Banner Portal
Didactic Choreographies and Science education
Cientista ensinando no laboratório aula de ciências
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
ÁUDIO (Português (Brasil))
VIDEO (Português (Brasil))

Keywords

Teacher training
Teacher training model
Undergraduate teaching

How to Cite

QUEVEDO, Andressa Pacífico Franco; ARAÚJO, Monica Lopes Folena. Didactic Choreographies and Science education: the stage of enactment in the formative process of pedagogues. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 11, n. 00, p. e025039, 2024. DOI: 10.20396/riesup.v11i00.8675390. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8675390. Acesso em: 21 may. 2024.

Abstract

Introduction: In this research, we have adopted the analogy of art and dance in the context of science teaching. And we focused on the stage of putting into play where the teacher, in the development of their teaching practice, focuses their efforts on making strategies and actions available in order to enable their students to carry out their activities, taking into account the resources, interfaces and learning contexts. Objective: to analyze the placement of content and teaching strategies in the curricular component under investigation. Methodology: the research approach is qualitative in nature, and in terms of research levels, it falls into the descriptive research category. With regard to the techniques for constructing data with people, we used non-participant observation of the curricular component Teaching and Learning Methodology in Natural Sciences I, with audio recording of the classes and records in observation diaries. All the data was analyzed using the Content Analysis method. Results: reflection and discussion on how best to execute the Teaching Plan for the curricular component studied, attention to the students' educational biography in relation to science teaching; development of the curricular component as a collective construction between the Choreographer and the dancers. Conclusion: some of the movements danced by both the Teacher Choreographer and her student dancers were presented, in the light of the analysis of the Didactic Choreography Model, as an organic, humanizing, flexible and creative didactic model for training future multipurpose teachers to teach Science to children, young people and adults.

https://doi.org/10.20396/riesup.v11i00.8675390
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH
ÁUDIO (Português (Brasil))
VIDEO (Português (Brasil))

References

BAERISWYL, Franz. Choreographies of School Learning. In: SEEL, N.M. (org.) Encyclopedia of the Sciences of Learning. Boston, MA: Springer Reference, 2012. https://doi.org/10.1007/978-1-4419-1428-6_21. Disponível em: https://link.springer.com/referenceworkentry/10.1007%2F978-1-4419-1428-6_21. Acesso em: 27 dez. 2021.

BARDIN, Laurence. Análise do conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016. 141 p. ISBN 9788562938047

CACHAPUZ, António; GIL-PÉREZ, Daniel; CARVALHO, Ana Maria Pessoa; PRAIA, João; VILCHES, Amparo. A necessária renovação do ensino das Ciências. São Paulo: Cortez, 2005. p. 19-34. ISBN 852491114X

CID-SABUCEDO, Alfonso; PÉREZ-ABELLÁS, Adolfo; ZABALZA, Miguel. A. Las prácticas de enseñanza declaradas de los “mejores profesores” de la universidad de Vigo. Revista Eletrónica de Investigación y Evaluación Educativa, v. 15, n. 2, 2009. p.1- 29. Disponível em: https://revistaseug.ugr.es/index.php/RELIEVE/article/view/17100/14879. Acesso em: 5 ago. 2020.

CUNHA, Maria. Isabel da. A Universidade: desafios políticos e epistemológicos. In: CUNHA, M. I. da. (Org.). Pedagogia Universitária: energias emancipatórias em tempos neoliberais. Araraquara: Junqueira & Marin Editores, 2006, p. 13-29. ISBN 8586305375

DELIZOICOV, Nadir Castilho; SLONGO, Ione Inês Pinsson. O ensino de Ciências nos anos iniciais do Ensino Fundamental: elementos para uma reflexão sobre a prática pedagógica. Série-Estudos, n. 32, 2013. p. 205-221. Disponível em: https://serie-estudos.ucdb.br/serie-estudos/article/view/75/234. Acesso em: 13 mar. 2022.

DELIZOICOV, Demétrio; ANGOTTI, José André; PERNAMBUCO, Marta Maria. Ensino de Ciências: fundamentos e métodos. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2007. p. 33-38. ISBN 852492635X

DIAS, Dayane Wanessa de Souza; LIRA, Mirtes Ribeiro de. Modelos de Ensino de Ciências: implicações na prática e na formação docente. In: XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências - XI ENPEC. Universidade Federal de Santa Catarina, 2017, Florianópolis, Santa Catarina. Anais do... Disponível em: http://www.abrapecnet.org.br/enpec/xi-enpec/anais/resumos/R0529-1.pdf. Acesso em: 28 jul. 2021.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Editora Atlas, 2008. 200 p. ISBN 9788522451425.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática: teoria da instrução e do ensino. In: LIBÂNEO, J.C.

Didática. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1994, p. 51-76. ISBN 8524916036

LOPONTE, Luciana Grupelli. Arte para a docência: estética e criação na formação docente. Education Policy Analysis Archives/Archivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 21, p. 1-18, 2013.DOI: 10.14507/epaa.v21n25.2013. Disponível em: https://epaa.asu.edu/index.php/epaa/article/view/1145. Acesso em: 10 ago. 2022.

