Banner Portal
Equity and disparities in Brazilian Higher Education
Imagem de uma atça, simbolizando premiação
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
ÁUDIO (Português (Brasil))
VIDEO (Português (Brasil))

Keywords

Higher education
Educational policies
Educational equity
Regional disparities
Academic performance

How to Cite

OLIVEIRA, Carlo José Freire Oliveira; PESSOA-GONÇALVES, Yago Marcos; RODRIGUES, Wellington Francisco. Equity and disparities in Brazilian Higher Education : insights from the CAPES University Talent Award. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 11, n. 00, p. e025042, 2024. DOI: 10.20396/riesup.v11i00.8674950. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8674950. Acesso em: 21 may. 2024.

Abstract

Introduction: the CAPES University Talent Award (CUTA) recognizes students with remarkable cognitive development through annual assessments within Brazilian Higher Education (BHE). Objectives: this study aims to investigate the geographical distribution, scope, and institutional funding patterns for CUTA awardees. Method: we collected data using an Information Access Portal and sourced geographical and funding information from the e-Mec portal. We conducted geospatial analysis by normalizing absolute frequencies. Results: the average number of awardees over three years for every 10,000 BHE entrants through the National High School Exam followed this distribution: South Region (17.33), Southeast (17.21), Northeast (13.57), Midwest (8.17), and North (5.75). Sergipe displayed the highest average performance with 119.65 awardees, while Roraima did not record any awardees. The average concentration of awardees in a few municipalities, especially in the capital (62.97%), indicates regional educational inequality. In the scope area, the Health Sciences led averaging 56.6% of awardees, while the humanities (4.27%), Social Sciences (4.27%), Linguistics, Literature, and Arts (0.7%), alongside Agricultural Sciences (0.4%) exhibited the poorest performance. Public institutions exhibited higher participation rates (90.9%). Conclusion: these findings underscore the need for educational policies promoting equity and addressing regional and institutional disparities within BHE.

https://doi.org/10.20396/riesup.v11i00.8674950
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
ÁUDIO (Português (Brasil))
VIDEO (Português (Brasil))

References

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE MANTENEDORAS DE ENSINO SUPERIOR (Abmes). Coronavírus e Ensino Superior: o que pensam os alunos. Brasília, Distrito Federal. 2021. Disponível em: https://bit.ly/49qP5aI. Acesso em: 08 jun. 2023.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da Educação Superior 2022. Brasília: Inep, 2022. Disponível em: https://bit.ly/47kJnFh. Acesso em: 14 jun. 2023.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb) 2021. Brasília: Inep, 2021. Disponível em: https://bit.ly/40pHMvy. Acesso em: 14 jun. 2023.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Sinopse Estatística da Educação Superior 2020. Brasília: Inep, 2020. Disponível em: https://bit.ly/3MvJvtN. Acesso em: 14 jun. 2023.

BRASIL. Lei nº 13.709, de 14 de agosto de 2018. Lei Geral de Proteção de Dados Pessoais (LGPD). Brasília, DF: Diário Oficial da União, 2018. Disponível em: https://bit.ly/3T9LasK. Acesso em: 08 jun. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Prêmio Talento Universitário. Disponível em: https://bit.ly/45Wt2Wg. Acesso em: 14 jun. 2023.

BRITO, Cristiane Sousa; GUIMARÃES, André Rodrigues. A expansão da educação superior e a desigualdade regional brasileira: uma análise nos marcos dos planos nacionais de educação. EccoS – Revista Científica, n. 44, p. 43–66, 17 nov. 2017. Disponível em: https://bit.ly/3QMEeQY. Acesso em: 08 jun. 2023.

CAVALHEIRO, Maria Gabriela; MENDES, Caroline Antonelli et al. O Que os Estudantes Consideram na Escolha do Curso de Graduação? Revista de Graduação USP, v. 3, n. 2, p. 63–69, 4 jul. 2018. Disponível em: https://bit.ly/3SuZ9cp. Acesso em: 07 jun. 2023.

CENTRO DE ESTUDOS AVANÇADOS EM ECONOMIA APLICADA (Cepea). PIB do agronegócio brasileiro. Disponível em: https://bit.ly/3MxUVgn. Acesso em: 17 jun. 2023.

DINIZ, Clélio Campolina; VIEIRA, Danilo Jorge. Ensino Superior e Desigualdades Regionais: notas sobre a experiência recente do Brasil. Revista Paraense De Desenvolvimento, v. 36, n. 129, p. 99–115, dez. 2015. Disponível em: https://bit.ly/3QqqF8j. Acesso em: 17 jun. 2023.

FUNDAÇÃO COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR (Capes). Áreas de Avaliação Capes. Disponível em: https://bit.ly/3sozQOF. Acesso em: 09 jun. 2023.

FUNDAÇÃO COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR (Capes). Prêmio Capes Talento Universitário. Disponível em: https://bit.ly/40vkdSm. Acesso em: 17 mai. 2023.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Maria Antônia. Fundamentos de Metodologia Científica. 4.ed. São Paulo: Atlas, 2001. 320 p. ISBN 85-224-3397-6.

LOTTA, Gabriela. Teorias e Análises sobre Implementação de Políticas Públicas no Brasil. Brasília: Fundação Escola Nacional de Administração Pública, 2019. Disponível em: https://bit.ly/3MxNjuB. Acesso em: 14 jun. 2023.

MEDEIROS, Marcelo; OLIVEIRA, Luís Felipe Batista de. Desigualdades regionais em educação: potencial de convergência. Sociedade e Estado, v. 29, n. 2, p. 561–585, ago. 2014. Disponível em: https://bit.ly/40pMM3g. Acesso em: 14 jun. 2023.

ROLIM, Cássio; SERRA, Maurício. Ensino Superior e desenvolvimento regional: Avaliação do Impacto Econômico de longo-prazo. Revista Brasileira de Estudos Regionais e Urbanos, v. 3, 2015. Disponível em: https://bit.ly/3FQnEtf. Acesso em: 13 jun. 2023.

VERGARA, Sylvia. Projetos e relatórios de pesquisa em administração. 3.ed. Rio de Janeiro: Atlas, 2000.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Carlo José Freire Oliveira, Yago Marcos Pessoa-Gonçalves, Wellington Francisco Rodrigues

Downloads

Download data is not yet available.