Banner Portal
Inverted classroom and history of Mathematics
Sala de aula vazia
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))

Keywords

University Education
Fourier series
Flipped classroom
Active Methodologies
History of mathematics

How to Cite

MOURA, Roseli Alves de; BRANDÃO, Kelven Cleyton de Araujo. Inverted classroom and history of Mathematics: Fourier’s legacy and calculus in perspective . Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 11, n. 00, p. e025043, 2024. DOI: 10.20396/riesup.v11i00.8674795. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8674795. Acesso em: 22 may. 2024.

Abstract

ABSTRACT

Objective: This work aims to strengthen the dialog between mathematics in higher education and the history of mathematics, as a way of promoting the construction of interfaces between these fields of knowledge, focusing on the work of Jean-Baptiste Joseph Fourier (1768-1830), who became famous in 1822 with the publication of the work Théorie analytique de la chaleur. Methodology: A qualitative, biographical approach with exploratory objectives involving students of the subject Differential and Integral Calculus in an Engineering course at a University Center in São Paulo. We adopted the Inverted Classroom teaching methodology and a "story" approach, according to Grattan-Guinness. Results: We considered the legacy of the character Fourier, seen as fundamental in the discussion about redefining the concept of function, by extrapolating mathematical concepts that were rooted in academic society in the eight hundreds.  The role played by the students and the time gained in the classroom for discussions about the content of Fourier's Series was a result of the methodology adopted in permanent dialog with the historical approach. The theoretical framework provided by the students - represented by most of the bibliographical references used in this article - shows signs of maturing, favoring possibilities for future didactic experiments. Conclusion: Currently, the numerous applications of Fourier's studies are present, explicitly or implicitly, in various areas of engineering, reaching our lives inexorably, often transcending the mere application of technology.

https://doi.org/10.20396/riesup.v11i00.8674795
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))

References

BERGMANN, Jonathan; SAMS, Aarom. Flip your classroom: reach every student in every class every day. Eugene: ISTE, 2012.

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto (Portugal): Porto Editora, 1994.

BOYER, Carl Benjamin. História da Matemática. 2.ed. trad. E. F. Gomide. São Paulo: Edgard Blucher, 1996. ISBN 9788521200239

COSTA, Eli Banks Liberato. “A máquina que pensa”: Alguns aspectos das origens da computação. História da Ciência-Tópicos Atuais 3. São Paulo: Livraria da Física, 2014.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Priorizar História e Filosofia da Matemática na Educação. In: XIII Conferência Interamericana de Educação Matemática - CIAEM-IACME. Recife: Brasil, 2011.

DORIA, Rodrigo Trevisoli. Operação analógica de transistores de múltiplas portas em função da temperatura. 2010. 198p. Tese (Doutorado em Engenharia Elétrica) - Escola Politécnica, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010.

FELCHER, Carla Denize Ott; VIÇOSA, Cátia Silene Carrazoni Lopes; SOARES, Renata Godinho; FOLMER, Vanderlei. O uso da sala de aula invertida para ensinar polígonos. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 1–18, 2021. DOI: 10.26843/rencima.v12n1a03. Disponível em: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2742. Acesso em: 20 fev. 2024.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002. ISBN 85-224-3169-8

GODOY, Kleyton Vinicyus; LEITE, Douglas Gonçalves. Regra de Cramer: uma perspectiva histórica para o ensino de sistemas lineares. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, [S. l.], v. 12, n. 5, p. 1–24, 2021. DOI: 10.26843/rencima.v12n5a25. Disponível em: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2996. Acesso em: 20 fev. 2024.

GRATTAN-GUINNESS, Ivor. A matemática do passado: que distinguem a sua história de nossa herança. Historia mathematica, v. 31, n. 2, p. 163-185, 2004. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0315086003000326. Acesso em: 05 de out. 2021.

LORETO, Ana Célia da Costa; LORETO, Armando Pereira; PAGLIARDE, José Emílio. Cálculo 3: Resumo e exercícios. São Paulo: LCTE, 2012. ISBN 9788579420221

MARQUEZINO, Franklin de Lima. A transformada de Fourier Quântica Aproximada e sua Simulação. 2006. 118 p. Dissertação (Mestrado em modelagem de sinais) – Laboratório Nacional de Computação Científica, Petrópolis, Rio de Janeiro, 2006.

MATTHEWS, Michael. História, filosofia e ensino de ciências: a tendência atual de reaproximação. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, [S. l.], v. 12, n. 3, p. 164–214, 1995. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/7084. Acesso em: 20 fev. 2024.

MOURA, Roseli Alves de. Um estudo sobre a Instituzioni Analitiche de Maria Gaetana Agnesi: Álgebra e Análise na Itália setecentista. 2017. 219 p. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/20005. Acesso em: 10 jul. 2018.

NUNES, Jaques. Noções sobre as séries de Fourier. 2002. 94 p. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em matemática) – Centro de ciências físicas e matemáticas. Universidade de Santa Catarina, Florianópolis. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/96939. Acesso em 14 jul. 2018.

PESSOA JUNIOR, Osvaldo. Conceitos de Física Quântica. 1 ed. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2003. ISBN 8578616332

PIFER, Anderson. Teoria analítica do calor de Joseph Fourier: Uma análise das bases conceituais e epistemológicas. 2015. 147 p. Dissertação (Mestrado em Ensino, História e Filosofia das Ciências e Matemática), Universidade Federal do ABC, Santo André, 2015.

ROQUE, Tatiana. História da matemática: Uma visão crítica, desfazendo mitos e lendas. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor Ltda, 2012. ISBN 8537808881

SCHIMIEDECKE, Winston Gomes, PORTO, Paulo Alves. Uma abordagem da história da energia nuclear para a formação de professores de física, Revista Brasileira de História da Ciência, Rio de Janeiro, v. 7, n. 2, p. 232-241, jul/dez. 2014. Disponível em: https://rbhciencia.emnuvens.com.br/revista/article/view/675. Acesso em 14 jul. 2018.

TRUESDELL, Clifford Ambrose. The tragicomical History of Thermodynamics, 1822-1854. New York: Springer, 1980. ISSN 0172-570X

VALENTE, José Armando. A sala de aula invertida e a possibilidade do ensino personalizado: uma experiência com a graduação em midialogia. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. In: BACOCH, Lilian, MORAN, José (Orgs.). Porto Alegre: Penso, 2018, p. 26-44. ISBN 978-85-8429-116-8

WEIDERPASS, H.A. Estudos de métodos para representação conjunta espaço, tempo e frequências em sinais multidimensionais. 2003. 114p. Dissertação (Mestrado em engenharia) – Escola Politécnica, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2003.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Roseli Alves de Moura, Kelven Cleyton de Araujo Brandão

Downloads

Download data is not yet available.