Banner Portal
Delimitation of the scientific knowledge area of higher education
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))

Keywords

Higher education
Neoliberal State
Bibliographic research

How to Cite

WERLANG, Rodrigo Pivetta; TREVISOL, Marcio Giusti. Delimitation of the scientific knowledge area of higher education: mapping of articles published between 2019 and 2022. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 11, n. 00, p. e025012, 2023. DOI: 10.20396/riesup.v11i00.8673476. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8673476. Acesso em: 22 may. 2024.

Abstract

Introduction/Objective: This article aims to delimit the field of scientific knowledge in the area of higher education in the Capes Periódicos collections, SciELO and in the annals of the national meetings of ANPEd, between the years 2019 and 2022 in order to problematize the emerging themes addressed by the scientific community. Research Part of the question: what themes have guided research in higher education? Methodology: This is research qualitative, exploratory and bibliographic. The collected data were analyzed and organized in the light of content analysis. Data collection was performed on the portal Capes Periódicos, SciELO and in the annals of ANPEd's national meetings between 2019 and 2022. For data collection, the following was used as: Descriptor higher education with and without quotation marks. A total of 136 articles were selected, organized in the following categories: State, public and institutional policies, Democratization of Higher Education, Internationalization, Teacher and professional training, University pedagogy and Education Evaluation Superior. Results: As a result we realize that there is a vast production on Democratization of Higher Education, followed by debates on the State, public and institutional policies, issues related to Pedagogy university, Internationalization and Teacher and professional training. The descriptor Evaluation of Education Superior presented the lowest amount of productions in this time frame from 2019 to 2022. Conclusion: Finally, the Research pointed to the concern of the investigative community with educational policies for the higher education adopted by the Brazilian government and the challenges facing the influences of neoliberalism. 

https://doi.org/10.20396/riesup.v11i00.8673476
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))

References

ALMEIDA FILHO, Naomar. A universidade brasileira num contexto globalizado de mercantilização do ensino superior: colleges vs. Vikings. Revista Lusófono de Educação, v.31, n. 32. Portugal, 2016, p. 11-30. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/7117130/mod_resource/content/1/Contexto%20Mercantilizado%20do%20ES%20-%20NAF%202016.pdf. Acesso em: 20 abr. 23.

ALTBACH, Philip; DE WIT, Hans. Internationalization and global tension: lessons from history. Journal of Studies in International Education, v. 19, n. 1, p. 4-10, 2015.

AMARAL, João J. F. Como fazer uma pesquisa bibliográfica. Fortaleza: Universidade Federal do Ceará, 2007. Disponível em: http://200.17.137.109:8081/xiscanoe/courses-1/mentoring/tutoring/Como%20fazer%20pesquisa%20bibliografica.pdf. Acesso em: 27 jun. 2023.

BALL, Stephen J. Sociologia das políticas educacionais e pesquisa crítico-social: uma revisão pessoal das políticas educacionais e da pesquisa em política educacional. Currículo sem Fronteiras, v.6, n. 2, p. 10-32, jul./dez, 2006.

BARDIN, Lawrence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edição 70, 2016.

BEHRING, Elaine Rossetti. Brasil em contra-reforma: desestruturação do Estado e perda de direitos. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2008.

BIANCHETTI, Lucídio; SGUISSARDI, Valdemar. Da universidade à commoditycidade: ou de como e quando, se a educação/formação é sacrificada no altar do mercado, o futuro da universidade se situaria em algum lugar do passado. Campinas, SP: Mercado de letras, 2017.

BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União. Brasílias: DF, 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm Acesso em: 30 jan. 2023.

BRASIL. Censo da Educação Superior 2021. MEC/INEP. Brasília, 04 novembro de 2022. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2021/apresentacao_censo_da_educacao_superior_2021.pdf. Acesso em: 15 abr. 2023.

BRESSER-PEREIRA, Luiz Carlos. A democracia não está morrendo: foi o neoliberalismo que fracassou. Lua Nova, n. 111. São Paulo, 2020, p. 51-79. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ln/a/45GnrmPcGCmymJXNrcr4Z7K/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 05 abr. 2023.

DE WIT, Hans. Globalization and Internationalisation of higher education. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, v. 8, n. 2, p. 241-248, 2011.

FÁVERO, Altair Alberto; CONSÁLTER, Evandro; TONIETO, Carina. A lógica do mercado como critério de qualidade na avaliação da educação superior. In: TAUCHEN, Gionara; FÁVERO, Altair Alberto. Avaliação do ensino superior: perspectivas de ensino e de aprendizagem. Curitiba: CRV, 2018.

FILHO, José Camilo dos Santos. Internacionalização da Educação Superior: redefinições, justificativas e estratégias. Sér-Estud., v. 25, n. 53. Campo Grande, 2020, p. 11-36. Disponível em: http://dx.doi.org/10.20435/serie-estudos.v0i0.1383 Acesso em: 19 fev. 2023.

FLICK, Uwe. Desenho da pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2009.

FREITAS, L. C. A reforma empresarial da educação: Nova direita, velhas ideias. São Paulo: Expressão Popular, 2018.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010

FRIGOTTO, Gaudêncio. Educação e a crise do capital. São Paulo: Marins Fonte, 2008.

KNIGHT, Jane. Student mobility and internationalization: trends and tribulations. Research in comparative and international education, Oxford, n. 7, v. 1, 2012.

LÜCKE, Menga; ANDRÉ, Marli E.D.A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: E.P.U, 2012.

MOROSINI, Marília Costa. Internacionalização do ensino superior. Educação, v. 40, n. 3, p. 288-292, set/dez. 2017.

NETO, Walter Strobel; ALMEIDA, Maria de Lourdes Pinto de Políticas de educação superior e formação de professores: (de) lineamentos de uma construção coletiva para o curso de pedagogia. Campinas: Mercado de Letras, 2017.

PAULA, Maria de Fátima Costa de. Políticas de democratização da educação superior brasileira: limites e desafios para a próxima década. Avaliação, v. 22, n. 2. Sorocaba, 2017, p. 301-315. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aval/a/KYs6H9L5YpppTCZHpHGd8SK/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 30 jan. 2023.

SAVIANI, Demerval. História das Ideias Pedagógicas no Brasil. 6ª ed. rev. e amp. Campinas: Autores associados, 2021.

VIEIRA PINTO, Álvaro. A questão da universidade. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1994.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Rodrigo Pivetta Werlang, Marcio Giusti Trevisol

Downloads

Download data is not yet available.