilton de Oliveira e MORETTIN, Pedro Alberto. Estatística Básica. São Paulo: Editora Saraiva, 9ª edição, 2017.

COSTA, Célio Juvenal e COCHIA, Camilla Barreto Rodrigues. A expansão do ensino superior no Brasil e a educação à distância: instituições públicas e privadas. Revista Teoria e Prática da Educação, v. 16, n. 1, 2013.

CRUZ, Joseany Rodrigues e LIMA, Daniela da Costa Britto Pereira. Trajetória da educação a distância no Brasil: políticas, programas e ações nos últimos 40 anos. Jornal de Políticas Educacionais, v. 13, 2019.

FIGUEIREDO, Silene Brandão. Percurso histórico da educação a distância (EaD) na formação de professores. Revista Interdisciplinar em Educação e Pesquisa, v. 1, n. 2, 2019.

GIOLO, Jaime. Educação a Distância no Brasil: a expansão vertiginosa. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v. 34, n. 1, 2018.

MONTGOMERY, Douglas C., PECK, Elizabeth A. e VINING, Geoffrey. Introduction to Linear Regression Analysis. John Wiley & Sons, 6º edição, 2021.

SARDELICH, Maria Emilia. A expansão da EAD no Brasil e a política para formação de professores. Revista EDaPECI – Educação a Distância e Prática Educativas Comunicacionais e Interculturais, v. 14, n. 1, 2014.

VIZZOTTO, Patrick Alves. Um panorama sobre as licenciaturas em Física do Brasil: Análise descritiva dos Microdados do Censo da Educação Superior do INEP. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 43, 2021.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Alex Rodrigo dos Santos Sousa

Downloads

Download data is not yet available.