Banner Portal
Enade and citizen education
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))

Keywords

Enade
Formation
Citizenship education
Learning evaluation.

How to Cite

GOMES, Taciane de Medeiros; SILVA, Maria Márcia da; RIBEIRO, Mayra Rodrigues Fernandes. Enade and citizen education: introductory premises. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 11, n. 00, p. e025025, 2023. DOI: 10.20396/riesup.v11i00.8673951. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8673951. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Introduction: the concept of citizenship and the consequent training of subjects to act in the social sphere has accompanied the different moments and contexts of the modern society. In education, the precept of citizenship is present in training documents and policies, from basic education to higher education. Objective: to present a reflection on the National Student Performance Examination – Enade, with a selection of general knowledge topics from 2015 to 2019, and its approach to the social demands of valuing diversity and social inclusion. It starts from the premise that general knowledge, common to the profile of undergraduates from all courses in the country, needs to contribute with knowledge and, perhaps, practices of a citizen posture committed to the collective social good. Methodology:  consists in the analysis of theoretical references that contribute to the understanding of the concept of citizenship in contemporary times, as well as research, documents and reports that express the evaluation policy of Enade and the contents of general education, in the perspective of contextualizing how the exam it can contribute to the human-academic-professional formation of undergraduates. Results/Conclusion: with theoretical-epistemological inspiration in multi-referentiality, the sharpening of the plural look is exercised and, in this process, it is concluded that the themes presented in Enade between 2015 and 2019 reflect social, environmental, cultural, political and other issues approaches that, if incorporated into the curricula and training practices of students, can contribute to building a professional citizen profile.

https://doi.org/10.20396/riesup.v11i00.8673951
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))

References

AIPR – Auschwitz Institute for Peace and Reconciliation. Direitos e Cidadania. São Paulo: Instituto Auschwitz, 2020.

ANDRADE, Nívea; CALDAS, Alessandra; ALVES, Nilda. Os movimentos necessários as pesquisas com os cotidianos-após muitas ‘conversas’ acerca deles. In: OLIVEIRA, Inês; PEIXOTO, Leonardo; SUSSEKIND, Maria (org.). Estudos do cotidiano, currículo e formação docente: Questões metodológicas, políticas e epistemológicas. Curitiba: CRV, 2019.p.19-45

ARDOINO, Jacques; BARBIER, René; GIUST-DESPRAIRIES, Florence. Entrevista com Castoriades. In: BARBOSA, J. (org.). Multirreferencialidade nas ciências e na educação. São Carlos: EDUFScar, 1998.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 2016. 496 p. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 27 jun. 2023

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 27 jun. 2023.

BRASIL. Lei nº 10.861, de 14 de abril de 2004. Institui o Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (Sinaes). Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2004-2006/2004/Lei/L10.861.htm. Acesso em: 26 ago. 2022.

CIDADANIA. In: Dicio, Dicionário Online de Português. Porto: 7Graus, 2023. Disponível em https://www.dicio.com.br/risco/. Acesso em: 27 abr. 2023.

DEBOARD, Guy. A Sociedade do Espetáculo. 2003 – eBookLibris

DIAS SOBRINHO, José. Avaliação: políticas educacionais e reformas da educação superior. São Paulo: Cortez, 2003.

JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. São Paulo, Cortez, 2004

LIMA, Vaneska Santos de; Autor. Enade no curso de pedagogia da Uern: sentidos atribuídos pelos discentes. In: Anais do VI Simpósio de Pós-graduação em Educação e V Semana de Arte - Pesquisa em educação: processos criativos em tempo de reinvenção. Mossoró (RN). Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, 2020.

MACEDO, Roberto Sidnei. A pesquisa como heurística, ato de currículo e formação universitária: experiências transingulares com o método em ciências da educação. Editora Pontes, 2020.

MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento / 1921- 8a ed. -Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.128p.

OLIVEIRA, Dione Lorenzoni de. O papel da escola na formação do cidadão: a construção da cidadania.2006. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/handle/1/13187. Acesso em 01 jul. 2023.

Autor (2015).

Autor (2020).

SÁ, Evandro. Formação geral e cidadã de pedagogos em instituições de ensino superior da cidade do Recife-PE. Tese. Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Doutorado em Educação. Porto Alegre, R.S., 2016. Disponível em: https://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/7339#preview-link0. Acesso em: 01 jul. 2023.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 Taciane de Medeiros Gomes, Maria Márcia da Silva, Mayra Rodrigues Fernandes Ribeiro

Downloads

Download data is not yet available.