Banner Portal
Analysis of the profile of professors in brazilian higher education from 2010 to 2019.
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))

Keywords

Professors
Higher education
Higher education census

How to Cite

MARQUES, Felipe Tumenas. Analysis of the profile of professors in brazilian higher education from 2010 to 2019. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 11, n. 00, p. e025019, 2023. DOI: 10.20396/riesup.v11i00.8673199. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8673199. Acesso em: 22 may. 2024.

Abstract

Introduction: In recent years, Brazil has experienced a significant increase in higher education, both in terms of the number of institutions and enrolled students. In this context, this growth could be the driving force for changes not only in the profile of students but also in the profile of teachers. Objective: This article aims to provide a general overview of the professors in higher education in Brazil in recent years. Method: Descriptive analysis of microdata from the Census of Higher Education from 2010 to 2019. Results: During this period, there was an increase in the number of teachers, but also an increase in the number of students per teacher. Despite the growth of private higher education, teachers from public institutions became the majority of teachers in the country. One source of this growth in public institutions was the Federal Institutes. In addition, there was little change in the profile of teachers, who are still predominantly white and with a balance between genders. There was an increase in the average age and level of education, and a decrease in the proportion of teachers who were born in the same state as the institution where they work, which could indicate a decrease in academic endogamy. Finally, the average retention of teachers in the same institution is about 85% from one year to the next, and more than 80% of teachers have only one employment relationship within higher education. Conclusion: Despite the significant changes that have occurred in recent years, there has been little change in the profile of teachers in higher education.

https://doi.org/10.20396/riesup.v11i00.8673199
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))

References

BARBOSA, Edmery Tavares et al. Relação entre endogenia e a avaliação CAPES dos programas de pós-graduação em ciências contábeis no Brasil. Revista de Educação e Pesquisa em Contabilidade (REPeC), v. 12, n. 2, p. 169-185, 2018. Disponível em: https://www.repec.org.br/repec/article/view/1673/1339. Acesso em: 10 jul. 2022.

BERG, Maggie; SEEBER, Barbara K. The Slow Professor: Challenging the Culture of Speed in the Academy. University of Toronto Press, 2018, 128 p. ISBN: 1442645563.

BOSI, Antônio de Pádua. A precarização do trabalho docente nas instituições de ensino superior do Brasil nesses últimos 25 anos. Educação & Sociedade, v. 28, p. 1503-1523, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/9WptVJrmQdsdtW4fZ9VHgkh/?format=pdf&lang=pt.

Acesso em: 09 jul. 2022.

BOUZADA, Valéria Christina Parreiras Costa; KILIMNIK, Zélia Miranda; DE OLIVEIRA, Luiz Cláudio Vieira. Professor iniciante: desafios e competências da carreira docente de nível superior e inserção no mercado de trabalho. Revista de Carreiras e Pessoas, v. 2, n. 1, p. 1-18, 2012. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/ReCaPe/article/view/9336/7006.

Acesso em: 10 jul. 2022.

BROCH, Caroline; BRESCHILIARE, Fabiane Castilho Teixeira; BARBOSA-RINALDI, Ieda Parra. A expansão da educação superior no Brasil: notas sobre os desafios do trabalho docente. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), v. 25, p. 257-274, 2020. Disponível: https://www.scielo.br/j/aval/a/fpjrVCm9bJpPn6LNsGZGLPH/?format=pdf&lang=pt.

Acesso em: 22 jun. 2022.

CARLOTTO, Mary Sandra. Síndrome de burnoute caraterísticas de cargo em professores universitários. Revista Psicologia Organizações e Trabalho, v. 4, n. 2, p. 145-162, 2004.

Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rpot/v4n2/v4n2a07.pdf. Acesso em: 07 nov. 2022.

CHAVES, Vera Lúcia Jacob. Expansão da privatização/mercantilização do ensino superior brasileiro: a formação dos oligopólios. Educação & Sociedade, v. 31, p. 481-500, 2010. Disponível: https://www.scielo.br/j/es/a/SFTYDmV3zhBxfdTPRVBR78m/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 08 nov. 2022.