MERRIAN, Sharan. B. Qualitative research and case study aplications in educations. San Francisco: Jossey-Bass, 1999. 304 p. ISBN 0787910090.

MORAN, José. Educação híbrida: um conceito-chave para a educação, hoje. Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, p. 27-45, 2015. Disponível em: bit.ly/3v4itE8. Acesso em: 17 jun. 2019.

OSER, Fritz; BAERISWYL, Franz. Choreographies of teaching: bridging instruction to learning. In: RICHARDSON, Virginia (Org.). Handbook of research on teaching. 4. ed. Washington: American Educational Research Association (AREA), 2001, p. 1031-1065. ISBN 0935302263.

PADILHA, Maria Auxiliadora Soares; ZABALZA BERAZA, Miguel Ángel. Um cenário de integração de tecnologias digitais na educação superior: em busca de uma coreografia didática inovadora. Revista e-Curriculum, v. 14, n. 3, p. 837-863, 2016. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/28698/20654. Acesso em: 15 jun. 2019.

PADILHA, Maria Auxiliadora Soares; ZABALZA BERAZA, Miguel Ángel; SOUZA, César Vinícius de. Coreografias didáticas e cenários inovadores na educação superior. Revista Docência e Cibercultura, [S.l.], v. 1, n. 1, p. 115-134, nov. 2017. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/re-doc/article/view/30492. Acesso em: 15 jun. 2019.

PADILHA, Maria Auxiliadora Soares. Coreografias didáticas: um modelo inovador. In: MEHLECKE, Querte Terezinha Conzi; PADILHA, Maria Auxiliadora Soares (Org.). Inovações pedagógicas e coreografias didáticas: das tecnologias e metodologias às práticas efetivas. São Paulo: Editora Cajuína, 2019. 248 p. ISBN 8554150570.

PIRES, Elocir Aparecida Corrêa; MALACARNE, Vilmar. Formação inicial de professores no curso de Pedagogia para o ensino de Ciências: representações dos sujeitos envolvidos. Investigações em Ensino de Ciências, v. 23, n. 1, p. 56-78, 2018. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/784. Acesso em: 05 mar. 2019.

POZO, Juan Ignácio; GOMÉZ CRESPO, Miguel Ángel. A aprendizagem e o ensino de ciências: do conhecimento cotidiano ao conhecimento científico. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009. 296 p. ISBN 8536319887.

ROSA, Milton; OREY, Daniel Clarck. Uma fundamentação teórica para as coreografias didáticas no ambiente virtual de aprendizagem A theoretical foundation for didactic choreographies in a virtual learning environment. Educação Matemática Pesquisa: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, v. 19, n. 2, p. 132-149, 2017. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/emp/article/view/33994. Acesso em: 05 fev. 2020.

SILVA, Cristiane Lúcia da. Coreografias e Estratégias Didáticas Online e suas Relações com os Enfoques e Estilos de Aprendizagem Docentes e Discentes. 2012. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2012.

SILVA, Cristiane Lúcia da. Coreografias didáticas e de meta-aprendizagem integradas a aprendizagem autorregulada no ensino superior brasileiro. 2020. Tese (Doutorado em Educação Matemática e Tecnológica) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2020.

SOBRINHO JUNIOR, João Ferreira; MESQUITA, Nyuara Araújo da Silva. Inovação pedagógica: concepções que orbitam este conceito. Reflexão e Ação, v. 30, n. 2, p. 212-226, 30 maio 2022. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/17159. Acesso em: 13 fev. 2023.

STRAZZACAPPA, Márcia. Nos espaços do entre: refletindo sobre um processo de criação cênico-coreográfico. Anais ABRACE, v. 12, n. 1, p. 1-5, 2011. Disponível em: https://www.publionline.iar.unicamp.br/index.php/abrace/article/view/3000. Acesso em: 17 abr. 2022.

TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 2009. 176 p. ISBN 8522402736.

ZABALZA BERAZA, Miguel Ángel. Uma nova didáctica para o ensino universitário: respondendo ao desafio do espaço europeu de ensino superior. In: Sessão Solene comemorativa do Dia da Universidade - 95º aniversário da Universidade do Porto. Porto: Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação, mar./2006.

ZABALZA BERAZA, Miguel Ángel. Coreografías didácticas para una enseñanza innovadora. In: 26ª Jornadas Internacionales de Educación. Feira Internacional del Libro de Buenos Aires, abr. 2017. Disponível em: bit.ly/3V57jK2. Acesso em: 03 mar. 2020.

ZABALZA BERAZA, Miguel Ángel. Didáctica Universitaria. 2005. Conferência realizada na Pontifícia Universidade Javeriana de Cali. Disponível em: bit.ly/4c6fnQP. Acesso em: 15 ago. 2020.

ZABALZA BERAZA, Miguel Ángel; ZABALZA CERDEIRIÑA, María Ainhoa Zabalza. Coreografías didácticas institucionales y calidad de la enseñanza. Linhas Críticas, Brasília, v. 25, p. e24586, jan/dez. 2019. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/24586. Acesso em: 24 set. 2021.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Andressa Pacífico Franco Quevedo; Monica Lopes Folena Araújo

Downloads

Download data is not yet available.