COSTA, Ludmila da Silva Tavares et al. Prevalência da Síndrome de Burnout em uma amostra de professores universitários brasileiros. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 26, p. 636-642, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/prc/a/hNGtLkRL3MRBM9kSmzrBpCK/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 08 nov. 2022.

DANTAS, Glenda. (2018). Coletivo Luiza Bairros: conheça o grupo que atua no combate ao racismo institucional na UFBA. Disponível em: http://www.nacaoz.com.br/2015/coletivo-luiza-bairros-conheca-grupo-que-atua-no-combate-ao-racismo-institucional-na-ufba/. Acesso em: 13 jan. 2023.

DE ARAUJO, Renata Mendes et al. COVID-19, mudanças em práticas educacionais e a percepção de estresse por docentes do ensino superior no Brasil. Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 28, p. 864-891, 2020. Disponível em: http://milanesa.ime.usp.br/rbie/index.php/rbie/article/view/v28p864/6744. Acesso em: 06 jan. 2023.

DE SIQUEIRA, Wender Rodrigues; ALVES, Luciene Cândida Ferreira. Rotatividade de professores universitários: O caso de um campus fora da sede. Revista de Administração, Contabilidade e Economia da Fundace, v. 7, n. 2, p. 95-107, 2016. Disponível em: https://www.fundace.org.br/revistaracef/index.php/racef/article/view/324/pdf_25. Acesso em 16 nov. 2022.

DE OLIVEIRA, Muriel Batista et al. O ensino híbrido no Brasil após pandemia do covid-19. Brazilian Journal of Development, v. 7, n. 1, p. 918-932, 2021. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/22597/18090. Acesso em: 06 jan. 2022.

FERREIRA, Edimara Maria; TEIXEIRA, Karla Maria Damiano; FERREIRA, Marco Aurelio Marques. Prevalência racial e de gênero no perfil de docentes do ensino superior. Revista Katálysis, v. 25, p. 303-315, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rk/a/LvwKpGwBpzfTFtZkS3MygsL/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 22 jan. 2022

GASPAR, Ronaldo Fabiano; FERNANDES, Tânia Costa. Mercantilização e oligopolização no ensino superior privado. Educação & Realidade, v. 39, p. 945-966, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/cVyNVJwsbNsP4KkQ38ZgXCq/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 30 ago. 2022.

HORTA, Hugo. Deepening our understanding of academic inbreeding effects on research information exchange and scientific output: new insights for academic based research. Higher education, v. 65, p. 487-510, 2013. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/23470834. Acesso em: 28 ago. 2022.

GOMES, Pedrina Viana; CRUZ, Shirleide Pereira Silva da. Produção acadêmica sobre as condições de trabalho docente na América Latina (2000-2020). Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 103, p. 675-696, 2023. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbeped/a/gnmnXRcjRBRpDbbSF7hTmSy/?format=pdf&lang=pt.

Acesso em 17 nov. 2022.

INEP (2020). Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Microdados do Censo da Educação Superior. Disponível em:

https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/microdados/censo-da-educacao-superior. Acesso em: 20 out. 2021.

LÉDA, Denise Bessa; MANCEBO, Deise. REUNI: heteronomia e precarização da universidade e do trabalho docente. Educação & Realidade, v. 34, n. 1, p. 49-64, 2009. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/rer/v34n01/v34n01a04.pdf. Acesso em: 10 dez. 2022.

LOCATELLI, Cleomar. Os professores no ensino superior brasileiro: transformações do trabalho docente na última década. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 98, p. 77-93, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbeped/a/DR6H3jJ5qZvGJF4dTLrpWzh/?format=pdf&lang=pt.

Acesso em: 15 ago. 2022.

MACFARLANE, Bruce. Professors as intellectual leaders: Formation, identity and role. Studies in Higher Education, v. 36, n. 1, p. 57-73, 2011. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/03075070903443734. Acesso em: 18 nov. 2022.

MELLO, Bernardo A. Aumento na quantidade de alunos em disciplinas básicas: Como obter vantagens dessa realidade universitária. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 37, p. 3503-1-3503-9, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbef/a/rXHB73dpnTVT57t5fZPYFgJ/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 05 dez. 2022.

MIRANDA, Paula Roberta; DE AZEVEDO, Mário Luiz Neves. Fies e Prouni na expansão da educação superior brasileira: políticas de democratização do acesso e/ou de promoção do setor privado-mercantil? Revista Educação & Formação, v. 5, n. 3, p. e1421, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1421/3245. Acesso em: 06 fev. 2022.

PELEGRINI, Tatiane; FRANÇA, Marco Túlio Aniceto. Endogenia acadêmica: insights sobre a pesquisa brasileira. Estudos Econômicos (São Paulo), v. 50, p. 573-610, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ee/a/QFBSmpQwFVtsNyQRWWXHL3G/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 09 mar. 2022.

PEREIRA, Fabiano Lemos. A precarização do trabalho do tutor a distância na Universidade Aberta do Brasil: Relatos de um tutor a distância. EAD em Foco, v. 7, n. 2, p. 205-219, 2017. Disponível em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/519/255. Acesso em: 15 mai. 2022.

POLIZZI, Angelo; CLARO, José Acs. O impacto de bem-estar no trabalho e capital psicológico sobre intenção de rotatividade: Um estudo com professores. RAM. Revista de Administração Mackenzie, v. 20, eRAMG190064, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ram/a/MmksyBHtL86M5DQG7mb43xb/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 13 fev. 2022.

REIS, Briana Manzan; CECÍLIO, Salúa. Precarização, trabalho docente intensificado e saúde de professores universitários. Trabalho & Educação, v. 23, n. 2, p. 109-128, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9141/6566. Acesso em: 14 mai. 2022.

RYAN, Suzanne. Academic zombies: A failure of resistance or a means of survival? The Australian Universities' Review, v. 54, n. 2, p. 3-11, 2012. Disponível em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ981188.pdf. Acesso em: 10 ago. 2022.

SANCHEZ, Hugo Machado et al. Impacto da saúde na qualidade de vida e trabalho de docentes universitários de diferentes áreas de conhecimento. Ciência & Saúde Coletiva, v. 24, p. 4111-4123, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/y67sbpNhVfFF4BmWLFf4ZHt/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 02 jul. 2022.

SENKEVICS, Adriano Souza; MELLO, Ursula Mattioli. O perfil discente das universidades federais mudou pós-Lei de Cotas? Cadernos de Pesquisa, v. 49, p. 184-208, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/KSvkm3DG3pPZYvpXxQc6PFh/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 10 nov. 2022.

SOUSA, Ivone Félix de; MENDONÇA, Helenides. Burnout em professores universitários: impacto de percepções de justiça e comprometimento afetivo. Psicologia: teoria e pesquisa, v. 25, p. 499-508, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ptp/a/RF9qQMBgH9yg8F4qCRhxXtd/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 15 out. 2022.

TOMLINSON, Michael. Student perceptions of themselves as ‘consumers’ of higher education. British Journal of Sociology of Education, v. 38, n. 4, p. 450-467, 2017. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/01425692.2015.1113856. Acesso em: 10 nov. 2022.

VENCO, Selma. Uberização do trabalho: um fenômeno de tipo novo entre os docentes de São Paulo, Brasil?. Cadernos de Saúde Pública, v. 35, e00207317, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csp/a/NkTJp5HZgJQVjhY36kT5rpN/. Acesso em: 03 abr. 2022.

VIEIRA, Alboni Marisa Dudeque Pianovski; SCHNEIKER, Daniel. O perfil docente no ensino superior privado e o desempenho no Enade. Educação & Formação, v. 6, n. 2, e4194, 2021. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-35832021000200053&lng=es&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 02 jul. 2022.

VOSGERAU, Dilmeire Sant'Anna Ramos; ORLANDO, Evelyn de Almeida; MEYER, Patricia. Produtivismo acadêmico e suas repercussões no desenvolvimento profissional de professores universitários. Educação & Sociedade, v. 38, p. 231-247, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/gtMMDrjZdhX8Q7yb5W5XqjN/?format=pdf. Acesso em: 10 dez. 2022.

WAAIJER, Cathelijn JF et al. Competition in science: Links between publication pressure, grant pressure and the academic job market. Higher education policy, v. 31, n. 2, p. 225-243, 2018. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1057/s41307-017-0051-y. Acesso em: 22 jan. 2022.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Felipe Tumenas Marques

Downloads

Download data is not yet available.